א. אלוהים, מלאכים ובני אדם

עמוד:59

באסלאם מוטל על המלאך השומר על כל אדם לתעד את מעשיו לקראת יום הדין , אז ייפתחו הספרים שהמעשים כתובים בהם , ועל-פיהם ייגזר דינו של האדם . בסורת האותות המפורשים , 41 - פסוקים , 32-30 נאמר שהמלאכים מרגיעים את הצדיקים לפני מותם : "אולם אלה אשר הכריזו תמיד כי אללה הוא ריבונם והיו ישרים , אליהם ירדו המלאכים בשעת מיתתם ויאמרו להם : 'אל תפחדו ואל תצטערו והתבשרו בגן-עדן שהובטח לכם . אנו היינו הפטרונים שלכם בחיי העולם הזה , ובעולם הבא יהיה לכם כל מה שתאווה נפשכם וכל מה שתבקשו במעון הנצחי הזה של הסולח הרחמן * 1 . "' לז * $ ספי הספרים של האסלאם - הקיאן . תרגם מערבית ד " ר אהרון בן-שמש . © קק"ל . ( המלאכים ממלאים תפקידים נוספים הקשורים לחזון יום הדין : מלאך ושמו אסךאפיל מופקד על התקיעה בשופר , המבשרת את יום הדין ; המלאך ךצ ' ואן ממונה על גן העדן והמלאך מאלכ ממונה על הגיהינום . המלאכים גם ממלאים תפקידים הקשורים בניהול העולם : הם מפקחים על זריחת גרמי השמים , אחראים על ירידת הגשמים ומשגיחים על עוברים ברחם אימותיהם . מעמד האדם על-פי האמונה המונותיאיסטית שלוש הדתות רואות באדם שילוב של מרכיבים אלוהיים וארציים . מעמד האדם ביהדות בא לידי ביטוי , בין היתר , בפרקים א ו-ב בספר בראשית . בפרק א כתוב : םוז ויברא אלהים את האדם בצלמו , בצלם אלהים ברא אתו ... " כח ויברך אתם , אלהים , ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את הארץ , וכבשה,- ורדו בךגת הים , ובעוף השמים , ובכל חיה , הרמשת על הארץ . " ובפרק ב כתוב : "ז וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים,- ויהי האדם לנפש חיה . " כמו כן , יש לאדם מעמד מיוחד בטבע , כפי שנאמר בספר תהלים , פרק ח.- "ה מה אנוש כי תזכרנו,- ובן-אךם , כי תפלןךנו . ו ותחסרהו מעט מאלהים,- וכבוד והדר תעטרהו . תמשילהו במעשי ידיך ; כל שתה תחת רגליו . " גם לפי השקפת חז " ל , הבאה לידי ביטוי במסכת אבות דרבי נתן , האדם הוא התכלית לבריאת העולם : "שאדם אחד שקול כנגד מעשה בראשית כולו . " ( אבות דרבי נתן , לא , ב < אף בתפיסה הנוצרית , הנשענת על המקרא , האדם נברא בצלם אלוהים . הנצרות מייחסת לאדם תכונות טובות , המעמידות אותו מעל כל שאר הברואים והנותנות לו את ההצדקה להיות שליט עליהם . אוגוסטינוס , מהחשובים בהוגי הדעות של הכנסייה , תיאר בחיבורו 'וידויים' את האדם כיצור שופע יצירתיות בלתי נדלית , והוא אומר כך : "האם לא המציאה גאונות האדם אומנויות ללא ספור להשתמש בהן , בחלקן כתוצאה של צורך ובחלקן כתוצאה של כוח המצאה שופעי . " לפי התפיסה הנוצרית , אבד לאדם צלם האל בעקבות החטא הקדמון , והוא וצאצאיו טבועים מאז בחותם החטא . פאולוס ביטא השקפה זו באיגרותיו : "שהרי אני יודע כי בי , כלומר בבשרי , לא שוכן הטוב . אמנם לרצות אני יכול , אך לעשות את הטוב אינני יכול . כי אינני עושה את הטוב שאני חפץ בו אלא את הרע שאיני חפץ בו - אותו אני עושה" * ( האיגרת אל-התמיים ז , . 119-18 עם זאת , הנצרות גורסת , כי החסד האלוהי מאפשר לאדם לבחור באמונה הנכונה , וכך להינצל מחיי החטא . מתוך ; ספרי הברית החדשה . תרגום חדש . © . 1979 כל הזכויות שמורות לחברות המאוחדות לכתבי הקודש . נאדיבית החנוה לכתבי הקודש בישראל , ת , ד , 44 ירושלים . 91000

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר