מודרניזם

עמוד:100

ראשית המודרניזם : דקאדנס , סימבוליזם , אימפרסיוניזם הכנסת . העיטור העשיר והמגוון שהיה בו כלל עבודות אמנות בטכניקות רבות : פסיפסים , תבליטים 6 ויטראז'ים . היו בו סמלים שאובים מהמסורת היהודית ומהממצאים הארכיאולוגיים בארץ–ישראל . החזרה לסמלים יהודיים מסורתיים בלטה כחידוש בתחילת המאה ה20– והיתה מנוגדת לנהוג ברוב בתי הכנסת המונומנטליים של המאה ה . 19– סמלי בית המקדש , מנורת שבעת הקנים , השופר , אריות או נשרים , מוטיבים הכרוכים במיתוס הגלות והגאולה , פינו מקום , במהלך המאה ה , 19– לשני סמלים שנבחרו לייצג את היהדות כמכלול כלפי חוץ וכלפי פנים – המגן דוד ולוחות הברית . הם הוצבו בהבלטה בראשי תרנים שעל גגות בתי הכנסת ובאולמות התפילה בדומה לצלב מעל לכנסיות הנוצריות . הדבר תאם את שאיפת היהודים להגדיר סימני היכר ברורים ליהדות ולהציגה כתרבות וכדת . שנות ה20– וה30– של המאה ה20– הביאו עמן כיוון מודרני יותר בתכנון בתי כנסת . במקומות אחדים באירופה נבנו בתי כנסת שצורתם מאסיבית , גיאומטרית ורציונלית . אבל עליית הנאצים לשלטון ומלחמת העולם השנייה הפסיקו את ההתפתחות באירופה . לעומת זאת , הגירת אדריכלים בעלי שם מאירופה לארצות הברית גרמה , בין היתר , למשב רוח חדש באדריכלות בתי הכנסת של אמריקה . האדריכלים גרופיוס , מנדלסון ואחרים השפיעו על גישות מודרניות ויצירתיות . עם עליית רמת החיים של הדור השני של היהודים שהיגרו לארצות הברית והנטייה לעבור להתגורר בפרברים , הוקמו בתי כנסת רבים לא רק במרכזי הערים כי אם גם בפרברים . כמו כן גברה הנטייה לעשות את בית הכנסת למרכז חברתי–תרבותי לקהילה . במחצית השנייה של המאה ה20– כבר אפשר למצוא בארצות הברית בתי כנסת שנבנו בסגנון אישי , מקורי ונועז . דוגמה לכך ישמש אחד המעניינים שבהם : בית הכנסת "ביתשלום , " שבנה האדריכל פרנק לויד רייט באלקינס פארק שבפנסילבניה בשנת . 1954 הבניין , דמוי האוהל , עשוי זכוכית , מתכות וחומרים פלסטיים ויוצר אפקטים חזותיים מעניינים , בזכות שילוב של שקיפויות , אור טבעי ומשחקי תאורה לילית . גם במדינת ישראל הושפעה הבנייה של בתי כנסת חדשים מההגירה . עולים חדשים ביקשו להנציח את המורשת האתנית שלהם בחיקוי בניינים מארץ מוצאם ואף בהעברת בתי כנסת מקוריים למקומם החדש בישראל . בצד אלה תוכננו בניינים חדשים רבים , מהם בסגנון ניסיוני וחדיש . בחלקם הסתמנה נטייה ליתר פשטות ונסיגה ממונומנטליות מופגנת . לציון מיוחד ראויים בתי כנסת שנבנו בקמפוסים אוניברסיטאיים . אחד החדישים והמעניינים בהם נבנה בשנת 1998 באוניברסיטת תל–אביב על ידי האדריכל השווייצרי מריו בוטה . המבנה בולט בצורתו המרחבית ומסמל את הדואליות של בית הכנסת החדש , המתפקד כמקום תפילה וכמרכז של פעילות תרבותית חופשית . מודרניזם דן מירון מודרניזם , כמו מושגי מפתח אחרים בתולדות התרבות והאמנות ( קלאסיציזם , רומנטיזם , ריאליזם וכו , ( ' הוא מושג רבמשמעויות , המשמש במובנים שונים בהקשרים שונים . בסוציולוגיה ובמדעי התרבות מורה המושג על אותה הערכה של הכיוון והאפשרויות בחיים האנושיים החברתיים ששורשיה נעוצים בתרבות הנאורות של המאה ה18– ובהסתמכות על חשיבה רציונלית–ביקורתית . לפי ההערכה הזאת , האמת , המוסר והיופי הם בבחינת ישויות קיימות קיום אובייקטיבי וניתן לגלותם באמצעות החשיבה הרציונלית המדעית . מכאן שניתן גם להשליט על החיים סדרים ונורמות , אשר באורח הגיוני ישפרו את הקיום האנושי ויקרבו אותו לאמת , למוסר וליופי . באסתטיקה קשור המודרניזם בהנחה שההתנסות האסתטית ניתנת לידיעה ולחקירה כשהיא לעצמה . האובייקט האסתטי הוא בעל קיום אובייקטיבי והוא מצטיין במורכבות ובאחדותיות פנימית . את כל אלה ניתן לגלות באמצעות חשיבה אנליטית במידה שזו תכוון כל כולה אל המרכיב האסתטי שבאובייקט הזה ( שיכולים להיות בו גם מרכיבים אחרים , ( ומכאן האמונה באפשרות החשיפה של התכונות האינהרנטיות , הפנימאיות , המקנות לאובייקט האסתטי את סגולתו האמנותית : אמונה שעליה מבוססות הביקורת והפרשנות המודרניות של יצירות האמנות לסוגיהן . שורשיה של התפיסה הזאת נעוצים בהפרדה החדה שהפריד עמנואל קאנט בין כוח השיפוט האסתטי לבין

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר