סאלוניקי היהודית

עמוד:372

לקליטתם של פועלים יהודיים רבים בשכונות אלו . אלה , יחד עם יישומן של הרפורמות העותמאניות שהעניקו שוויון אזרחי לשכבות החברתיות החדשות שהופיעו עם תחייתה הכלכלית של העיר בסוף המאה ה , 19– הביאו להקמתן של שכונות מעורבות . בשכונה האריסטוקרטית ביותר מן השכונות המעורבות שמחוץ לעיר , לאס קמפניאס , בנתה פאקימה מודיאנו , אשתו של הבנקאי העשיר ביותר במקדוניה , שאול מודיאנו , את בית הכנסת הגדול ביותר בעיר שנקרא "בית שאול . " בתקופה ההיא התגוררו בני המעמד הבינוני במרכז העיר , בדומה לנוצרים האורתודוקסים . הקהילה היהודית הקימה שתי שכונות חדשות בשני הקצוות ההפוכים של העיר , להושיב בהן את העניים שבתיהם נהרסו בדלקה של , 1890 ושכונה שלישית , ליד תחנת הרכבת , להושיב בה יהודים שהיגרו מרוסיה מחמת הפוגרומים . אחרי הדלקה הנוראה של שנת 1917 עברו פועלים יהודיים רבים לשכונות החדשות שנוסדו בידי הקהילה וגם לשכונות אחרות והביאו לשינוי הרכבן של שכונות אלו . מספרן הרב של שכונות הפועלים חושף את הרכבה של הקהילה היהודית . בשנת 1919 היתה הפירמידה של מקצועות היהודים בנויה כך : 9 , 000 סבלים , עובדי נמל , ספנים ודייגים , 7 , 750 בעלי מלאכה ופועלים , 7 , 450 פקידים וזבנים , 6 , 100 סוחרים זעירים , 1 , 900 אנשי עסקים , 750 בעלי מקצועות חופשיים ו75– תעשיינים . בית ספר מערבי ראשון העדרו המוחלט של חינוך מקצועי לעניים במאה ה19– הביא את הקהילה למצב של ניוון . החינוך שניתן ב " חדרים " היה לא מספק מכל בחינה השכלתית , מחמת רמתם הירודה של ה " מלמדים " והעדר אמצעים כספיים . הראשון שהקדיש את בסוף מלחמת העולם הראשונה היוו היהודים 90 , 000 מבין 179 , 000 תושביה . בתמונה : שערו של עיתון יהודי בשפת הלאדינו שהופיע בסאלוניקי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר