משה סנה

עמוד:157

העימות בין וייז לסילבר הגיע לשיאו ב1943– בוועידת יהודי אמריקה , כינוס יהודי ארצי , שבו שכנע סילבר ( בסיועו של בןגוריון ) את האספה לאמץ מצע אקטיביסטי הקורא לריבונות יהודית בארץ–ישראל שלאחר המלחמה . הוועידה שימשה ציון דרך בהחלפתו של וייז בסילבר בתור המנהיג הבלתי מעורער של הציונות האמריקנית . בשלהי מלחמת העולם השנייה הפיח סילבר מרץ במאמצי השדולה הציונית בוושינגטון הבירה . הוא פעל ללא ליאות להשגת תמיכתן של שתי המפלגות הגדולות בהקמת מדינה יהודית בארץ–ישראל , והשתמש במיומנות בקהילה היהודית המאורגנת בארצות הברית כמנוף פוליטי לקידום האינטרסים הציוניים . מאמציו , שעליהם לא חש צורך להתנצל , להגברת הלחץ על ממשלי רוזוולט וטרומן ציינו תפנית דרמתית בסגנון הפעולה של יהודי אמריקה , ועוררו תדהמה מהולה בחרדה בקרב מנהיגים יהודיים אמריקניים רבים . מכל מקום , בתקופה שמיד לאחר המלחמה התבררה דווקא אסטרטגיה תקיפה מן הסוג הזה כבעלת חשיבות עליונה – בייחוד ההתנגדות היהודית הפומבית למדיניות , שנתפסה כאנטי–ציונית , שהנהיגה בריטניה בארץישראל ולהססנותה של מחלקת המדינה האמריקנית . ואכן , חרף הקשיחות שגילו רבים בקרב הפקידות בוושינגטון , שוכנע טרומן עצמו להכיר במדינת ישראל החדשה מיד ב , 1948– בין השאר בזכות המאמצים העיקשים של השדולה הציונית . לאחר הקמת המדינה התעמת סילבר עם ממשל טרומן סביב אמברגו הנשק שהטילה ארצות הברית על המזרח התיכון . כמו כן פתח במאבק פוליטי חדש עם דוד בן–גוריון , ראש ממשלת ישראל , על השליטה בעניינים ציוניים ויהודיים בתפוצות . ב1949– נישלוהו יריבים חדשים בארגון ציוני אמריקה מכוחו הפוליטי . לפרק זמן קצר שקל לעבור לישראל ובה להמשיך בפעילותו כמנהיג פוליטי ציוני , אך בחר תחת זאת לחזור ולהתמסר התמסרות מלאה לרבנות בקליבלנד . ואף שמדי פעם בפעם היה מעמיד את כישוריו וקשריו הפוליטיים הניכרים לרשות המפעל הציוני , הקדיש את עצמו מעתה ואילך לכתיבת כמה ספרים חשובים בתחום המחקר הדתי . לקריאה נוספת : Zionism and Religion , Hanover and London : Shmuel Almog , Jehuda Reinharz and Anita Shapira , eds ., . Mark A . Raider , Jonathan D . Sarna and Ronald W . Zweig , University Press of New England , 1998 Melvin I . Urofsky , American Zionism from Herzl to the University Press , 1996 . Papers on Zionism , New York and London : New York Jehuda Reinharz and Anita Shapira , eds ., Essential & Meier , 1989 . Marc Lee Raphael , Abba Hillel Silver , New York : Holmes London : Frank Cass , 1997 . eds ., Abba Hillel Silver and American Zionism , New York Press , 1982 . Times of Stephen S . Wise , Albany : State University of ––––– , A Voice That Spoke for Justice : The Life and Doubleday , 1975 . Holocaust , Garden City , NY : Anchor Press / משה סנה יאיר צבן משה סנה , 1909 ) רדזין [ פולין ] , 1972 – ירושלים , ( מדינאי ופובליציסט , היה בן למשפחת משכילים מסורתית וציונית . את לימודיו התיכוניים עשה בעיירת סבו , פולאבי , בגימנסיה פולנית קתולית . בבית סבו החסיד השלים את השכלתו היהודית . התרחקותו מהדת התרחשה בעת לימודיו בתיכון . כשהיה בן 16 פרסם את מאמרו הראשון – " רעיון הלאומיות " – בביטאון האתיאיסטים הפולניים מישל וולנה . בעת לימודי הרפואה באוניברסיטה של ורשה ( 1935-1928 ) הצטרף לסיעת " על המשמר " של המנהיג הציוני יצחק גרינבוים , שייצגה את האגף הרדיקלי של " הציונים הכלליים " בפולין , ופעל לצדו . גרינבוים , בצאתו ב1932– מפולין בדרכו לא " י , פעל לבחירתו של סנה , בן ה , 23– לממלא מקומו בתפקיד יו " ר ההסתדרות הציונית בפולין . סנה ספג מגרינבוים את הרדיקליזם האנטי–קלריקאלי שלו , אך לא ראה בעצמו לוחם אנטי–דתי , אלא לוחם בכפייה הדתית . באחד ממאמרי הפולמוס עם " אגודת ישראל , " " האורתודוקסיה היהודית על פרשת דרכים , " שפרסם כשהיה בן , 25 כתב : " את מפעל חילונה של היהדות הגשימה הציונות , שכן הציונות נטלה מן היהדות את אופייה כקיבוץ דתי , ושיוותה לה אופי של חברה לאומית ... אין להתפלא , שתהליך זה של חילון היהדות ... עורר בעל כורחו התנגדות , שמבחינה חברתית התבטאה בהיווצרות ארגונה של האורתודוקסיה היהודית הקרוי ' אגודת ישראל . "' עם זאת קרא לקרב את היום שבו " איש לא יאנוס את מצפון זולתו , ולא יפגע ברגשותיו הדתיים של מישהו , אך איש גם לא ירשה לכרוך על צווארו עבותות של קלריקאליזם . "

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר