מאיר יערי

עמוד:141

ברל כצנלסון זאב צחור ברל כצנלסון ( בוברויסק , רוסיה – 1887 ירושלים , – ( 1944 ברל , בפי כול – היה הוגה דעות ומנהיג פועלים . בוברויסק היתה אחת ממאות הערים הקטנות האופייניות ל"תחום המושב" היהודי ברוסיה , בשלהי המאה ה . 19– גם האידיאלים של "חיבתציון" וגם הרעיונות המהפכניים שרווחו אז ברוסיה חדרו אליה , כאל קהילות יהודיות מסורתיות אחרות וחוללו תסיסה רעיונית , בעיקר אצל הצעירים . במשפחת כצנלסון , האמידה יחסית , קראו ספרות מודרנית והתעניינו ברעיונות החדשים . אביו של ברל , שהיה משכיל שומר–מצוות , חובב ספרים , קרא גם בספרות העברית החדשה . הוא היה ' חובב–ציון ' וציוני ובבית התנהלו לא פעם שיחות ערות בשאלות שהסעירו אז את המשכילים הציוניים . האב שלח עם זאת את בנו ל " חדר " וליווה מקרוב את חינוכו של הילד . לימים יאמר עליו ברל כי היה " רפומטור חינוכי . " ברל , בהיותו ילד חולני , לא זכה ללימודים סדירים ולא מעט מהשכלתו רכש באותן שנים מקריאת ספרים בספרייתו העשירה של אביו . המשורר דוד שמעוני , חבר ילדותו של ברל , מספר כיצד , בהיותם כבני עשר , גילו בספריית האב את ספרו של שפינוזה חקר אלוה ( האתיקה ) והשתדלו להבין משהו מתוכנו , וכיצד עורר ברל את זעמו של המלמד , כאשר ניצב ב " חדר " והתריס : " העולם לא נברא , העולם הוא קדמון . " משחדל ללכת ל " חדר " שכר לו אביו מורים פרטיים , שהקנו לו השכלה כללית ועברית וכמה מהם אף קירבוהו להכרת התנועות הפוליטיות שפעלו אז גם הארצית . הוא עיצב והנהיג קיבוץ בעל מסר אנושי אוניברסלי , כפי שניסח במצע משנת : 1927 "מהותו של הקיבוץ נובעת מעצם חייו החברתיים , אשר בהם הוא שואף להתלכדות שלמה של הפרט והחברה למפעל חיים משותף בכל שטחי החיים והפעולה החיצונית , מאפשר את ההתפתחות הכי מקסימלית של האדם , מתאמץ לתת פתרון לשאלת המשפחה , האישה והחינוך ומאפשר את העמקת היחסים האישיים–מוסריים . " הקיבוץ הארצי נתפס כמסגרת חברתית וכלכלית בעלת ערך בפני עצמה , יחידה אורגנית , חי הנושא את עצמו , ועם זאת היא משמשת מכשיר להגשמת משימות לאומיות ומעמדיות . תרומתו של הקיבוץ הארצי בהתיישבות , בעלייה ובקליטתה , בביטחון ובכלכלה של היישוב ושל המדינה עלתה הרבה מעבר למספר חבריו ולכוחה הפוליטי של המפלגה שהוא היה חלק ממנה . כמו כן , הערכים והחוויות שספגו חניכי תנועת הנוער " השומר הצעיר" הטביעו בהם חותם לאורך ימים , ובוגריה , שרובם לא הלכו בדרך המלך שלה – ה"הגשמה" בקיבוץ – השפיעו על החברה הישראלית באופן שאינו ניתן לכימות מדויק אך אי אפשר שלא לחוש בו . לקריאה נוספת : אלקנה מרגלית , השומר הצעיר – מעדת נעורים למארקסיזם מהפכני , ( 1936-1913 ) תל–אביב , . 1971 דוד זית ויוסף שמיר ( עורכים ) מאיר יערי – דיוקנו של מנהיג כאדם צעיר , 1929-1897 תל–אביב , . 1992 מתתיהו מינץ , חבלי נעורים : התנועה השומרית , 1921-1911 ירושלים , תשנ"ה . זאב צחור , חזן – תנועת חיים ; השומר הצעיר , הקיבוץ הארצי , מפ"ם , ירושלים תשנ"ז . ( 1997 ) אביבה חלמיש , "מאיר יערי : ביוגרפיה קיבוצית , " ישראל : כתב עת לחקר הציונות ומדינת ישראל , ( 2003 ) 3 עמ' . 76-49 השפעתו המכרעת של ברל כצנלסון בקרב הדור הצעיר לא נבעה ממעמד פורמלי , הוא כמעט שלא מילא תפקיד המחייב ניהול יומיומי . כוחו היה בגיוס תמיכה ובהנחיה רעיונית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר