ציונות דתית

עמוד:98

שבפנימיותה של התורה וארגון חיי היחיד והציבור לא רק על פי ההלכה המנוסחת . השאיפות האלה מצאו את ביטוין בקיבוץ הדתי , אבל היתה להן השפעה גם מחוץ לו . יש גם לציין את הקרבה הרעיונית ביניהן לבין הרעיונות שהביע הרב קוק , הנחשב לגדול ההוגים של הציונות הדתית . אלא שבניגוד לו , לתנועת תורה ועבודה לא היה אופי משיחי . הפועל המזרחי נעשה בהדרגה לגוף המוביל בציונות הדתית עד להקמת המדינה והתמזגותו עם המזרחי . ( 1956 ) ב1927– הוקם שדה–יעקב , הראשון בשורת המושבים הדתיים בארץ . ב1937– נוסד הקיבוץ הראשון , טירת–צבי , ואחריו נוסדו עוד קיבוצים . רובם הגדול של חברי הפועל המזרחי לא הצטרפו להסתדרות הכללית , והם יסדו הסתדרות פועלים עצמאית שהיתה אמורה לדאוג לכל צורכיהם . התארגנותם העצמאית של הפועלים הדתיים עוררה תחילה התנגדות עזה בקרב ההסתדרות הכללית . גם המוסדות המיישבים שמו מכשולים רבים בפני יוזמות ההתיישבות של קבוצות דתיות למיניהן . מבחינת האידיאולוגיה החברתית–הכלכלית שלו לא נבדל הפועל המזרחי הרבה מהמפלגות הסוציאליסטיות . בייחוד אמורים הדברים בתנועת תורה ועבודה , שהקימה את כל הקיבוצים הדתיים ואת תנועת הנוער החלוצית "בני עקיבא" . ( 1929 ) גם בעמדותיו המדיניות היה הפועל המזרחי קרוב לזרם המרכזי של תנועת העבודה . בניגוד לנטייה הברורה של המזרחי לתמוך בחוגי הימין ולאחר מכן בארגונים הפורשים ( אצ"ל ולח"י , ( נטה הפועל המזרחי בדרך כלל לתמוך במדיניות ההנהגה הציונית , בראשותו של וייצמן , מלבד בשאלת חלוקת הארץ , שבנוגע אליה היתה לו עמדה שלילית . על רקע הקרבה ביניהן נוצר מסד לשיתוף פעולה בין הציונות הדתית לבין תנועת העבודה והוא נמשך יובל שנים בערך . בעיניה של הציונות הדתית היה הישגה החשוב ביותר בתקופה שקדמה להקמת המדינה בעצם ההוכחה שאפשר להגשים את הציונות בלי לוותר על הדבקות בהלכה . הדתיים השתלבו בהדרגה בכל תחומי החברה ; פעילותם ההתיישבותית בעיניה של הציונות הדתית היה הישגה החשוב ביותר בתקופה שקדמה להקמת המדינה בהוכחה שאפשר להגשים את הציונות ולהשתלב בכל תחומי החיים , ובכלל זה בהתיישבות , בלי לוותר על הדבקות בהלכה . בתמונה משנת : 1937 הקמת טירת צבי , קיבוץ דתי בעמק בית שאן

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר