א. בעית הארון

עמוד:3

א . בעית הארון ככלי המכובד ביותר בעבודת אלוהי ישראל עמד לפי מסורת המקרא בימי הבית הראשון בתוך קודש הקדשים' לבדו , ארון האלוהים . לפי התיאור הניתן בשמות כד" י כב , ושוב שם לז' א ט' היה זה ארון מוארך' רבוע , אשר מעל למכסהו היו קבועים בצדדיו שני כרובי זהב , שפרשו עליו את כנפיהם מלמעלה . לפי דברי התורה שימש כלי זה , בהתאם לשמו , כארון , כתיבה , אשר תעודת הברית שבין האלוהים לעמו , כתובה על שני לוחות אבנים , הייתה שמורה בתוכה , ואמנם כמה ידיעות המובאות בכתבי . הקודש על ארון זה , אינן מתיישבות לכאורה יפה לפי השקפה מסורתית זו של ארון לתעודות , של כלי קיבול ללוחות הברית . כתמוהה מקצת נראתה אף עובדה זו עצמה , שהוחזקו לוחות העדות בתוך ארון סגור , נסתר מעיני רואים בקודש הקדשים , שאין לציבור דריסה בו , במקום להעמיד חוקי יסוד אלו בגלוי , לידיעת כל בני ישראל . ותמוהה גם עובדה זו , שסופר , כי שימש ארון חוקים זה אף בתפקיד של מורה דרך לשבטי העם במסע המדבר . מה עניין הוראת דרך לכלי קיבול בשביל תעודות ברית וחוק ? ידיעה זו וידיעות אחרות הרבה מראות לנו , אדרבה , כעובדה ברורה , כי בהשקפת קדמונינו הייתה האלוהות בכבודה ובעצמה קשורה באיזה אופן בארון זה . וגם אותו תיאור גופא שבשמות כה , י וכר מבטיח בפס' כב , כי ייוועד שם האלוהים עצמו לישראל' ומשם הוא עתיד לתת את הוראותיו : 'ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת מבין שני הכרבים אשר על ארץ העדת את כל אשר אצוה אותך אל בני ישראל / וכן מופיע כאז האלוהים במשך תולדות העם , ומכאן הוא מראה את עצמתו גם לבני אדם ( ויקרא טז , ב : דבר אל אהרן אחיך ואל יבא בכל עת אל הקדש מבית לפרכת אל פני הכפרת אשר על הארן ולא ימות כי בענן אראה על הכפרת , שמואל M ו , יט : ויך באנשי בית שמש כי ראו בארון ה' וכוי ! שמואל ב ו , ז : ויחר אף ה' בעזה — הואיל ואחז בארון הי — ויכהו שם האלהים על השל וימת שם עם איון 1 בהרצאת הדברים על ארון האלוהים כאן שמרתי על עיקר ה'שקלא וטריא' שניסחתי בו את הטענות והתשובות שבמדע בשנת , 1922 אף על פי שהוצאתי פרקים שלמים והבאתי פרקים חדשים במקומם כדי להתאים הדברים למסקנותיי היום . אך לא מצאתי לנחוץ להחליף ולתת במקום טענותיהם של החוקרים שהזכרתי אז , מאותן הטענות התפלות כפי שהן מנוסחות שוב בספרי האחרונים . ואך כדוגמה אזכיר כאן את מאמרו של 69—44 'ay , Literatures LVI ( 1939 ) H . G . May , Am . Journal of Sem . Languages and על , Ephod and Ariel המביא שוב , בשמו ובשם אחרים , חומר רב — וטעויות רבות — על רוב המושגים הנדונים במדור זה .

מוסד ביאליק


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר