המפלגות הישראליות הלא–דתיות ושאלת יחסי דת ומדינה

עמוד:489

היתה מפלגה עצמאית בשנים , 1996-1988 הצטרפה כמפלגה לברית עם הליכוד ב1996– ונעלמה מהמפה הפוליטית בסוף שנות ה . 90– צומת הבליטה את חילוניותה ובכך היתה חריגה בימין המפה הפוליטית . היא דרשה את הפרדת הדת מן המדינה , הביעה תמיכה בגיוס בחורי הישיבות לצה"ל , הסתייגה מהתקפת המנהיגות החרדית על הקיבוצים , התנגדה לתיקון הדתי של חוק "מיהו יהודי , " להקצבות נדיבות לישיבות החרדיות , לחקיקה הדתית לאיסור בשר החזיר , ודרשה במפורש "להוציא את הדת והמסורת מהזירה הפוליטית החילונית . " לקראת הבחירות לכנסת ה ( 1988 ) 12– התארגנה מפלגה ימנית רדיקלית נוספת , " מולדת , " הדוגלת ב " טרנספר " של הערבים מארץ–ישראל . המסר של מולדת , שבראשה עמד האלוף ( מיל ( ' רחבעם זאבי ( גנדי ; שנרצח בפעולת טרור ערבית ב , 2001– בעת שהיה שר בממשלת שרון , ( הוא בעיקרו ביטחוני . בראשיתה היא לא ביססה את תוכניתה על פסוקים מהתנ " ך וכתבי הרמב " ם וניסתה להצטייר כממשיכת דרכם של מנהיגי תנועת העבודה , ופרסומיה כללו ציטוטים רבים מדברי ברל כצנלסון , יצחק טבנקין , נתן אלתרמן ודוד בן–גוריון . זאבי ראה בעצמו את איש תנועת העבודה ומייצג רוח הפלמ " ח . עם זאת , חבריו לסיעה בכנסת ה13– וה ( 1999-1992 ) 14– היו דתיים–אורתודוקסים וניתן לומר שבסוף שנות ה90– היא נעשתה מקורבת יותר למחנה הדתי . מצעיה בשנות ה90– שיקפו את התקרבותה לדת – היא החלה לדבר על " הבטחה אלוקית " לארץ האבות ודרשה שמדינת ישראל " תכבד את קודשי ישראל – השבת , החגים והמועדים , דיני הכשרות ודיני הנישואים והגירושים . " עוד דרשה מולדת ש " החינוך בישראל , גם בבתי הספר הכלליים , יושתת על תורת ישראל ומסורת ישראל . " ב1999– התחברה מולדת עם "תקומה" הדתית–לאומית ופורשי ליכוד נציים לברית "האיחוד הלאומי . " ב2003– הצטרפה לברית זו "ישראל ביתנו" – מפלגת העולים הרוסיים הנצית . האיחוד הלאומי משקף בעמדותיו פשרה בין הכוחות הדתיים והלא דתיים שבתוכו . הוא תובע לעם ישראל את ארץישראל כולה . "מכוח התורה והמורשת" הוא תומך בחיזוק עמדות המפלגות הלא–דתיות בנושא דת ומדינה ( 2006-1948 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר