תרבות פופולרית

עמוד:282

של "ישראליות" ולסימון של אנינות טעם . הייבוא של תרבות פופולרית גלובלית נתפס כאיום על הייחודיות התרבותית הישראלית , שהיתה למעשה בשלב של המצאת עצמה , ויצירות של תרבות פופולרית מקומית היו – להוציא חריגים בולטים – מעין אנטיתזה למחויבות האידיאולוגית–הלאומית של האמנויות העיליות . משנות ה60– ואילך התחולל שינוי במצב הזה . התרבות הפופולרית בישראל התעצמה , התרחבה והשתכללה . השינוי הזה נשא בתחילתו אופי של הפרה , במובן של התרסה כלפי התרבות הלאומית המוקדמת – המגויסת , הרשמית , ההרואית ומלאת הפאתוס . ואולם לקראת סוף המאה זכו חלקים של התרבות הפופולרית בישראל להכרה , לגיטימציה ואף קאנוניזציה לעניין ייצוגה וסימונה של ייחודיות ישראלית . אפשר לאפיין בתמציתיות את מיקומה של התרבות הפופולרית בישראל באמצעות מבט חטוף על שידורי הטלוויזיה בישראל ואופן התקבלותם כמייצגים ייחודיות וכמוכיחים תהליכי גלובליזציה תרבותית . בשלב ראשון היתה התנגדות לכינונם של שידורים כאלה , מתוך חשש להשחתת התרבות המקומית הלאומית . ואכן , שידורי טלוויזיה הונהגו בשלב מאוחר ביחס לארצות אחרות . גם כאשר הונהגו השידורים האלה , הופעל ערוץ יחיד מטעם המדינה , והוא כלל יותר מקורטוב של נימה תעמולתית בתכניו , והיה זהיר מאוד בנוגע לכמויות ולמגוון התוכניות שלא תאמו את מטרותיו האידיאולוגיות . אפילו שידורי צבע הונהגו רק בשלב מאוחר . ואולם לאחר , 1990 עם המעבר לשידור רב–ערוצי בכבלים ובערוצים מסחריים , נעשו התכנים הטלוויזיוניים לגורם בולט ומרכזי בהוויה התרבותית . בין סדרות דרמה שיוחס להן ערך תרבותי גבוה " ) הבורגנים , " למשל ) לבין מופעי בידור , התקבלו התכנים הטלוויזיוניים כמייצגי ייחודיות ישראלית וכמכוננים של דמויות ציבוריות מקומיות מסוג חדש : ידועני טלוויזיה . כמו כן , בין סדרות יבוא מוערכות " ) הבלש המזמר ( " לבין תכנים כמו טלנובלות לאטינו–אמריקניות , שזרו שידורי הטלוויזיה את המציאות התרבותית המקומית אל תוך מסגרות התייחסות של תרבות גלובלית המפרות את הייחודיות המקומית . הדפוס המתקבל מן העיון הקצר הזה בשידורי הטלוויזיה הוא של תהליך שבו התקיימה תחילה התנגדות ממסדית ומדינתית לצורה ולתוכן של התרבות הפופולרית . בעקבותיה הגיע שלב של הנכחה חלקית באמצעות כלים ופיקוח מטעם המדינה , ולבסוף נוכחות של תרבות פופולרית מתועשת ומסחרית המייצרת הייררכיה אמנותית פנימית וקישוריות גלובלית . צורה תרבותית אחת המבטאת בקיומה ובתכניה , ביטוי מובהק , את הנוכחות הציבורית הגוברת של התרבות הפופולרית על פי הדפוס הזה היא המוזיקה הפופולרית . בעשורים המוקדמים של תהליך המצאתה של הישראליות התקיים סוג של מתח בין מה שנתפס כמוזיקה עממית – ולימים כונה "שירי ארץ–ישראל" – לבין מוזיקה פופולרית בידורית . הראשונה נוצרה והתקבלה כביטוי אותנטי של תרבות ילידית מתהווה , והשנייה תויגה כמוזיקה זרה העשויה להשחית את הישראליות הזאת . עקב כך לא קיבלו בברכה הכוחות המובילים בשדה המוזיקה האזנה מוגברת למוצרי מוזיקה פופולרית מיובאת של התקופה ( פרנק סינטרה , מוזיקת ריקודים ג'אזית–לטינית , ( ואימוץ השפעות של מוזיקה כזאת אל העשייה המוזיקלית העברית נדחק לקיום שולי ודחוי מבחינת יוקרתו ( ישראל יצחקי , למשל . ( ואולם התגברות נוכחותה של מוזיקה פופולרית מיובאת ממקורות שונים הובילה בהדרגה אל ניסיונות לאימוץ מבוקר וסלקטיבי , שבו מתקיימת התאמה של ההשפעות אל המטרות האידיאולוגיות הלאומיות . הדפוס הזה קיבל את ביטויו המובהק בלהקות הצבאיות , שהיו , בין אמצע שנות ה50– לאמצע שנות ה , 70– התופעה הבולטת והמשפיעה ביותר במוזיקה הפופולרית בישראל . במיזוג שהתקיים ברפרטואר שלהן בין השפעות פופ גלובלי ( צרפתי תחילה , אנגלו–אמריקני לאחר מכן ) לבין אמירות אידיאולוגיות מובהקות ( האדרת נופי הארץ , שירי הלל ליחידות צבא , שירי כאב על מות חיילים , ( היו הלהקות הצבאיות מקרה מייצג של תרבות פופולרית מגויסת , מטעם המדינה . זו היתה מוזיקה שתבניותיה הן בחלקן אלה של מוזיקה פופולרית , אך תכניה ומטרותיה הן של מוזיקה עממית : לבטא דגם ברור והומוגני יחסית של תרבות ילידיתלאומית . מוזיקה פופולרית משוחררת ממגויסות אידיאולוגית רשמית ומבטאת , במובן הזה , באנליזציה של הלאומיות , התגבשה לכדי נוכחות בולטת ואף דומיננטית משנות ה70– ואילך . התהליך הזה היה קשור לייבוא של מוזיקת הפופ / רוק אל תוך המציאות התרבותית של ישראל ולאימוץ של פרקטיקות הייצור והיצירה שלה בידי מוזיקאים מקומיים . התוצאה היתה צמיחתה של מוזיקה ישראלית , בעברית , שעיקר קיומה כאמנות מוקלטת , המושתתת על צלילים חשמליים ואלקטרוניים , מיישמת במוצריה לקטנ 9 ת סגנונית מגוונת , ומתקיימת בתוך הקשר מסחרי של תעשיית תרבות , על כל התופעות הנלוות ( מצעדי פזמונים , מערכת כוכב 9 ת . ( שתי מסגרות תוכן נפרדות של מוזיקה פופולרית צמחו על הבסיס הזה : פופ / רוק ישראלי ו"מוזיקה מזרחית . " הפופ / רוק הישראלי אשר צמח בשנות ה70– הונע מכוח אידיאולוגיה אמנותית שבמרכזה כפירה מוצהרת במגויסות לעניין הלאומי , ואימוץ של השפעות ודפוסי יצירה מן הפופ / רוק האנגלו–אמריקני של התקופה . הוא יישם פרקטיקות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר