אברהם ליאון

עמוד:147

אכזבה עמוקה מהתמיכה שתמכו מפלגות סוציאליסטיות בארצות הלוחמות . כבר לפני המלחמה מתחה ביקורת רדיקלית על הנהגת המפלגה הסוציאל–דמוקרטית הגרמנית , ופעלה יחד עם קארל קאוטסקי ואוגוסט בבל לחזק את החשיבה המהפכנית בקרב מעמד הפועלים . המלחמה גרמה לה לחבור במקום זאת אל קארל ליבקנכט ואל רדיקלים אחרים ולייסד את "ברית ספרטאקוס , " שביקשה לגייס את מתנגדי המלחמה לתמיכה במהפכה שתסלול את הדרך למשטר סוציאליסטי רדיקלי עם תום המלחמה . לוקסמבורג הניחה את המסד התיאורטי לתוכניתה של הברית בחוברת שפרסמה בשנת , 1916 "המשבר בסוציאל–דמוקרטיה הגרמנית , " שאותה כתבה בהיותה בכלא בשם הבדוי יוניוס . עם תבוסתה של גרמניה ופרוץ המהפכה הגרמנית , בנובמבר , 1918 שוחררה לוקסמבורג מהכלא . היא וליבקנכט עבדו במרץ להביא למהפכה הסוציאליסטית . להשקפתה , ובניגוד לדעתו של לנין , אין צורך במנגנון מפלגתי , שיכתיב את צורת המאבק וישלוט בו . תחת זאת המבנים הארגוניים יהיו תוצר של המהפכה . אף על פי שתמכה בלהט במהפכה הרוסית , המשיכה , בניגוד למנהיגים הבולשביקים , לדגול בדמוקרטיה . היא גם לא היססה לבטא את ביקורתה על הבולשביזם , והציגה את הסתייגותה משיטותיו הרודניות של לנין בספרה המהפכה הרוסית , שראה אור רק אחרי מותה , ב . 1922– לוקסמבורג וליבקנכט זכו לתמיכה עממית רחבה , משכו אחריהם פועלים רבים להפגנות המוניות , ובדצמבר 1918 הצליחו לייסד את המפלגה הקומוניסטית הגרמנית . אבל ההנהגה הסוציאליסטית השמרנית והצבא היו יריבים רבי עוצמה . ב15– בינואר 1919 אסרו חיילי הפרייק 2 רפס את לוקסמבורג וליבקנכט , רצחו אותם , והשליכו את גופותיהם לתעלה . רוזה לוקסמבורג נחשבה תמיד לדמות שנויה במחלוקת . היא הושמצה בפי שמרנים , לאומנים גרמניים ואנטישמים , שתיעבו את מדיניותה הסוציאליסטית , את מוצאה הזר ואת יהדותה , שבמוחם נקשרו כולם זה בזה . היא גם ספגה ביקורת מצדם של כמה מהסוציאליסטים , שדחו את הקוסמופוליטיות ואת הרדיקליזם שלה , ואחר כך מצדם של קומוניסטים , שלא היו מסוגלים לשאת ביקורת כלשהי על לנין או הבולשביזם . אך מורשת הניתוח התיאורטי שהניחה אחריה חלחלה במחשבה הסוציאליסטית במשך עשרות שנים והיא ממשיכה להעסיק את החוקרים גם היום . לקריאה נוספת : . Trotsky , 1976 . Wistrich , Robert , Revolutionary Jews from Marx to Ettinger , Elzbieta , Rosa Luxemburg : a life , 1986 . Nettl , J . P ., Rosa Luxemburg , 1966 ( 2 vol . ) אברהם ליאון דני גוטוויין אברהם ליאון הוא מחברו של de la Question Juive La Conception Materialiste ( התפיסה המטריאליסטית של השאלה היהודית ) שיצא באנגלית בכותרת : A Marxist Interpretation The Jewish Question : ( השאלה היהודית : פרשנות מארקסיסטית . ( מחקר זה הוא אחד הניסיונות המאתגרים יותר לפרשנת מטריאליסטית של גילוייה השונים של ההיסטוריה היהודית , ובקרב חוגים מארקסיסטיים שונים הוא זכה למעמד של הגרסה המוסמכת ב'שאלה היהודית . ' ליאון נולד ב1920– בוורשה למשפחה ציונית , שעלתה לארץ–ישראל , אך בשל קשיי כלכלה שבה לפולין כעבור שנה וב1926– היגרה לבלגיה , ושם הוא היה לאחד ממנהיגי השומר הצעיר והפדרציה הציונית . ב1936– אימץ ליאון , לצד הציונות , גם את הטרוצקיזם , אך בהדרגה הגיע למסקנה כי לא ניתן ליישב את הניגודים ביניהם , וערב מלחמת העולם השנייה פרש עם קבוצה מתומכיו מן השומר הצעיר והצטרף למפלגה הטרוצקיסטית הבלגית . בתקופת הכיבוש הנאצי היה ליאון ממנהיגי המפלגה במחתרת ועמד במוקד קשריה עם טרוצקיסטים צרפתיים במטרה לחדש את פעילותו של האינטרנציונל הרביעי , הטרוצקיסטי , באירופה . בקיץ 1944 עברו ליאון ורעייתו מבריסל לשרלרואה , כדי לקחת חלק בפעילות המחתרתית שניהלו הטרוצקיסטים בקרב הכורים באזור , ושם הוא נעצר בידי המשטרה המקומית . ליאון הוסגר לידי הגסטאפו , נחקר , עונה , גורש לאושוויץ ונרצח בתאי הגאזים . מעברו ההדרגתי של ליאון מן הציונות לטרוצקיזם ל 9 וה בפיתוח תיאוריה מארקסיסטית מקיפה של 'השאלה היהודית . ' רעיונותיו פורסמו לראשונה בסדרת מאמרים בשבועון הטרוצקיסטי הבלגי , La Lutte Ouvrier ששימשו בסיס למחקרו הנ"ל , שכתיבתו הסתיימה ב . 1942– המחקר ראה אור לראשונה בצרפתית ב , 1946– ב1950– הופיעה המהדורה האנגלית הראשונה שלו ולאחר מכן הוא תורגם גם לשפות אחרות .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר