רומנטיקה ולאומיות יהודית ברוסיה

עמוד:75

איש ההשכלה היהודית משה מנדלסון , שייך במישרין למסורת המוזיקלית של הרומנטיקה . דוגמה אחרת להתנהלות של אמן ממוצא יהודי במרחבים הרומנטיים של התרבות בגרמניה מראה המקרה של היינריך היינה ( ר ' במדור יהודים ולא יהודים בזמן החדש . ( היינה , שהיה מצוי בעולמותיה של היהדות ותיעד בכמה מיצירות הפרוזה שלו את לבטיה של זהות יהודית , היה חבר זמן מה ב " האגודה לתרבות ומדע היהודים . " בשנת 1825 המיר את דתו וכעבור זמן היה פעיל בקבוצה הספרותית–הפוליטית " גרמניה הצעירה , " שהתנערה מן הרומנטיקה ונטתה לביקורת השלטונות בגרמניה . מחצית חייו השנייה עברה על היינה כסופר גולה בפריז . בספרי השירה של היינה אכן טבועה רגישות רומנטית , אך נושאים רומנטיים מובהקים כגון מיתוס האהבה , אתוס הנדודים , השהייה בטבע , בדידות האדם וזהות האמן נשזרים אצלו בלשון אירונית , בהפרכות ובסגנון בעל נטיות ריאליסטיות . חיבורו של היינה על " כנסת הרומנטיקה " משנת 1835 הוא דין וחשבון ביקורתי על דרכה של התנועה . הספר , הכתוב בסגנון פארודי , מצייר קריקטורות ספרותיות משעשעות של דמויות בולטות מחוג הרומנטיקה בגרמניה ומציע פרשנויות הומוריסטיות ליצירותיהן הראשיות . היינה מציג את מורכבותה ופוריותה של הרומנטיקה כתופעה אסתטית וסוקר את הישגיה הפואטיים הגדולים , אך דן גם בהקשרים הפוליטיים , ברכיבים האידיאולוגיים ובמבנה החברתי של החוג . הוא מוכיח את אנשיה על קנאות נוצרית , על שקיעה במיסטיקה ימי–ביניימית , על נטישת האידיאל הקוסמופוליטי של הנאורות והתמסרות לאומית צרת אופקים . על דרך זו מעמיד היינה לא רק תמונה ססגונית של זהות רומנטית , אלא מסמך מקורי מאוד של ביקורת תרבות . חיבורו של היינה על הרומנטיקה , גם אם אינו כתוב מנקודת מבט " יהודית , " יש בו הסתכלות " מבחוץ : " הצצה מרוחקת , מרירה וחדה מאוד על מעגליה הסבוכים של התרבות בגרמניה . לקריאה נוספת : את"א הופמן , סיפורי הופמן , תרגמה : נילי מירסקי , תל–אביב , . 1990 הינרייך היינה , כנסת הרומנטיקה , בתוך : כתבי היינה , תל–אביב , . 1953 שולמית וולקוב , בין ייחוד לטמיעה : יהודי גרמניה , 1918-1780 תלאביב , . 2003 הנרי וסרמן , אך גרמניה היכן היא , ? תל–אביב , . 2001 רומנטיקה ולאומיות יהודית ברוסיה מיכאיל קרוטיקוב הקשר המהפכני שהסתיים ברציחתו של הקיסר אלכסנדר השני בשנת 1881 חולל ברוסיה תקופה חדשה של ריאקציה פוליטית . השינויים הפוליטיים התבטאו גם בשורה של תקנות מפלות כלפי היהודים , שנתייחדו לכך מחמת צרותיה של רוסיה . התשובה היהודית נחלקה לשתיים : האינטלקטואלים פתחו בוויכוחים על עניינים לאומיים , שעה שההמונים בחרו להגר למערב כפתרון מעשי יותר . השנים שבין 1881 ל1905– הן , בכל הנוגע להתפתחות אידיאולוגית , מן התקופות הפוריות ביותר בהיסטוריה היהודית . האופטימיזם הפוזיטיביסטי של ההשכלה כבר נראה כמשהו לא רלוונטי שעבר זמנו , אבל לאידיאולוגיות של הליברליזם הפוליטי והרדיקליזם עדיין היה כוח מושך בין המשכילים היהודיים . סלע המחלוקת העיקרי עמוד השער של "ספר השירים" של היינה , המבורג . 1827 רגישות רומנטית ונושאים רומנטיים מובהקים נשזרים אצלו בלשון אירונית

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר