האורתודוקסיה והציונות

עמוד:206

דמשיחא' ( עקבות משיח – טרום הגאולה ) ו'אתחלתא דגאולה' ( השלב הראשון של הגאולה . ( השיח המשיחי המתואר כאן משמש חוליה מקשרת הן בפולמוס של האורתודוקסיה האנטיציונית מזה והלא–ציונית מזה עם הציונות , הן בהגות הציוניתהדתית והן בהגות הציונית האנטי–דתית שהשתמשה בו בפרשנות אלגורית כדי לציין את העידן החילוני החדש שהביאה הציונות ( למשל , בכתבי ברנר וברדיצ'בסקי , שהשתמשו במונחים המסורתיים של הגאולה כמציינים את הלאומיות ה'ארצית' והמחולנת . ( יש לדון בתגובות לציונות בקרב שלושה מחנות : ( א ) הציונות הדתית . תנועה זו , שהיתה לסיעה בהסתדרות הציונית ( סיעת " המזרחי ( " משנת , 1902 ראתה במעשה הציוני את התממשות הגאולה , ועל כן הקנתה פרשנות משיחית מובהקת להתעוררות הלאומית . מבחינתה תקופתנו היא תחילתה של הגאולה ' ) אתחלתא דגאולה ( ' למצער . ( ב ) האורתודוקסיה האנטיציונית . זרם זה מורכב מחסידויות קיצוניות כמונקץ' וסאטמר ומהקיצוניים שבאנשי היישוב הישן ' ) נטורי קרתא . ( ' בעיניו , הציונות היא מעשה שטן , וכל המשתף עמה פעולה נכלל בהערכה זו . ( ג ) האורתודוקסיה הלא–ציונית ( ה'חרדים . ( ' זרם זה , שביטויו הפוליטי הוא 'אגודת ישראל' ( נוסדה בשנת , ( 1912 סבור כי ההתעוררות הציונית היא חסרת זיקה לדת . מבחינתו ההתמסדות הפוליטית בארץ–ישראל היא המשך הגלות בארץ הקודש . למעשה יש כאן מתן תווית שלילית לתנועה הציונית , אף כי אין שלילה של שיתוף פעולה אינטרסנטי מוגבל עמה . התשתית ההיסטורית והאידיאולוגית של התגובות הללו תוארה בהרחבה בספריהם של אברמוב ( 1976 ) ורביצקי . ( 1993 ) האחרון עמד בהרחבה על התשתית התיאולוגית השורשית והציג ניתוח ראשוני של העמדות השונות . פער בין הפעילות לבין המשקעים האידיאולוגיים היחס לציונות בקרב המחנה האורתודוקסי חושף דפוסי תגובה זהים בקרב מחנות שונים ועוינים זה לזה . דפוסים כאלה מתגלים אצל שני המחנות שעברו תהליכי התמסדות פוליטית , לאמור הציונות הדתית והחרדים . הדפוס המהותי המאחד את שני המחנות הוא הפער שבין הפעילות הסדירה והפרגמטית לבין המשקעים האידיאולוגיים העמוקים . אנשי הציונות הדתית נוטלים חלק פעיל ומתמיד בחיים המודרניים . פעילותם חברי "הכשרה" של "אגודת ישראל" בפולין , . 1934 אגודת ישראל , שראתה בהתמסדות הפוליטית בארץ-ישראל המשך הגלות בארץ הקודש והתנגדה לציונות , לא שללה שיתוף פעולה מוגבל עמה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר