ג. קודמות למרד

עמוד:49

_הטופוגרפי אסטרטגי של ביתר הוא מתאים , אולם בהרי יהודה ניתן למצוא מקומות רבים נוספים העונים לא פחות על דרישות המורדים וצרכיהם . הפתרון לשאלה זו נעוץ בכך שביתר לא היתה רק מבצרם האחרון של המורדים . היא שימשה כמרכז יהודי חשוב בזמן המרד כולו ואף לפניו , ובה נתרכז חלק ניכר מההכנות למרד . בשורה של מקורות יש משום עדות לגודלו של היישוב היהודי בביתר בעת מרד בר כוכבא ולקראתו , לדוגמא ; אמר רב יהודה אמר שמואל משום רבן שמעון בן גמליאל : מאי דכתיב , ' עיני עוללה לנפשי מכל בנות עירי' ( איכה ג , נא , ( ארבע מאות בתי כנסיות היו בכרך ביתר , ובכל אחת ואחת היו בה ארבע מאות מלמדי תינוקות וכל אחד ואחד היו לפניו ארבע מאות תינוקות של בית רבן , וכשהיה אויב נכנס לשם היו דוקרין אותו בחוטריהן וכשגבר אויב ולכדום כרכום בספריהם והציתום באש ' . לפי חשבונו של מקור זה היו בביתר בלבד 64 מיליון תלמידי בית ספר שלמדו תורה בבתי כנסיות שבה . הגוזמה המופלגת במספר זה היא כמובן שקופה ביותר , ומטרתה להראות את גודלו של חורבן ביתר . המספרים המופרכים מעיקרם שבמקור זה ובדומיו , עדין אינם מפקיעים את כוחן של עדויות אלה מלשמש ראייה לחשיבותו של היישוב בביתר , וודאי שיש בדברים כדי ללמד , שביתר לא היתה רק מבצר של לוחמים בעת המרד , אלא שכן בה יישוב יהודי משגשג על כל מרכיביו . מכריעות עוד יותר , לגבי חשיבותה של ביתר כיישוב יהודי מרכזי , הן העדויות על הימצאותה של הסנהדרין בתוכה . הלכה תלמודית העוסקת בפונקציה השיפוטית של הסנהדרין קובעת : 'אמר רב יהודה אמר רב : כל עיר שאין בה שנים לדבר ( בשבעים לשון ) ואחד לשמוע — אין מושיבין בה סנהדרי , ובביתר הוו שלשה וביבנה ארבעה . ' ג ; כוונת הדברים היא שבין חברי הסנהדרין צריכים להיות שלושה יודעי לשונות , על מנת שלא יסתלף תוכן העדויות על ידי תרגום , וכאשר מדגימים זאת מופיעה ביתר בצידה של יבנה בתור מקום מושבה של הסנהדרין . עדות זו המשיחה לפי תומה , מקבלת חיזוק מדבריו של רב שרירא גאון הכותב 21 בבלי , _גיטין נח , א 1 והשווה ירוש , ' תעניות פ"ד , סט ע"א י בבלי . סוטה מט , ב . נראה כי ביתר נבנתה במידה מסוימת מחורבנה של ירושלים , רמז לכך ניתן למצוא במקור המאשים את אנשי ביתר כשמתה בעת חורבן ירושלים ( ירוש , ' תעניות פ"ד , סט ע"א 22 . ( בבלי . _pimo יז , ב .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר