המפלגות הישראליות הלא–דתיות ושאלת יחסי דת ומדינה

עמוד:486

שמאל , התאחדו עם הקמת המדינה עם "עלייה חדשה" ו"העובד הציוני" והקימו את "המפלגה הפרוגרסיבית" . ( 1948 ) הציונים הכלליים ב , ' שהראו נטייה ימינה , פעלו בשנים 1961-1948 בשמם "הסתדרות הציונים הכלליים – מפלגת מרכז . " בשנים 1965-1961 ניסו שתי המפלגות לפעול במסגרת משותפת , " המפלגה הליברלית , " אך מקץ כמה שנים התפלגו שוב . הפרוגרסיבים הקימו את "המפלגה הליברלית העצמאית" ( ל"ע , שחברה ב1977– אל המערך עם מפלגת העבודה ואחר כך עם מפ"ם . ( מתחריהם שמרו על השם "המפלגה הליברלית" והקימו ב1965– עם תנועת החרות את "גוש חרות ליברלים , " גח"ל ; ב1977– השתלב גח"ל בתוך הליכוד , שהוכרז ב1988– מפלגה . בין הפרוגרסיבים לציונים הכלליים , שפנו בעיקר אל הציבור הבורגני , היו חילוקי דעות גם בנוגע ליחסי דת ומדינה והזיקה לציבור הדתי . הפרוגרסיבים / ל"ע הדגישו גישה ליברלית והתנגדו לכפייה דתית ותמכו בנישואים אזרחיים לפסולי חיתון . משנות ה60– הם תבעו גם שוויון זכויות בין זרמי היהדות . לעומת זאת , הציונים הכלליים / הליברלים החזיקו בגישה פרגמטית יותר ולעתים אף מסורתית–שמרנית . מצע המפלגה דרש לראות במדינה מדינה דמוקרטית ללא כפייה דתית , שבה הדת יכולה לתרום תרומה חיובית לעיצוב האומה . הוא קבע גם שיש למצוא דרך לשלב את היהדות בתוכניות הלימודים בבתי הספר הכלליים . במפלגה היו אף שהחשיבו את זרם החינוך הדתי . למן ראשית ימי המדינה סללו הציונים הכלליים דרכים לקשר עם ציבורים דתיים . גולת הכותרת היתה גיוסו של משה נסים , איש דתי ובנו של רב ראשי , לרשימת המפלגה לכנסת הרביעית , והוא היה ברבות השנים לאחד מבכירי מנהיגיה . לקראת הבחירות לכנסת התשיעית ( 1977 ) הופיעה על הבמה הפוליטית "התנועה הדמוקרטית לשינוי" ( ד"ש , ( שבה חברו "תנועת שינוי , " בראשותו של אמנון רובינשטיין , ו"התנועה הדמוקרטית , " בראשות יגאל ידין . אליהם הצטרפו חברים ממפלגת העבודה , מהליכוד ומתנועות המחאה שקמו לאחר מלחמת יום הכיפורים . בבחירות לכנסת העשירית זכתה ד"ש ב15– מנדטים , אך במהרה התפרקה לגורמיה . תנועת שינוי ( המקורית ) המשיכה להתקיים כמפלגה עצמאית בשנים -1978 , 1992 הצטרפה בשנת 1992 למרצ , אך ב1998– פרשו חלק מחבריה והקימו את "שינוי – התנועה החילונית" " ) שינוי החדשה . ( " ד"ש , ובעיקר תנועת שינוי המקורית , ביטאו גישה ליברלית מובהקת בענייני דת ומדינה . בעיקר בלטה שינוי בדרישותיה להפריד את הדת מהמדינה , לאפשר נישואים אזרחיים , לכונן שוויון בין הזרמים היהודיים , לקיים תחבורה ציבורית בשבת ולמחוק את סעיף הלאום מתעודות הזהות . שינוי החדשה , שהוקמה ב1999– בידי חלק מאנשי שינוי המקורית , בראשותו של אברהם פורז , שהצטרפו בשעתם למרצ , אנשי עמותת "עם חופשי , " פורשי "צומת" הימנית , קבוצת עולים ואנשי מרכז בראשותו של יוסף לפיד , שהיה ליו"ר המפלגה , היתה מפלגה חילונית רדיקלית שכינתה את עצמה " התנועה החילונית . " שינוי החדשה אימצה את התביעות החילוניות והליברליות של רצ , של שינוי המקורית ושל מרצ ( שוויון זרמים ביהדות , נישואים אזרחיים , ( אך ניהלה את מאבקה בלשון מיליטנטית חילונית . היא הפכה את המאבק נגד החרדיים בכלל ונגד ש"ס המזרחית בפרט לחוד החנית של פעילותה וקראה לכונן ממשלה "בלי חרדיים" והתחייבה לא להיות שותפה לממשלה עם ש"ס ועם יהדות התורה . הצלחתה האלקטורלית בבחירות לכנסת ה , ( 2003 ) 16– שבהן זכתה ב15– מנדטים , אפשרה לה לממש את שאיפתה : שינוי אכן השתתפה בממשלת אריאל שרון , ( 2004-2003 ) ללא החרדיים , לאחר שקיבלה משרון הבטחה לבטל את משרד הדתות ולהעביר את הפיקוח על בתי הדין הדתיים למשרד המשפטים . כמו כן היא התעקשה לקבל את תיקי המשפטים והפנים ( החולשים על יישום חוק השבות ועל המעמד של האזרחים בישראל , תושביה והשוהים בה . ( שינוי נתנה את ידה לקיצוץ דרסטי בקצבאות הילדים – מקור הכנסה חשוב למשפחות חרדיות וערביות , ועמלה לביטול "חוק טל" המאפשר את דחיית גיוסם של בחורי הישיבות ולמען הנהגת נישואים וגירושים אזרחיים . כשנהפכה ממשלת שרון לממשלת מיעוט ( 2004 ) והיו מחשבות על צירוף חרדיים לשורותיה , פרשה שינוי מן הממשלה משהתברר לה שיש תוכנית להקנות הטבות מופלגות לאוכלוסייה החרדית . לקראת הבחירות לכנסת ה ( 2006 ) 17– התפלגה שינוי ושני פלגיה לא הצליחו להכניס נציגות לכנסת . מפלגות מרכז אחרות שהופיעו על הבמה הפוליטית בשנות ה90– לפרק זמן קצר , "הדרך השלישית" ו"מפלגת המרכז , " לא היו מפלגות חילוניות ולא מפלגות ליברליות . הן לא הדגישו את נושא הדת , תמכו בכמה עקרונות חילוניים–ליברליים ( חופש דת , סובלנות , התנגדות לכפייה , ( אך נמנעו בדרך כלל מהתחייבות קונקרטית לשינוי הסטטוס קוו והדגישו גם את מחויבותן ל"מורשת ישראל . " מפלגת המרכז אף דרשה להגביר את "לימוד מסורת ישראל ובכלל זה לימוד תנ"ך , ספרות הלכתית וספרות מוסר של עם ישראל לכל הדורות . " בשנים 2003-1996 פעלה במרכז המפה גם מפלגת העולים " ישראל בעלייה , " שנטתה ימינה מן המרכז בנושא המדיניהביטחוני , אך ייצגה גישה ליברלית יחסית בנושא דת ומדינה וזאת על רקע העובדה שהיא ייצגה המוני עולים מבריה"מ לשעבר , שחלק מהם אינם מוגדרים יהודים על פי ההלכה ולכן הם תומכים בנישואים אזרחיים , בקבורה אזרחית , בשיווק בשר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר