מערכת החינוך והמתח הדתי–חילוני

עמוד:286

עוד חסידי הסטטוס קוו , אלא אישים בעלי גישות אידיאולוגיות מובהקות : מן הצד האחד , שולמית אלוני , אמנון רובינשטיין ויוסי שריד , בעלי השקפת עולם הומניסטית ומחויבות לטיפוח השכלה רחבה ברוח המדע ולביסוס דמוקרטיה ליברלית ופלורליסטית ; ומן הצד האחר , זבולון המר ויצחק לוי , בעלי השקפת עולם דתית לאומית ומחויבות להרחבת מקומה של היהדות הדתית הלאומית ( שרבים מתוכה אימצו השקפות משיחיות ולאומניות , ( ומתוך כך גם לכרסום בהגמוניה החינוכית והתרבותית של היהדות החופשית והישראליות החילונית . גם היה שינוי במערכת הדמוגרפית ובמאזן הכוחות הפוליטי , וכך הציבור החרדי התעצם והתרחב , ומפלגת ש " ס , שנתגלתה כמפלגה החזקה בתוכו , הקימה זרם חינוכי חרדי נוסף מחוץ למסגרות החינוך הממלכתי : רשת " מעיין החינוך התורני . " במהלך חמש–עשרה שנים התחולל שינוי דרמתי במעמדו של החינוך החרדי והתכרסם מאוד מעמדו של החינוך הכללי : בשנת הלימודים 1989 / 1990 הקיף החינוך הממלכתי היסודי במגזר היהודי 71 % מהתלמידים , הממלכתי הדתי הקיף , 21 % והחרדי – פחות מ ; 8 % – ואילו בשנת הלימודים 2004 / 5 למדו בממלכתי הכללי , 58 % בממלכתי הדתי 19 % ובחרדי . 25 % הקמת ממשלת רבין , בשנת , 1992 שבה כיהנה שרת החינוך שולמית אלוני , חוללה מפנה במערכת החינוך הממלכתי : בימיה היא שודרגה בתחומי התקציב ושכר המורים , הופצו מסרים ברורים על חשיבותה של ההשכלה הכללית ושל החשיבה הביקורתית , ושקדו על ביסוס התרבות הדמוקרטית ועל טיפוח רחב היקף של התרבות הכללית . החינוך הממלכתי–הדתי והחינוך החרדי ( האשכנזי והספרדי ) המשיכו ליהנות מן האוטונומיה המנהלית והפדגוגית . אבל אמירות של שרת החינוך שולמית אלוני בדבר תקפותה של תורת האבולוציה ועל כבוד האדם והשוויון בין המינים קוממו עליה את הממסד הדתי–החרדי , והוא איים בהפלת הממשלה , דבר שגרם להתפטרותה של השרה . אמנון רובינשטיין , שבא במקומה , שמר על הקו הליברלי במשרד החינוך אך מיתן את המחלוקות עם הגורמים החרדיים . " ועדת שנהר" – הוראת יהדות ברוח של פתיחות ב1991– מינה השר המר ועדה בראשותה של הפרופ' עליזה שנהר , רקטור אוניברסיטת חיפה דאז , כדי "שתבחן את מצב לימודי היהדות בחינוך הממלכתי הכללי ותציע הצעות בדבר המטרות והתפיסה , תוכניות הלימודים וכל יוזמה אחרת העשויה במערכת החינוך הממלכתי הכללי הופצו מסרים ברורים על חשיבותן של ההשכלה הכללית ושל החשיבה הביקורתית . בתמונה : תלמידי תיכון באשקלון בשיעור ביולוגיה ( 1967 )

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר