התפתחות הלאדינו ומעמדה בתהליך המודרניזציה והחילון

עמוד:307

כבר לפני . 1492 אלה כוללים את סימני ההיכר הבסיסיים המאפיינים לשון תרבות : כתב ( כתב עברי , ( כתיב ( כללי הכתיבה של ספרדית יהודית באותיות עבריות ) ואוצר מילים והגייה ייחודיים . בצדם של אלה מבחינים גם בביטויים ספרותיים : יצירות ספרותיות ספרדיות קלאסיות המועתקות באותיות עבריות ( בהן ה Proverbios morales– מאת רב שם טוב דה קאריון , שנודע בספרות העברית בשמו שם טוב ארדוטיאל , ומחול המוות , יצירה ספרדית אנונימית מן המאה ה ( 15– ויצירות יהודיות מקוריות . חשיבותה של התופעה הזו היא בראש ובראשונה שהיא מראה שהלאדינו מסתעפת מן הגזע של הלשון הקסטילית , תוך שהיא נוטלת יצירות מן המורשת המשותפת , מימי הביניים עד לגירוש ומעט אחריו , ומנכסת אותן לעצמה כבסיס להמשך יצירה קלאסית ( ר' להלן . ( ניתוקה הכפוי של הלאדינו מלשון האם הספרדית , בהיות הגירוש מוחלט בלי יכולת ליהודי לחזור ולדרוך על אדמת ספרד , הביא ברבות הימים להתפתחותה כלשון עצמאית . במאות ה17-16– עדיין הגיעו למזרח גלים של אנוסים המבקשים לחזור ליהדות , ואלה עדכנו במידת מה את הלשון , והיו אחראים בין השאר לתגבורת ההשפעה הפורטוגלית עליה . ואולם ככל שעבר הזמן הטמיעה הלשון בתוכה יסודות שאולים מלשונות אחרות : עברית , תורכית , לשונות בלקאניות . בד בבד התגלתה בה נטייה לשימור יסודות ספרדיים מרובד ימי הביניים , באוצר המילים , בהיגוי , בתחביר , שאינם נשמרים בספרדית המודרנית המתפתחת בעולם ההיספאני . נוצרה בה יצירה חדשה , ששורשיה אמנם נעוצים במורשת ההיספאנית , אך היא עצמאית ובלתי תלויה במה שקורה בספרד עצמה . כך הלך ונשלם תהליך היבדלותה של הלאדינו , והפיכתה ללשון יהודית עצמאית . כלשון מדוברת , שימרה הלאדינו במשך הדורות הפרשי דיאלקטים בין התפוצות השונות של דוברי השפה . ההפרשים בין הניבים השונים , בראש ובראשונה בין הקבוצה המזרחית ( תורכיה המודרנית ) למערבית ( סאלוניקי , בוסניה , סרביה , ( מתבטאים בהבדלים פונטיים , מורפולוגיים ולקסיקליים , ושורשם נעוץ בחבלי המוצא בספרד , שממנה הגיעו המגורשים שהתיישבו במקומות שונים ברחבי האימפריה העותמאנית . למרות הפרשי הניבים האלה ניכרת בלשון הכתובה ספרי לאדינו באותיות עבריות : "מעם לועז" – מהדורה ראשונה שהופיעה באיסטנבול בשנת ; 1730 ספר תהלים עם פירוש לאדינו שהופיע באיסטנבול בשנים . 1744-1739 מיעוט החומר הכתוב והנדפס בלאדינו מן התקופה שלפני 1729 יוצר רושם מוטעה לגבי מעמדה של הלאדינו ב250- השנים הראשונות לקיומה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר