מעורבות יהודים בתנועות פוליטיות רדיקליות במזרח אירופה

עמוד:32

עד 1925 היו שלושה מבין שבעת החברים בפוליטביורו יהודים ( טרוצקי , קאמנייב וזינובייב . ( מותו של לנין ב1924– והמאבקים שבאו לאחריו בין טרוצקי לסטאלין הובילו לכך שב1926– הורחקו כל שלושת היהודים מהפוליטביורו : טרוצקי ברח בסופו של דבר מרוסיה וב1940– נרצח בידי סוכנים רוסיים במקסיקו , ואילו קאמנב וזינובייב נפלו קורבן למשפטי הראווה הידועים לשמצה של שנת , 1936 הואשמו בבגידה והוצאו להורג . בשנות ה20– של המאה ה20– מילאו היהודים תפקידים חשובים גם במפלגות הסוציאליסטיות והקומוניסטיות בהונגריה , בפולין וברומניה . בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה , בשנים , 1921-1918 רבו במזרח אירופה ובמרכזה מרידות , מהפכות והסדרי גבולות בין מדינות חדשות שנוסדו . בהשראת האירועים ברוסיה מצאה עצמה הונגריה כבר ב1919– בזרועות המהפכה , כאשר 8 לה ק 5 ן , קומוניסט ממוצא יהודי , תפס את השלטון והכריז על הקמת רפובליקה סובייטית הונגרית . משטרו של קון היה מזוהה מתחילתו עם האינטליגנציה היהודית הרדיקלית בהונגריה . ההערכה היא שכ20– מתוך 26 השרים וסגני השרים בממשלת מאה הימים של קון היו ממוצא יהודי . יהודים בלטו בתנועות הסוציאליסטיות בכל רחבי מזרח אירופה , אבל בשום מקום אחר הם לא מילאו תפקיד מרכזי כמו בהונגריה . בינתיים התגבשו במחנה השמאל של המדינה הפולנית החדשה שתי מפלגות עיקריות : הPPS– והמפלגה הקומוניסטית הפולנית , ה . KPP– לפי משה מישקינסקי , היו היהודים בראשית שנות ה20– כ 20 % – מה , KPP– אך אחרים מעריכים שהם היו קרובים יותר לרבע מחברי המפלגה . סביר להניח שמספר חברי המפלגה היהודיים גדל עם השנים . בתחילת שנות ה30– עזבו את המפלגה כמה מחבריה והקימו מפלגת אופוזיציה ל . KPP– לפי ג'ק ג'ייקובס , היו מייסדי האופוזיציה כולם ממוצא יהודי , ובסופו של דבר , לקראת סוף שנות ה , 30– מפלגתם התפזרה והם הצטרפו למפלגות יהודיות אחרות . מפלגת השמאל הגדולה בהרבה מכל האחרות בשנות ה20– היתה המפלגה הסוציאליסטית הפולנית , ה . PPS– היא לא רק היתה אחת מבין המפלגות הפולניות המעטות שקיבלו בברכה יהודים לשורותיהן , אלא גם פעלה כדי לגייסם אליה , אף שמפלגות כמו הבונד ופועלי ציון משכו אליהן את רוב הפועלים היהודיים מן השורה שנטלו חלק בפעילות פוליטית . הPPS– גילתה אהדה לעניין היהודי והיתה המפלגה הפוליטית היחידה בפולין שהתנגדה בעקיבות לאנטישמיות . ההערכה היא שכשביעית מחברי ההנהגה של המפלגה היו יהודים . היהודים הבולטים ביותר בין חבריה היו פליקס פרל , שהיה העורך הראשי של העיתון היומי של המפלגה עד למותו , הרמן דיאמנד , עורך דין וכלכלן שייצג את המפלגה בפרלמנט הפולני , והרמן ליברמן , עורך דין ונואם מבריק , שהיה חבר הפרלמנט הפולני , ובזמן מלחמת העולם השנייה כיהן כשר המשפטים בממשלה הפולנית הגולה בלונדון . גם ברומניה , שבה היה הסוציאליזם חלש ביותר , מילאו יהודים תפקיד מרכזי בו . בין מייסדי המפלגה הקומוניסטית ברומניה בשנות ה20– של המאה ה20– היו גם מרסל ואנה פאוקר . לפי רוברט לוי , אף שחלקם של היהודים באוכלוסייה הכללית ברומניה היה רק , 4 . 2 % הם היו ב 18 % 1933– בקירוב מחברי המפלגה הקומוניסטית הרומנית . אנה פאוקר נולדה ב1890– למשפחה דתית וקיבלה חינוך יהודי מסורתי . ב1920– היא הצטרפה למפלגה הקומוניסטית הרומנית , שהיתה מחוץ לחוק , ובשנים 1941-1936 ישבה בכלא . לאחר מלחמת העולם השנייה חזרה לפעילות ברומניה , ב1947– מונתה לשרת החוץ , ולבסוף אף כיהנה כסגנית ראש הממשלה ונחשבה בזמנה לאישה בעלת העוצמה הרבה ביותר בעולם . אפשר לסכם שהמעורבות היהודית בפעילות הפוליטית הרדיקלית ברוסיה ובמזרח אירופה במאה ה19– ובתחילת המאה ה20– היתה תוצאה של כמה גורמים . ראשית , תנועות רדיקליות , בייחוד המפלגות הסוציאליסטיות והקומוניסטיות , הוקמו בידי שכבת העילית המשכילה שהתגוררה בערים . היהודים במזרח אירופה וברוסיה היו מרכיב חשוב באוכלוסייה העירונית , הם היו משכילים ביותר והיה להם מעמד בכיר בקרב אותה שכבת אוכלוסייה שהשתייכה למעמד הביניים והיתה ידועה בשם " האינטליגנציה . " הדפוס הזה בא לידי ביטוי מובהק מאוד במאה ה19– ב"תחום המושב" וב"פולין הקונגרסאית , " שבה היו היהודים בין רבע לחצי מהאוכלוסייה העירונית , בעיקר בוורשה , שאוכלוסייתה היהודית היתה שנייה בגודלה בעולם אחרי ניו יורק . היהודים בלטו באופן דומה גם בערים הגדולות של גליציה , הונגריה ורומניה . הם יוצגו ביחס לא פרופורציונלי שכזה גם במקצועות החופשיים , במסחר ובמלאכה . היה זה אך טבעי שימלאו תפקידים בולטים בתנועות הפוליטיות , שמנהיגיהן ומארגניהן יצאו , רובם המכריע , משכבת האינטליגנציה העירונית . הסיבה השנייה למעורבות היהודית נוגעת למניעים יהודיים ייחודיים . יהודים מתבוללים אלה הגיעו למסקנה שהדרך היחידה להשגת אמנסיפציה ליהודים היא על ידי שינוי של מזרח אירופה כולה . הקבוצות היחידות בחברה המזרח אירופית שהיו שותפות לחזון הזה , וגם דחו את האנטישמיות , היו הקבוצות הסוציאליסטיות , הקומוניסטיות ובמידה פחותה יותר גם הקבוצות הפופוליסטיות . בזמן שכמה יהודים קיצוניים , כגון רוזה לוקסמבורג , ליאון טרוצקי ובלה קון , התנכרו במפורש לרקע היהודי שלהם ( קון אמר : "אבי היה יהודי , אבל אני אינני עוד , שכן נעשיתי סוציאליסט וקומוניסט , ( " היו אחרים שהכירו במניעים היהודיים הייחודיים שהביאו אותם להיאבק לשינוי חברתי רדיקלי .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר