ג. ההשגחה ותורת הגמול

עמוד:67

במהלך הגלות זיהו חלק מהיהודים את העמים שרדפו אותם בתקופות היסטוריות שונות עם גוג ומגוג המקראיים . ברדיפות שסבלו בגלות ראו הקדמה לבוא המשיח , וכינו אותן 'חבלי משיח' ( בדומה לחבלי לידה , שהם כאביה של אישה בעת לידה . ( כך לדוגמה , עורר הטבח ההמוני שנעשה ביהודי אוקראינה בשנים 1649-1648 ציפיות לביאת משיח . יהודי בשם שבתאי צבי מהעיר איזמיר שבטורקיה הכריז על עצמו כמשיח , והמוני יהודים הכירו במשיחיותו . רבים הכינו עצמם לנסיעה לארץ ישראל בהנהגתו . מאסרו של שבתאי צבי על ידי השלטונות העת'מאניים הביא להתאסלמותו , ורוב המאמינים במשיחיותו התאכזבו והכירו בכך שהיה משיח שקר . בין הוגי הדעות היהודיים שררה מחלוקת עמוקה בנוגע לאופי החברה היהודית שתוקם לאחר ביאת המשיח . היו שטענו , כי הגאולה המשיחית תתבטא בקימום הריסות בית המקדש ובשחרור העם משעבוד של עמים אחרים ; אחרים העניקו לימות המשיח אופי אוטופי וטענו כי כל מחלוקת וריב בין בני אדם ייפסקו וכן ייעלמו העוני והמחסור . מחלוקת אחרת ששררה בין הוגי הדעות , הייתה בנוגע לשאלה האם היהודים מסוגלים להחיש את בואו של המשיח , או שעיתוי הגאולה נתון באופן בלעדי להחלטתו של אלוהים ? המחלוקת בקשר לעיתוי הגאולה השתקפה בפרשנותם לפסוק : "אני ה' בעיתה אחישנה" ( ישעיהו ס , כב . < הוגי דעות אחדים סברו , כי אלוהים הוא שיקבע את עיתוי הגאולה , בלי קשר למעשי בני אדם . אחרים טענו , כי מעשי בני אדם יכולים להאיץ את בואה של הגאולה וקבעו כך : אם לא יתאמצו בני האדם לקיים מצוות , יביא האל את הגאולה בזמן שקבע מראש , אך אם יקפידו במצוות - יקדים את בואה . בתקופות היסטוריות שונות , וגם בימינו , קיים בקרב המאמינים ויכוח בשאלה האם ביאת המשיח קרובה ? המכנה המשותף בין אלה המאמינים , כי בואו של המשיח קרוב , לבין אלה המאמינים כי יבוא רק בעתיד הרחוק , הוא האמונה העקרונית , שהמשיח אכן יבוא . האמונה הזאת באה לידי ביטוי באחד מן העיקרים שנוסחו על-פי הרמב " ם והמופיעים בסידור התפילה היהודי : "אני מאמין בביאת המשיח , ואף על פי שיתמהמה , עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא . " " איכרים יהודים מקבלים את פני המשיח , " יחזקאל קירשנבאום , , 1937 פאריז

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר