הומור יהודי

עמוד:312

ומשמעותיים של החברה הזאת . ההסברים לתופעה נעים מהסברים היסטוריים – הבאת המוטיב ממזרח אירופה והשתקעותו במציאות החדשה , ועד להסברים פסיכולוגיים – אם אדיפליים ואם ארכיטיפיים . ההסבר ההיסטורי אינו יכול להיות תקף ולו מן הסיבה שבישראל , שיוצאי מזרח אירופה היו מרכיב מרכזי של הרכבה החברתי בתקופת התהוותה , לא ידועות לנו כמעט בדיחות על אמהות יהודיות ( לעומת זאת ידועות ואף נפוצות בדיחות על האישה הפולנייה , הקרובה מבחינות רבות לתופעת הנסיכה האמריקנית יותר מאשר לאמא היהודייה . ( העובדה שבדיחות האמא היהודייה פרחו בעשורים הראשונים של המאה ה – 20– כלומר , בתקופת האינטגרציה העיקרית של המהגרים היהודיים במציאות האמריקנית – מורה על קשר אפשרי בין שתי התופעות . אף בתופעה הומוריסטית זו אין לראות מזוכיזם או לעג עצמי , אלא חתירה להגדרת הזהות של היהודי האמריקני , המבקש , מצד אחד , להיות חלק מן החברה האמריקנית – על גילוייה החומרניים שהאמא היהודייה מבטאת אותם באופן כה חד וברור – ומצד אחר , ליצור מאפיינים של הפרדה וייחוד : תופעה זו , עם כל ביקורתה הבוטה על האמא היהודייה , מעמידה מכנה משותף לפרטים השונים של הקהילה היהודית , המפרידה אותם מצד אחד מן ה"אחרים , " ושיש בה להסביר , מצד אחר , את הצלחתם המעמדית ואף את תכונותיהם ה"יהודיות" הייחודיות . מהו ההבדל בין אמא איטלקייה לאמא יהודייה ? האמא האיטלקייה אומרת לבנה : אם לא תאכל , אני הורגת אותך . האמא היהודייה אומרת לבנה : אם לא תאכל , אני הורגת את עצמי . בדיחות הJAP– צמחו בזמן מאוחר יותר , על פי רוב העדויות – בשנות ה60– של המאה ה , 20– והגיעו לשיא תפוצתן בשנות ה70– וה80– של המאה . בבדיחות אלו מצטיירת הצעירה היהודייה האמריקנית כעצלנית , נצלנית , שקועה רק בעולם החומרי של קניות , בגדים , אוכל ומותרות , חסרת כל כישורים לבד מתלונות ובכיינות , ובעיקר שונאת מין בכל אופן וצורה . " איך מכינה JAP ארוחת צהריים ? היא מזמינה מקום במסעדה ; " " כיצד קוראת JAP לילדיה לארוחת צהריים ? – היכנסו למכונית , ילדים ; " "מדוע עוצמת הJAP– את עיניה בזמן עשיית סקס ? – כדי שתוכל לדמיין לעצמה שהיא יצאה לקניות ; " " מהי ה 4 טמה של ה – ? JAP– קצה הקרחון ; " ועוד כהנה וכהנה . אף כאן הוצעו הסברים שונים לתופעה זו הרווחת בתרבות האמריקנית וייחודית לה ( אם כי דומה לה נתגלתה בקרב יהודי דרום אפריקה , ששם קרויה הנערה היהודייה . ( kugel הוצע שיש בבדיחות אלה יותר מקורטוב של אנטישמיות , או שההסבר הוא שנאת נשים כפשוטה – ריאקציה על ההתעוררות הפמיניסטית שהתרחשה בארצות הברית דווקא בשנים שבהן פרחו בדיחות הנסיכה היהודייה–האמריקנית . מחקרים סוציולוגיים–סטטיסטיים ביקשו אפילו להראות שבדיחות אלו אינן רק פיקציה , בבחינת "אין עשן בלי אש , " ושאכן תכונות הנערה היהודייה–האמריקנית המתוארות בבדיחות תואמות בדרך זו או אחרת את המציאות הממשית . מכל מקום נראה שהסבר משכנע אחד לתופעה אינו אפשרי , וההסברים לה נוגעים לתופעות שונות הקשורות בחברה האמריקנית , בהיסטוריה היהודית בתוכה , ובהתפתחויות תרבותיות ומנטליות שונות שהגיעו לידי גילוי דווקא בתקופה זו . ראשיתו של ההומור הישראלי את ראשיתו של ההומור הישראלי אפשר לראות עוד בתקופת העליות הראשונות , ואולי עוד קודם לכן בבדיחות שסופרו בפי אנשי היישוב הישן בערי הקודש של ארץ–ישראל , על עדותיהם ותרבויותיהם השונות . מחקר מקיף ויסודי על ההומור שקדם לעליות הראשונות עדיין לא נעשה . בעיקרו היה ההומור הישראלי שהחל להתפתח לאחר מלחמת העולם השנייה ובתקופת המדינה או המשך של ההומור היהודי הקלאסי , או גראוצ'ו מארקס , ההומוריסט האמריקני שזכה לפופולריות עצומה בקולנוע , ברדיו ובטלוויזיה – חתירה להגדרת הזהות של היהודי האמריקני המבקש להיות חלק מן החברה האמריקנית וגם ליצור מאפיינים של הפרדה וייחוד

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר