תרבות יהודית בברית המועצות

עמוד:176

ספר קצר זה היה אחת היצירות הראשונות של הספרות הסובייטית החדשה שזכה להצלחה בינלאומית , אבל הוא משך עליו גם ביקורת מחוגי הצבא הסובייטי . חרף נאמנותו לרעיונות הקומוניסטיים גילה באבל כי הוא מתקשה יותר ויותר להתאים עצמו לדרישות סגנון "הריאליזם הסוציאליסטי , " ובשנות ה30– פנה לשחזור נוסטלגי של העולם התחתון הצבעוני והתוסס של אודסה של שנות בחרותו . הוא נאסר בשנת 1939 והוצא להורג ב . 1940– סופר רוסי יהודי אחר שזכה למעמד בינלאומי , איליה אהרנבורג , מייצג כיוון אחר של היצירתיות היהודית הרוסית . הוא נולד בקייב וגדל במוסקבה במשפחה מתבוללת של מעמד הביניים ולא היה לו שום רקע תרבותי יהודי . בצעירותו פיתח עניין נרחב בספרות המודרנית הרוסית והאירופית ואחרי תקופה קצרה של היסוסים קשר עצמו במהודק עם המשטר הסובייטי . טיפוסי יהודים , וכן נושאים ומוטיבים הקשורים בהם , נוכחים בשירה ובפרוזה שלו משנות ה , 20– שבהן חי בעיקר בחו"ל . הרומן שלו חייו הסוערים של לאזיק רויטשוואנץ ( פריז ( 1928 הוא סיפור פיקארסקי בעל ניחוח חסידי במקצת והוא מכיל יסודות סאטיריים המכוונים נגד הדוגמטיזם , גם הקומוניסטי וגם הציוני . הספר לא הופיע בברית המועצות עד שנת . 1989 אהרנבורג עצמו הסביר כי אחרי השואה לא ראה את פרסומו כהולם . חרף ריחוקו מהתרבות היהודית התבלט אהרנבורג כקולם הנרגש של יהודי ברית המועצות בשנות המלחמה . זיכרונותיו ( 1963-1960 ) בלטו בביקורתם העזה על תקופתו של סטאלין בספרות הסובייטית . כמה יצירות שעסקו בעניינים יהודיים לא פורסמו מחמת תנאי הצנזורה הסובייטית . עמהם נמנה הספר השחור , שתיעד את תולדות השואה בטריטוריה הסובייטית . הספר נערך בידי אהרנבורג בשיתוף אחד מחשובי הכתבים הצבאיים הסובייטיים , ואסילי ( יוסיף ) גרוסמן , אבל השינויים הפוליטיים של 1947 מנעו את הופעתו . כתב היד של הרומן העיקרי של גרוסמן , החיים והגורל , דין וחשבון ריאליסטי על התנסויותיו במלחמה , הכתוב בקנה המידה של מלחמה ושלום של טולסטוי , הוחרם בידי הקג"ב בשנת , 1963 אבל פורסם בחו"ל בשנת . 1980 בעל הסגנון הווירטואוזי ומנפץ האלילים פרידריך גורנשטיין ראה עצמו נאלץ להגר מברית המועצות בשנת , 1980 דבר שהביא אוטומטית לידי כך שאת ספריו לא ניתן להשיג בברית המועצות . במחזהו ברדיצ'ב ( 1975 ) מצליף גורנשטיין בצרות האופקים הקרתנית של יהודי ברית המועצות בסגנון המזכיר את הסאטיריקנים של ספרות היידיש בתקופת ההשכלה , ואילו ברומן האלגורי פרק תהילים ( 1981 ) הוא מתמודד עם הסוגיות המטפיזיות של הגורל היהודי וקורא תיגר על יומרתה של הציוויליזציה הנוצרית לעליונות בעידן השואה . ביצירותיו עוסק גורנשטיין בנושאים שהחלו לתפוס מקום מרכזי בספרות הרוסית היהודית אחרי התפרקותה של ברית המועצות : זיכרון , הגירה , ייעוד היסטורי . לקריאה נוספת : 1917 , Oxford , New York : Oxford University Press , Lionel Kochan ( ed . ) , The Jews in Soviet Russia since Roziner , Markish , Baltimore : Johns Hopkins Univer- and Identity : Jabotinsky , Babel , Grossman , Galich , Alice Stone Nakhimovsky , Russian-Jewish Literature 1978 . of Ilya Ehrenburg , New York : BasicBooks , 1996 . Joshua Rubenstein , Tangled Loyalties : The Life and Times sity Press , 1992 . איסאק באבל – בין היהודים דוברי הרוסית שבלטו בחיים התרבותיים של רוסיה הסובייטית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר