אהרן שמואל ליברמן

עמוד:150

להיעלם לגמרי נוכח התפקידים החשובים של המאבק החברתי . אך הלאומים הם הבסיס האמיתי והבלתי נמנע שבו מתרחשים כל התהליכים החברתיים . יש לפעול בחברה הדוברת בשפה נתונה ומצויה בתרבות נתונה . " אף שליברמן ראה בעצמו אינטרנציונליסט , הוא בא לידי מסקנה שרצוי שאנשי האינטליגנציה היהודית יארגנו פועלים יהודיים בארגונים מיוחדים להם ויפיצו בקרבם רעיונות סוציאליסטיים . וכך , במאי , 1876 גיבש ליברמן קבוצה של עשרה אנשים , והיא ייסדה את " אגודת הסוציאליסטים העבריים " של לונדון – הארגון הסוציאליסטי היהודי הראשון שהוקם בעולם באורח רשמי . " אגודת הסוציאליסטים העבריים " ( אס " ע ) בחרה בליברמן למזכירה וארגנה אספה רשמית שהתכנסה ב26– באוגוסט , 1876 ובמהלכה גינה ליברמן , שהיה מקורב לפופוליזם הרוסי לאין ערוך יותר מאשר למארקסיזם , את אצולת הממון היהודית ואת מנהיגותה של הקהילה הדתית היהודית המקומית . הפרוטוקולים של דיוני האגודה , ביידיש , שנשמרו , הם עדות מרתקת על הטלטלה שניטלטלו המהפכנים היהודיים האלה בין לאומיותם היהודית לבין השקפתם האינטרנציונליסטית . אירוע שאירע סביב אחת ההתכנסויות של האגודה ממחיש זאת בדרך דרמתית : במהלך פגישה של אס"ע , שהתקיימה , כנהוג , במוצאי שבת , הזכיר ליברמן שבמוצאי השבת הבאה חל ערב תשעה באב , ושאל את חבריו לקבוצה אם לא ראוי לדחות את הפגישה ליום אחר . כאשר העיר לו אחד החברים שתשעה באב אינו מועד שצריך להטריד סוציאליסטים , השיב לו ליברמן מניה וביה כי לתשעה באב נודעת חשיבות לסוציאליסטים יהודיים כמו לכל שאר היהודים . "כל עוד לא הוגשמה המהפכה החברתית , נודעת לחירות הפוליטית משמעות רבה מאוד בעיני העם היהודי – תשעה באב הוא יום אובדן עצמאותנו ובני עמנו מקוננים על כך עד עצם היום הזה , יותר מ 1 , 800– שנה מאז החורבן של בית המקדש . די בכך להצדיק את דחיית אספתנו בימים אחדים . " אס"ע עצמה התכנסה לא יותר מ26– פעמים , ובשום פגישה לא השתתפו יותר מ19– חברים , אך היא הצליחה ( אם גם לזמן קצר מאוד ) לעורר את הקמתם של כמה איגודים מקצועיים . איגוד החייטים , שנוסד בעקבות יוזמה של אס"ע , הצליח למשוך אליו , בסופו של דבר , 300 חברים . אלא ששלושה חודשים לאחר הקמתו ברח הגזבר שלו לארצות הברית עם הכספים שהופקדו בידיו , והדבר גרם לקריסת האיגוד . ליברמן התמיד במתיחת ביקורת חריפה ביותר , במאמריו ובנאומיו , על הפל 9 ט 2 קרטיה היהודית והאשים אותה שנוסף על ניצולה המחפיר את הפועלים היהודיים היא "שולחת ידה גם בבני לאומים אחרים" ומגבירה בכך את השנאה ליהודים ואת רדיפות היהודים . הקהילה היהודית האורתודוקסית הזדעזעה מהתקפתו ויצאה למתקפת נגד , וזו גרמה פולמוס פנימי מר במחנהו של ליברמן . באותה העת סבל ליברמן גם מפיחות מעמדו בופרויד , ובתגובה לביקורת שמתח עליו עורך העיתון השיב : "היטב ידוע לך , כי שונא אני את היודאיזם , כשם שאני שונא כל 'איזם' לאומי או דתי אחר , ואיני מסתיר זאת ... אינטרנציונליסט אני ... אך איני מתבייש במקורותי היהודיים , ובין כל המדוכאים אוהב אני גם אותו ענף של האנושות , אשר העקרונות הלאומיים והדתיים המושלים בכיפה מכנים אותו – יהודי . " על רקע זה החליט ליברמן לעזוב את אס"ע ולעקור מאנגליה . האגודה עצמה לא האריכה ימים לאחר עזיבתו ושבוע לאחר צאתו , בדצמבר , 1876 התכנסה בפעם האחרונה . ליברמן השתתף באספה של סוציאליסטים יהודיים בברלין , שבה הוסכם שהוא יוציא לאור כתב עת סוציאליסטי בשפה העברית בווינה , והחברים בגרמניה יספקו את הכספים הראשונים להפקת הביטאון . שלושה גיליונות של האמת הופיעו בשנת , 1877 וידוע שהראשון שבהם נתקבל יפה אצל קוראים ב"תחום המושב" של רוסיה הצארית ( שאליו הוברח בדרך לא חוקית . ( כשם ש"אגודת הסוציאליסטים העבריים" היתה הארגון הסוציאליסטי היהודי הראשון , כך היה האמת כתב העת הסוציאליסטי היהודי הראשון בשפה כלשהי . ליברמן נעצר בידי שלטונות אוסטריה ב . 1878– הוגשו נגדו כמה סעיפי אישום , ובהם שימוש בדרכון מזויף , והוא הורשע ונשפט לתקופת מאסר . לאחר שריצה את עונשו , גורש ב1879– לבוואריה שמעבר לגבול , ומשם אולץ לעקור לפרוסיה ושם נכלא פעם נוספת בגין עברות על החוק הגרמני . ליברמן חזר לאנגליה בשלהי שנת . 1879 יחד עם מוריס וינצ'בסקי ניסה לארגן קבוצה חדשה שתיקרא "חברת רווחה וחינוך לפועלים יהודיים . " אלא שנושאים אישיים , ובהם אהבה נכזבת לאישה נשואה ושמה רחל סרזון , הטרידו יותר ויותר את מנוחתו . בשנת 1880 היגרה סרזון לארצות הברית . ליברמן נסע אחריה לסירקיוז שבמדינת ניו יורק , ושעות ספורות לאחר שפגש אותה בביתה , שלח יד בנפשו . בזכות חלוציותו בייסוד ארגון סוציאליסטי יהודי וכתב עת סוציאליסטי יהודי , נחשב ליברמן ל"אבי הסוציאליזם היהודי , " וכך אמנם הגדיר אותו בר בורוכוב . ולדימיר מדם , פעיל ה 9 C נד , כינה אותו "חלוץ הסוציאליזם היהודי , " ואילו ברל כצנלסון הכתירו בתואר "גיבור הסוציאליזם העברי . " לקריאה נוספת : יונתן פרנקל , נבואה ומהפכה , עם עובד , , 1989 עמ' . 64-17 א"ש ליברמן , האמת , מהדורה חדשה עם נספחות בעריכת צבי קרול , ארכיון העבודה , תרצ"ח . 1938

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר