יהדות קונסרבטיבית

עמוד:227

את עצמה לתרבות האמריקנית ? ואף יותר רציני מכך , מדוע שתיחשב ההלכה מלכתחילה למחייבת ? משנתו של קפלן סיפקה תיאולוגיה אלטרנטיבית – אידיאולוגיה ומעשה שלפחות דנו במפורש בסוגיות האלה . אבל בסמינר עצמו , ובמרוצת הזמן גם בציבור היהודי האמריקני בכללו , קם ערעור נוסף על משנתו של קפלן , שאותו ביטא בבהירות אברהם יהושע השל . השל , שנולד למשפחה חסידית בוורשה , התחנך בווילנה ובברלין , נמלט מפולין שבועות אחדים לפני הפלישה הנאצית והצטרף לסגל ההוראה של המוסד בשנת . 1946 השפעתה הגוברת והולכת של ההשקפה החסידית / אקזיסטנציאליסטית ביהדות , והגישה המסורתית שגברה בתקופה שאחרי השואה בכל הנוגע לפולחן הדתי , תרמו להחלטתו של קפלן לפרוש מן התנועה הקונסרבטיבית ולהקים תנועה משלו . מתח פנימי באידיאולוגיה אחת ההשפעות של המאבק הממושך בסוגיית הסמכתן של נשים לרבנות ניכרה בחשיפת המתח הפנימי שבאידיאולוגיה של התנועה הקונסרבטיבית , וביתר הכללה , בהבלטת העדרו של מוקד אידיאולוגי ברור בתוכה . בתשובה לכך החליטו במשותף נגיד הסמינר גרשון כהן ונשיא האספה הכללית של הרבנים אז , הרב אלכסנדר שפירא , כי הגיעה השעה שהתנועה תנסח מצע משלה . אותו מצע של ארבעים עמודים , שכותרתו " אמת ואמונה , הצהרת עקרונות של היהדות הקונסרבטיבית , " נוסח בידי ועדה ייצוגית של רבנים קונסרבטיביים , אקדמאים ועסקנים , ופורסם בשנת 1988 מטעם הסמינר ובשיתוף זרועות אחרות של התנועה הקונסרבטיבית . המסמך מחולק לשלושה מדורים ראשיים : " אלוהים בעולם , " " העם היהודי " ו " לחיות את חיי התורה , " והוא דן בסוגיות של תיאולוגיה ( אלוהים , ההתגלות , בעיית הרשע , ( מדיניות ( ישראל והתפוצות , היחסים עם דתות אחרות ) וחיי הדת ( תפילה , תלמוד תורה . ( המסמך תוכנן אולי במטרה לאחד את התנועה , אבל השפעתו המעשית היתה מזערית . המצע מעולם לא הועמד להצבעה בגוף ייצוגי כלשהו , חוץ מאשר בין מחבריו , ונמתחה עליו ביקורת , מצד אחד על שיש בו כפייה יתרה , ומן הצד האחר על שהוא מאפשר ברירות רבות מדי בכל עניין שהוא . הוא נדחה גם בידי הסניף הישראלי של התנועה הקונסרבטיבית כיוון שנרמז בו כי גם ישראל וגם צפון אמריקה יכולות במידה שווה לשמש לה מרכזי אנרגיה חיונית . הנציגים הישראליים האלה טענו כי ישראל לבדה צריכה להיות מוכרת כמרכז הקהילה היהודית העולמית . המצע לא תורגם לעברית מעולם . באמריקה הוא שימש טקסט לימודי יעיל לקבוצות בחג שמחת-תורה ליד בית כנסת קונסרבטיבי בניו-ג'רזי . ( 1968 ) כל אחת מהקהילות רשאית לקבוע לה מדיניות משלה בשאלות הנוגעות להומוסקסואלים וללסביות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר