6. משה שמיר:

עמוד:520

מדינת ישראל נוצרה כדי להיות מדינת העם היהודי כולו , והגדרתה מדינה יהודית כללה את כל יהודי העולם מלכתחילה . עצם הגדרתה ( וכלל פעולותיה ) של מדינת ישראל כמדינה יהודית יש בה , מהותית , כדי לשייכה לקבוצת המדינות המתקדמות ביותר במה שנוגע לערכי מוסר מובהקים בכל יסודות הדמוקרטיה הידועים , הנכספים , והמקובלים בעולם התרבות . הערעור על התשתית הדמוקרטית של מדינת ישראל מכוון , למעשה , לערער על התשתית היהודית שלה . אויביה של מדינת ישראל מייצגים קשת רחבה של עמדות , החל ברצחנות טרוריסטית ישירה , דרך התנגדות פוליטית גלויה או סמויה , דרך תככנות דיפלומטית דחופת אינטרסים כלכליים – קולוניאליים ביסודם – ועד צדקנות יפת נפש , אנטי–ציונית בעיקרה . כל אלה שללו ושוללים את עצם קיומה של מדינה יהודית , או ישות יהודית כלשהי , בלב העולם הערבי–מוסלמי . האופן שבו הם גם מפעילים את תוקפנותם האנטי–ישראלית ו / או מסבירים אותה , נשען על התביעה לדמוקרטיה ולהומניזם , כהסוואה על הדחף להשמדתה הטוטלית של אותה ישות יהודית , בלתי נסבלת בשל יהדותה ובשל היותה מכשול על דרכו של האיסלאם הערבי להשתלטות על עולם התרבות . כל שלוש הדתות המונותיאיסטיות שורשן בדת היהודית . ממנה ינקו את ערכי המוסר האנושי – מן הדת היהודית , מתורת משה ומפיתוחה בידי הנביאים , ממש כמו תנועת התחייה היהודית–הלאומית , הציונות . אחיזתה של הדת היהודית בחיי מאמיניה ונאמניה חזקה יותר מזו של מאמיני יתר הדתות המונותיאיסטיות מסיבה פשוטה : הדת היהודית היא אורח חיים , היא גדושה ומלאה במצוות מעשיות , היא מחויבת ללוחות שנה מסורתיים , בתוכם מועדים מקודשים ובראשם יום מנוחה שבועי ( שבת , ( שהוא תמצית ה"זכור ושמור" הלאומי . התלונות על העדר דמוקרטיה במדינת ישראל , במצבה היום , לא זו בלבד שהן מתעלמות ממצב המצור שבו המדינה נתונה מיום שנוסדה , אלא הן משמשות נשק נוסף בידי אויבי המדינה , כדי להכחידה . האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל שואפת , בדרך כלל , להמשיך בחיי השפע והחופש הנתונים לה כחלק מהאוכלוסייה הכללית , אך נציגיה ודובריה בכל מוסדות הדמוקרטיה הישראלית ( ובכנסת , מעל לכול ) מפרשים את החופש הזה כמרחב פעולה להסתה אנטי–ישראלית ואנטייהודית , ולמעשה לשיתוף פעולה עם הטרור הערבי הנפשע בכל גילוייו . מבלי השאיפה לחורבנה של מדינת היהודים אין להבין את עמדת המנהיגות הערבית במדינת ישראל . שלילת עצם קיומה של מדינת ישראל קדמה הרבה לטענות האנטי–ישראליות המשמשות בשנים האחרונות בלקסיקון השנאה הערבית . החל בסירובה של המנהיגות הערבית להקים מדינה ערבית "בצד מדינת ישראל" בעקבות החלטת האו"ם על חלוקת הארץ בכ"ט בנובמבר , 1947 דרך מלחמות כוללות של תוקפנות אנטיישראלית ואינסוף מהלומות טרור על אזרחי ישראל , בכל אזור ובכל גבול – יש לדמוקרטיה הישראלית כל הצדק שבעולם לשים מחסום ולבצר קו מגן נגד ההשתוללות הפרמננטית של המתקפה הערבית , שרק במחיר קורבנות דמים לאלפים הצליחו יהודי ארץ–ישראל להגן על קיומם מפניה . עמדה זו עשויה להצטייר כאילו היא מסנגרת על שאין דמוקרטיה בישראל , או למצער שאין בה די . תהא זו הבנה לא נכונה של דברי . טענת היסוד שלי היא כי יש דמוקרטיה בישראל , וכי אין סתירה בין מדינה דמוקרטית לבין מדינה יהודית . מושג "מדינת כל אזרחיה" עשוי להישמע נאה ביותר , אך למעשה פירושו חיסול היעד הראשי של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי כולו . התביעה ל"מדינת כל אזרחיה , " האמורה כביכול להיות ביטוי אקטואלי לצורך במימוש הדמוקרטיה בישראל – מבוססת אף היא על עיוות של אמת המציאות . היסוד היציב ביותר באמת המציאות של ערביי ישראל מצוי בפטור הגורף של כל צעירי האוכלוסייה הערבית בישראל מכל שירות חובה שהוא , בצבא , בשירות לאומי , במשטרה או בכל דרך אחרת . במשך שנים , בעת שהייתי חבר כנסת וגם אחר כך , נלחמתי למען שירות לאומי חובה לכל אזרחי ישראל , ללא יוצא מהכלל , לרבות , כמובן , בחורי ישיבות . העובדה שמעולם לא היה דיון רציני אפילו על יסוד–מוסד זה של שוויון אזרחי ודמוקרטיה נבעה משני מקורות : מהססנות נמוכת רוח של ממשלות ישראל – ומסירובם העיקש של ערביי ישראל לקחת חלק במעמסה החיונית של שירות לאומי , לרבות שירות ביטחוני . רק אם נגשים במלואה את חובתו של כל אזרח ישראלי לתת שנות שירות בשווה עם כל דומיו – נוכל לומר בפה מלא כי מדינתנו היא מדינה יהודית–דמוקרטית . מדינת ישראל תהיה בו בזמן מדינה יהודית במלוא משמעות המושג רק אם תחדל להתיירא מפני עצמה , מפני כבודה בעיניה ובעיני זולתה . שוויון מלא , גם לנוכח השתמטות ממילוי חובות המדינה האלמנטריות , הוא תנאי בל יעבור לדמוקרטיה אמיתית . יותר יהודית – יותר דמוקרטית – זו הדרך , אין בלתה .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר