אנרי קוריאל

עמוד:160

בתשובה . ואולם באותה צוואה כתב סנה : "הערך המסורתי העממי של אמירת קדיש עולה לאין–ערוך על הכפירה בתוכן המילולי של תפילה זו – ומי שלא יבין הסבר קצר זה , לא אכפת לי מה יחשוב על נאמנותי למסורת היהודית , שהנני רואה בה סוד קיומנו , השתמרותנו ותחייתנו כעם עתיק–ימים וצעיר–ימים כאחד . " וכדי להסיר כל ספק , כלל בצוואתו , בסמוך , בקשה מפורשת כי תיעשה נתיחת גופו לאחר המוות . בפרק המדיני של צוואתו כתב : " כל שנות חיי היו קודש לעם היהודי ורעיוני המרכזי היה , כי עתיד עמי יובטח בעתיד הקדמה של האנושות . " ובהתייחסותו לאותן שנים ( 1964-1954 ) שבהן הוקע כמי שהלך לרעות בשדות זרים , הדגיש כי לא ראה צורך להתנצל מפני שבאותה תקופה , כתב , " הייתי נאמן לעם היהודי ולמדינת–ישראל לא פחות מאשר בכל התקופות האחרות של חיי , אבל בדרך אחרת . " גם יריבים פוליטיים ביטאו הערכה לאישיותו הייחודית , שגם לעת מחלוקת וריב הקסימה את שומעיה , ואך כפסע היה בינה לבין המנהיגות הלאומית הבכירה . לקריאה נוספת : שאלתיאל אלי , תמיד במרי – משה סנה , ביוגרפיה : , 1948-1900 כרך א , ' ( תל–אביב , . ( 2000 סנה משה , אחרית כראשית – מבחר דברים : , 1972-1967 ערך וכתב אחרית–דבר : יאיר צבן , ( תל–אביב , תשמ"ב . ( סנה משה , כתבים , כרכים א - ' ה , ' ( תל–אביב , . ( 2005-1995 מלצר עמנואל , מאבק מדיני במלכודת – יהודי פולין , 1939-1935 תל–אביב , תשנ"ח . שפירא אניטה " , מאפיינים של תהליכי השמאלה , " בתוך : ההליכה על קו האופק , ( תל–אביב , . ( 1989 סלוצקי יהודה , ספר תולדות ההגנה , כרכים א - ' ב , ' ( תל–אביב , ; 1963 כרך ג , ' תל–אביב תשל"ב . ( צור אלי , נופי האשלייה : מפ"ם , 1954-1948 קריית שדה בוקר , . 1998 אנרי קוריאל יוסי אמיתי אנרי קוריאל ( 1978-1914 ) הוא מן הבולטים במנהיגי תנועות השמאל במצרים בשנות ה , 40– ובעל מעורבות עמוקה בתמיכה בתנועות שחרור לאומי בעולם השלישי , ובניסיונות לקידום השלום הישראלי–ערבי , מאז גירושו ממצרים בראשית שנות ה . 50– אנרי קוריאל היה בן למשפחה יהודית ששורשיה מגיעים לספרד של ימי הביניים ועקב רדיפות האינקוויזיציה היגרה לפורטוגל ומשם להולנד ולדוכסות טוסקנה באיטליה . סבו , נסים קוריאל , הגיע למצרים מליבורנו שבאיטליה . אביו , דניאל , היה עתיר ממון ונכסים . אנרי נולד בספטמבר , 1914 ואת חינוכו רכש במוסדות חינוך אירופיים אליטיסטיים בקהיר , תחילה בבית ספר ישועי , ולאחר מכן בבית הספר הצרפתי למשפטים , ובו קיבל תואר ראשון . הוא ביקש להשלים את לימודי המשפטים שלו בצרפת , אך אביו אסר זאת כי הועיד לו קריירה של ניהול הבנק המשפחתי . רק התערערות חריפה במצב בריאותו של אנרי גרמה לאב להיעתר לבנו ולאפשר לו לנסוע לצרפת , שהיתה בשבילו מעין מולדת תרבותית ורוחנית . שהותו בצרפת ארכה שנה אחת בלבד . כשהתקרבה מלחמת העולם השנייה הוא נקרא לשוב למצרים . קוריאל ניחן בתכונות של חסד וחמלה , והן הביאוהו לאי השלמה עם העוול החברתי והאנושי הנפוץ בחברה המצרית . התכונות האלה היו פרי של חינוכו במוסדות נוצריים , של השקפותיהם ההומניסטיות של כמה ממוריו , של התבוננותו העצמית במציאות החברתית הקשה במצרים , ושל מודעותו למאבק הלאומי המצרי , שהתעצם לקראת אמצע שנות ה . 30– את רצונו להזדהות עם המאבקים האלה ביטא בצעד יוצא דופן , כשוויתר על אזרחותו האיטלקית ורכש אזרחות מצרית ( בשנת קוריאל היה ממנהיגי השמאל במצרים , ואחרי שגורש בידי השלטונות ממצרים , היה מעורב בתנועות לשחרור לאומי בעולם השלישי והקדיש מזמנו לקידום השלום הישראלי-ערבי . נרצח בידי מתנקשים בפריז

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר