מגמות בתרבות הישראלית

עמוד:239

להתפרסם אז שירתו של ארז ביטון , שהציג בספרו מנחה מרוקאית ( 1976 ) קול מזרחי חשוף , המעלה את חומרי הביוגרפיה שלו במרוקו ואת העימות עם הסיטואציה הישראלית המתנכרת לו ולמוצאו . משוררים צעירים ניסו לבדוק באינטנסיביות את גבולות הפואטיקה של השירה באורח ניסיוני . יוסף שרון פרסם את שירי דיבור , ( 1978 ) עוזי בהר את פרטים , ( 1980 ) ומרדכי גלילי את שירים , ( 1977 ) 1976-1972 שבו הוא מבליט רגישות לשונית רבה למוזיקה של לשון נמוכה . לאה איילון פרסמה את מתחת למים , ( 1983 ) ומאיה בז'ראנו את סדרת שירי "עיבוד נתונים" ( בת יענה , , ( 1979 המתבססים על דימוי של מנגנון של מחשב וכך מייצרים מארג מורכב של יחסים צורניים , טכניים , בין מבעים שיריים . זלי גורביץ' ב"שני שירי נגיעה" ( קטעים מחלון פתוח , תש"ם ) שרטט תהליך של סימון לשוני שהוא בעת ובעונה אחת גם תהליך גופני – וגם מעשה השיר , המתקיים במרווח שבין המציאות לבין הלשון , נאחז בגופני כבתשתית הפואטית שלו . חזי לסקלי פרסם את ספר שיריו האצבע : שירים , ( 1986 ) 1985-1974 ובהם תנועת לולאה מן הלשון אל המציאות המתגלה כרוויה בלשון ובמבע ספרותי . המהפך הפוליטי של מאי , 1977 שבו עלה הליכוד לשלטון לאחר שנים ארוכות של שלטון תנועת העבודה , גרר תגובה ספרותית מיידית : התגייסות פוליטית ישירה של סופרים , שעד כה חשו שהם חלק אורגני מן ההגמוניה התרבותית במדינה . הערכים התרבותיים של שלטון הליכוד נתפסו כשבר וסטייה מן המסורת הציונית המרכזית . בעקבות זאת נוסד הירחון הספרותי עיתון 77 בעריכתו של יעקב בסר , שנקט קו ביקורתי נגד מפלגת השלטון והתאפיין בפתיחות רבה בפרסום תרגומים , בייחוד מן הספרות הערבית והיידית . בספטמבר 1977 פרסם יצחק בן–נר בהמשכים בעיתון הארץ את סיפורו "אליעזר שושני ו / או אליקו בן שושן , " שכונס אחר כך בספרו ארץ רחוקה . ( 1981 ) זהו סיפורו של אופורטוניסט פוליטי ממוצא מזרחי החוצה את הקווים ועורק למפלגת השלטון החדשה מיד לאחר המהפך . בכך חיבר בן–נר בין עליית הליכוד לשלטון לבין מה שנראה אז כתמורה במעמדם של המזרחים . הטראומה המוסרית והפוליטית של מלחמת לבנון , שהחלה ביוני , 1982 נהפכה לאירוע ספרותי רב עוצמה : מרגע שפרצה המלחמה החלו להתפרסם בעיתונות היומית ובכתבי העת הספרותיים גל של שירי מחאה , פרי עטם של משוררים צעירים כוותיקים . שירים אלה הציגו את המלחמה כחריגה בוטה , לעתים פושעת , ממסורת לאומית ציונית חילונית הומניסטית . אינטלקטואלים וסופרים שנהגו יחס אופוזיציוני לתנועת העבודה , בדרך כלל מתוך תחושת קרבה של בנים סוררים המתבדלים ממסגרת משותפת , תבעו עתה , מתוך ניכור וזעם , להחזיר את המדינה ואת החברה בישראל לשורשיהן הציוניים המסורתיים . קול שירי פוליטי כבר בשנים שקדמו למלחמת לבנון התפתח קול שירי פוליטי , למשל בשירתם של נתן זך , יצחק לאור ואבות ישורון . קול זה הכשיר את הקרקע , וגם את הקוראים , לצמיחתו הלגיטימית של ביטוי שירי פוליטי חריף . הדובר הלירי עמוס הרגישויות האינדיווידואליסטיות , שבלט כל כך בשירה הישראלית של שנות ה60– וה , 70– והתמיד בדפוס רגישות דומה גם אחרי הכיבוש של ' 67 וההלם של , ' 73 נחשף עתה למציאות ברוטלית , והגיב עליה בדרכו . עימותו של אני פרטי זה עם האכזריות של מלחמת לבנון הוא הנושא המרכזי של שירה של דליה רביקוביץ ' " רחיפה בגובה נמוך , " הממחיש בחריפות את הלחצים הנוראים הפועלים על תודעה לירית נשית ועל התבנית הספרותית ההולמת אותה כאשר הן נקלעות ללא מגן ומחסה לעיצומן של זוועות המלחמה . גל זה של שירת מחאה מצא את ייצוגו גם בשתי אנתולוגיות של שירת מלחמה : ואין תכלה לקרבות ולהרג ( 1983 ) בעריכת חנן חבר ומשה רון וחציית גבול , שירים ממלחמת לבנון ( 1983 ) בעריכת יהודית כפרי ; אבל הוא דעך לבסוף . מאיר שלו בנימין תמוז פנחס שדה נתן שחם

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר