ספרות ההשכלה ביידיש

עמוד:45

אייזיק מאיר דיק ניהל בכתיבתו דו–שיח אינטימי 0 עם נמעניו , ובתוכם ייחד מקום ל"קוראת היקרה" של כתביו . ספרוניו הרבים אכן מעידים עד כמה היתה האישה הנמענת הטבעית והמקובלת של הכתיבה המשכילית המתונה ביידיש 000 . בשנות ה60– של המאה ה19– מתחולל שינוי עקרוני בדרכי הפצתה של ספרות יידיש , והוא מתחיל להשפיע גם על אופייה ועל מעמדה . מדיניות הליברליזציה היחסית שהונהגה אז ברוסיה הצארית הביאה איתה גם הקלות על הדפוס והעיתונות , ואחד מגילוייה בתחום היהודי היה צמיחתה של עיתונות יהודית רב–לשונית ( עברית , יידיש , רוסית ופולנית . ( ב1862– התחיל להופיע באודסה השבועון הראשון ביידיש קול מבשר , כתוספת לשבועון העברי המליץ , ובו ראתה אור היצירה המסמנת באורח סמלי את תחילתה של ספרות יידיש החדשה : ש"י אברמוביץ' ( מנדלי מוכר–ספרים , ( שהיה ידוע עד אז בתור סופר עברי משכיל , פרסם 0 בשבועון זה ב1864– את יצירת הביכורים שלו ביידיש , דאס קליינע מענטשעלע ( האישון הקטן , ( ובה עיצב לראשונה את דמותו של מנדלי מוכר–ספרים , אשר תלווה אותו בהמשך דרכו . במשך שנות ה60– התמסר אברמוביץ' ליצירה ביידיש ; הוא כתב את הנוסח הראשון והמצומצם 0 של שתיים מיצירותיו אשר זכו יותר מאוחר לפיתוח טקסטואלי נרחב וכן לתרגום מעובד לעברית בידי המחבר עצמו : דאס ווינטשפינגערל ( טבעת המופת , ; 1866 בנוסח העברי המאוחר : בעמק הבכא ) ופישקע דער קרומער ( פישקה החיגר , ; 1869 בנוסח העברי המאוחר : ספר הקבצנים . ( סופר יידי נוסף אשר זכה לפופולריות רבה היה יצחק יואל לינצקי , אשר יצירתו הכתובה בצורה אוטוביוגרפית בשם דאס פוילישע יינגל ( הנער הפולני ) ראתה אור אף היא 0 בשבועון קול מבשר ב . 1867– יצירות אלה ביידיש משנות ה60– טבועות בחותם העולם הרעיוני של ההשכלה : הנער הפולני , על חספוסו האמנותי , מצטיין 0 בהתקפתו הבוטה נגד החסידות , ואילו העולם הרוחני המצטייר מיצירתו של מנדלי 0 בשנות ה60– מגוון ומעודן יותר . בין יצירותיו של מנדלי בשנות ה60– ניכרת מורכבות זו בייחוד בנוסח הראשון של פישקה החיגר , טקסט הבנוי כמפגש בין עולמות אנושיים שונים מגוונים . זה גם הספר המרכזי שלו המושתת על מונולוגים בעל פה של הדמויות , וכאן מנצל המחבר את היכולות הרבות של יידיש כשפת דיבור . לשונו של מנדלי מוכר–ספרים כדמות הדוברת בגוף ראשון ביצירה מצטיינת בשנינותה , בעוקצנותה ובעומקה התרבותי . אופקיו הרוחניים אינם חורגים לכאורה מן הנורמות של העולם היהודי המסורתי , כיאה למוכר ספרים 0 , אך הלשון האירונית שבפיו מטילה ספק בכמה מן האמיתות המקובלות 0 . הדמות המרכזית האחרת ביצירה היא פישקה החיגר , הקבצן הנודד . הסיפור שהוא שוטח בפני מנדלי ואחד מעמיתיו , מוכר ספרים אף הוא , סיפור על אהבה ובגידה , כוחנות ואלימות , יש בו מרכיבים סנטימנטליים והרפתקניים לרוב , אך הוא כובש את לבם של שומעיו ומשפיע עליהם עמוקות . מנדלי , הדמות בעלת העליונות האינטלקטואלית , נכבש בכוחו של סיפור זה , וכך נקבע לראשונה בספרות ההשכלה ביידיש איזון מעודן בין הפן הרציונלי לבין הפן הרגשי . פישקה החיגר הוא למעשה גם היצירה הראשונה בספרות ההשכלה ביידיש המעמידה במרכזה דמות מן השכבות החברתיות הנמוכות ביותר בלי להטיל עליה את סדר היום האידיאולוגי של התנועה . בכך מבשר פישקה החיגר את הכיוון המרכזי שאליו פנתה ספרות יידיש בשנות ה , 80– לאחר עידן ההשכלה – "ההליכה אל העם . " הנוסח המאוחר והמפותח של פישקה החיגר אכן ראה אור ב1888– והשתלב במציאות הספרותית החדשה . שתי יצירותיו המרכזיות של ש"י אברמוביץ' משנות ה70– של המאה ה19– ממלאות תפקיד מורכב בהתפתחותה של ספרות ההשכלה ביידיש : הראשונה שבהן , די קליאטשע ( הסוסה , ; 1873 בנוסח העברי מ : 1911– סוסתי ) מבשרת את הפרידה מעמדות היסוד של ההשכלה 0 ; המאוחרת שבהן , מסעות בנימין השלישי ; 1878 ) נוסח עברי : ( 1896 מסמנת את ההישג אייזיק מאיר דיק – סוד הפופולריות שלו טמון בגיוון העצום של כתיבתו וגם במתינות הרעיונות המשכיליים המוטמעים בה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר