האורתודוקסיה נוכח תהליכי המודרניזציה והחילון

עמוד:171

הדתית המסורתית לראות בשמירה קפדנית על מערך הסוציאליזציה המסורתי את האמצעי הבלבדי כמעט של שמירה על המשכיות הקיום היהודי . ניתן בעצם לומר שטראומת הסחף היא שקבעה במידה גדולה את יחסה של האורתודוקסיה כולה , גם זו של האורתודוקסיה המודרנית , למודרנה ולחילון . השאלה העיקרית שמעסיקה את האורתודוקסיה היהודית במאה וחמישים השנה האחרונות , היא באיזו מידה ניתן לבלום את ההתרחקות משמירת המצוות ומהמסורת הדתית ולהבטיח את המשכיותם של החיים היהודיים כפי שהם מבינים אותם . האורתודוקסיה החרדית קבעה לעצמה , כמעט כעיקר אמונה , שרק מתוך הבטחת הבלעדיות של סוציאליזציה יהודיתמסורתית " ) על טוהרת הקודש ( " תובטח המשכיות הקיום היהודי . כל סטייה מכך , בהכנסת תכני לימודים כלליים " ) לימודי חול ( " לתוך מערך הסוציאליזציה , תביא בהכרח לסחף ובסופו של דבר להיעלמותה של היהדות כדת וכתרבות . מצד שני , ראתה האורתודוקסיה המודרנית את הסיכוי היחידי להמשכיות הקיום היהודי בהכנסה , מבוקרת , של לימודים כלליים " ) לימודי חול , ( " ולאחריהם גם השכלה אקדמית , לתוך מערך הסוציאליזציה . אף על פי כן , חלקים ניכרים בתוך האורתודוקסיה המודרנית , בייחוד בקרב ההנהגה הדתית שלה , רואים את ההשכלה החילונית כדבר שנכפה עליהם עקב התנאים הכלכליים ולא כבחירה מלכתחילה . רק בקרב חוגים קטנים נתפסת ההשכלה הכללית כמרכיב חיוני לזהותו של היהודי החי בחברה מודרנית . למעט הניסיון היחיד של " האורתודוקסיה החדשה , " מייסודם של הרב שמשון רפאל הירש והרב עזריאל הילדסהיימר בגרמניה ( המחצית השנייה של המאה ה , ( 19– כמעט ולא ניתנה הצדקה הלכתית–תיאולוגית להכנסתה של התרבות וההשכלה המודרניות לתוך מערכת הסוציאליזציה הדתית אורתודוקסית . השינויים במבנה הקהילה , המעבר ל"קהילה וולונטארית , " הסחף מהדת והמסורת והשינויים שחלו באמצעי התקשורת , השפיעו בהכרח גם על מבנה ההנהגה הדתית האורתודוקסית . במסגרת הקהילה היהודית המסורתית באשכנז ( במובן הרחב של מושג זה ) היה קיים איזון בין ההנהגה הדתית ( הרב ) לבין ההנהגה הבעל–ביתית ( הפרנסים , ( בייחוד בשיאה של מסגרת קהילתית זו – במאות ה . 17-15– הרב והפרנסים ראו עצמם הקהילה הוולונטארית מאפיינת לא רק את מסגרות החיים שמחוץ לאורתודוקסיה , אלא גם את אלו של היהודים הרואים עצמם כאורתודוקסים . בתמונה : פינה ב"מאה שערים" קהילה מתבדלת על בסיס בחירתם האישית של חבריה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר