וינה היהודית

עמוד:342

מן המעמד הבינוני–הגבוה הליברלי , טיפחו תקוות להתגבשותה של סולידריות בין כל משוללי הזכויות ולכינונה האוטופי של חברה נטולת מעמדות . הרופא ויקטור אדלר , שהתוודע במהלך עבודתו למצוקתם של המוני הפועלים , יזם את הקמתה של הסוציאל–דמוקרטיה האוסטרית . בין ההוגים ידועי השם של הזרם הסוציאליסטי המכונה "אוסטרו–מארקסיזם" היו יהודים רבים , ובהם ר 7 ד 9 לף הילפרדינג , מאקס אדלר , פרידריך אדלר , גוסטב אקשטיין , ובראש ובראשונה התיאורטיקן ומנהיג המפלגה אוטו באואר ( ר' מדור תנועות לאומיות וחברתיות , ( שלא פרש , כמו רבים אחרים , מן הקהילה היהודית ונשאר חבר בה . בין הדמויות המרכזיות במה שמכונה "וינה האדומה , " שהיתה בהנהגה סוציאליסטית מובהקת בפרק הזמן שמימי מלחמת העולם הראשונה ועד שנת , 1934 היו גם יהודים לא מעטים , ובהם ה 7 ג ?; 9 ייטנר , היועץ הכלכלי של עיריית וינה , שיזם את הנהגתם של מס הכנסה פרוגרסיבי ומס מותרות כדי לממן את בנייתם של מבני דיור קהילתי שהיו בהם גם גני ילדים , חדרי כביסה וספריות . היהודים נודעו גם בתרומתם למדע המודרני . בין המדענים היהודיים ראוי לציין את חוקר מדע המדינה פרידריך הרץ , ואת ההיסטוריון של המשפט האנס קלזן , שניסח את החוקה של אוסטריה לאחר מלחמת העולם הראשונה . בשנת 1933 פרסמו פאול פליקס לזרספלד ואשתו מארי יהודה , בשיתוף פעולה עם עמיתים אחרים ובעידודו של אוטו באואר , את המחקר המובטלים של מאריאנתה , הנחשב ליצירה קלאסית . רבים מן הפילוסופים החשובים היו יהודים , ובהם יוסף פופרלינקאוס , וילהלם יר 7 זאלם , אוטו נ 9 יראת , ר 7 ד 9 לף ג 9 דשייד , תיאודור ג 9 מ @ רץ ולודוויג ויטגנשטיין . בשנת 1929 נוסדה הקבוצה הפילוסופית הידועה בשם "החוג הווינאי , " שבראשה עמד מוריץ C ליק , שנפל קורבן להתקפה נאצית אנטישמית בשנת . 1936 בשולי החוג הזה פעל באותם הימים המדען הצעיר קארל פופר . וינה היתה גם כור מחצבתה של הפסיכואנליזה . בשלב הראשון של התפתחותה של זו היו כל החברים הקבועים בחוגו של פרויד יהודים . אבל נוכחותם הבולטת ביותר של היהודים היתה בענפי האמנות . אחד המוזיקאים הבולטים בתחילת המאה ה20– היה גוסטב מאהלר , שעל אף מוצאו היהודי מונה למנהל האמנותי של בית האופרה המלכותי – אם כי רק לאחר שהמיר את דתו ונטבל לנצרות . ארנולד שנברג , אחד המהפכנים החשובים במוזיקה של המאה ה , 20– החל את הקריירה המוזיקלית שלו בווינה . מורהו , המלחין החשוב אלכסנדר פון זמלינסקי , היה גם הוא יהודי . בשנת 1900 בערך נוסדה הקבוצה הספרותית שזכתה לשם " וינה הצעירה . " ארתור שניצלר היה אחד החברים בה . במחזה פרופסור ברנהארדי וברומן הדרך אל החופש ( Freie Der Weg ins ) כתב שניצלר בגלוי על בעיותיהם של היהודים בווינה האנטישמית . שניצלר צירף לחוג הקבוצה את הוגו פון הופמנסטאל , שמעולם לא התכחש למוצאו היהודי , אף שכבר סבו המיר את דתו ונטבל לנצרות . בשנת 1920 חבר אל הופמנסטאל יוצר התיאטרון מאקס ? יינהארדט , והשניים ייסדו יחד את פסטיבל זלצבורג . ריכרד ; ר–ה 9 פמן ופליקס זלטן נמנו גם הם עם אנשי החוג הספרותי של "וינה הצעירה . " האבטיפוס של הסופר המכלה את ימיו בבתי הקפה היה בלי ספק פטר אלטנ ; רג , שקרא לרישומיו הספרותיים "תקצירים של הנפש . " בבית הקפה צנט ? ל נהגו להיפגש אלפרד 9 @ לגר , אג 9 ן פרי A ל וקארל קראוס , שהיה אחד החשובים בווירטואוזים של השפה הגרמנית . קראוס , שהמיר את דתו ונעשה לנוצרי קתולי , סירב בכל תוקף להיות סופר יהודי . במחזהו ימיה האחרונים של האנושות ( Die letzten Tade der Menschheit ) הוא יצא חוצץ נגד מלחמת העולם הראשונה . יצירתו ליל ול * 0 רגיס השלישי ( Dritte Walpurgisnacht ) כוונה נגד הנאציזם . יוזף רות , סטפן צווייג , פרנץ ורפל , הרמן ברוך , ליאו @ ר 7 ץ , הסופר הסוציאליסטי י 7 רה ז 9 יפר וחתן פרס נובל לספרות אליאס קאנטי פנו גם הם בכתיבתם נגד התנועה הנאצית שהלכה וצמחה באותם הימים . גם הקברט הפוליטי היה נתון לשליטתם של יוצרים יהודיים . בתחום הזה אין לשכוח את פעילותם של אמנים כגון ארמין ; רג , פריץ גרינבאום , פטר המרשלאג וקארל פרקש . בווינה היה קיים גם קברט פוליטי יהודי , שאחד ממייסדיו היה אוסקר טלר . בשנת 1900 החלו תיאטראות ובתי קברט שונים בווינה להקדיש את פעילותם להעלאת הצגות ומופעים ביידיש . כארבעים אלף מיהודי וינה היו דוברי יידיש . משנת 1919 ועד לשנת 1923 המחיז התיאטרון "בימת העם היהודית החופשית" דרמות יידיש מודרניות . "קברט האמנים היהודי" העלה בסוף שנות ה20– של המאה ה20– הצגות קברט ביידיש , ו"יריד האמנים היהודי" הציג משנת 1927 ועד לשנת 1938 מופעים מוזיקליים ביידיש ברוח ציונית . וינה היתה מרכזה של התעוררות לאומית יהודית . בעיר זו פרסם פרץ סמולנסקין את כתב העת העברי השחר משנת 1868 ועד לשנת . 1885 בווינה ייסד נתן בירנבאום , בשנת , 1882 את אגודת הסטודנטים הלאומית היהודית הראשונה , שנקראה " קדימה , " והוא שטבע בשנת 1890 את המילה "ציונות . " הוא השתתף באופן פעיל בתנועה של הרצל לפני שפנה לה עורף , היה ליידישיסט ונעשה למזכיר הכללי של "אגודת ישראל . " באמצעות תיאודור הרצל נעשתה וינה לערש לידתה של הציונות המדינית . מחבר הפיליטונים והמחזאי הנודע פרסם בשנת 1896 את ספרו מדינת היהודים , ובשנת 1902 ראה אור

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר