קליטת העלייה ו"הסוגיה הדתית"

עמוד:465

על רקע הביקורת הציבורית נוכח כישלון המערכת הרבניתדיינית להתמודד עם שאלת גיורם של העולים , ובמקביל – לנוכח פסיקות של בג"ץ באשר להכרה בגיורים רפורמיים וקונסרבטיביים , כוננה הממשלה ביוני 1997 ועדה ציבורית מיוחדת בראשות השר יעקב נאמן " ) ועדת נאמן ( " לבירור כל סוגיות הגיור . לראשונה שותפו בוועדה כזו נציגים רפורמיים וקונסרבטיביים . שתי ההמלצות העיקריות של הוועדה היו : הקמת מכון מיוחד ללימודי היהדות , שבו יהיו שותפים כל זרמי היהדות ובמסגרתו ילמדו המועמדים לגיור במשך 400 שעות נושאים יהודיים , דתיים ולאומיים ; והקמת מערך של בתי דין מיוחדים לגיור , שינוהל כולו על ידי רבנים ודיינים אורתודוקסיים . יישום המלצות הוועדה נתקל בקשיים , ותפקודו של מערך בתי הדין לגיור נעשה מטרה לביקורת מכיוונים שונים . התקוות שהמלצות ועדת נאמן יפתרו את הבעיה – נכזבו . התגובות בציבור הדתי למציאות החדשה שנוצרה עם העלייה ההמונית מבריה"מ לשעבר ולחשש הכבד , מבחינתו של ציבור זה , מפני התערבות של מאות אלפי עולים לא–יהודים בציבור היהודי , נחלקו לארבע קבוצות : התגובה החרדית – שסירבה לחרוג מכללי ההלכה הנוקשים ושללה כל הידברות עם הרפורמים והקונסרבטיבים ; התגובה הרבנית הדתית הקונוונציונלית – שתמכה בהמלצותיה של ועדת נאמן ; " התגובה האורתודוקסית הלאומית" – שאותה נימקו בהרחבה צבי זוהר ואבי שגיא – ולפיה יש לראות בגיור , בראש ובראשונה , אקט של הצטרפות לקולקטיב הלאומי היהודי ואין להציב בפני העולים כתנאי לגיורם התחייבות מראש לקיים אורח חיים דתי ; וכן התגובה שניתן לכנותה "התגובה האורתודוקסית הלאומית הרדיקלית" – שמצאה את ביטויה בהצעתו מרחיקת הלכת של הרב יואל בן–נון לגייר את העולים הרוצים בכך בטקסי גיור המוניים . אשר כהן , בספרו יהודים לא–יהודים – זהות יהודית ישראלית ואתגר הרחבת הלאום היהודי , מתמודד עם הסוגיה הזאת במלוא היקפה , מנקודת ראות של חוקר דתי אורתודוקסי , המבטא גישה חדשנית מפוכחת , שנקודת המוצא שלה ציונית מובהקת . כהן מנתח את המחסומים המונעים או מעכבים את העולה הלאיהודי מתהליך הגיור : המאמצים והאנרגיות שנאלץ העולה להשקיע בפתרון בעיותיו הקיומיות ( ובראשן : השיכון והתעסוקה ) אינם מותירים לו יכולת או רצון להתמודד עם אתגר הגיור הקשה ; תחושתו שבהימנעותו מהגיור אין הוא נקלע לבידוד , משום שרבים מהדומים לו נוהגים כמוהו ; הדימוי השלילי של הממסד הדתי ; והמחסום הבעייתי ביותר , שאותו מכנה כהן " הפרדוקס של דלת הכניסה הדתית לבית לא–דתי : " " רבים מהעולים מתקשים להבין מדוע דלת הכניסה לחברה היהודית היא דתית וכרוכה בלימודים ובטקס הנתפסים כדתיים , כאשר החברה , רבים מעולי בריה"מ לשעבר מתקשים להבין מדוע דלת הכניסה לחברה היהודית היא דתית וכרוכה בטקס של גיור . חרף המאמצים לייעל את מערך הגיור אין מספר הגיורים השנתי מדביק אפילו את קצב הריבוי הטבעי של אוכלוסיית הלא יהודים שבין העולים . בתמונה : ראש הממשלה אהוד אולמרט מקבל פני קבוצת חיילים שעברו תהליך גיור , 2006

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר