תרבות חילונית בישראל

עמוד:261

מידה שהיתה אמורה להיות ערכית ולא מסחרית . אבל , ככלל , ניתן לומר כי האופי הבידורי והעממי של הלהקות הקטנות ( שרבים מתוכן היו קודם לכן "כוכבי" להקות צבאיות וזכו לפרסום נרחב בהופעותיהם ברדיו ) משך אליהן קהלים רחבים יותר מאלה שהיו באים להצגות של התרבות הקאנונית ה"גבוהה" – מוזיקה קלאסית , דרמות של התיאטרון הרפרטוארי וכיוצא באלה . כל המתבונן בדפי הפרסומות של התרבות והבידור של עיתוני סוף שנות ה , 50– ובוודאי של שנות ה60– ואילך , יכול לראות בבירור את ההיצע הגדול של מופעי הבידור . היצע זה לימד בעצם על הביקוש הגובר והולך לבידור הקל , לפעמים על חשבונה של "התרבות הגבוהה , " לפעמים לצדה . לא מקרה הוא שתחום הבידור הקל , התלוי כולו בביקוש , היה הראשון שבו הורגש השינוי היסודי במבנה החברה הישראלית והתבלט המעבר להגמוניה מספרית של המזרחים . מספרם של הזמרים הפופולריים ממוצא מזרחי עלה בהדרגה והחומר שלהם נעשה גם הוא יותר ויותר מזרחי באופיו , או כפי שקראו לו לפעמים "ים–תיכוני . " סוג זה של זמר , שתחילה הציגו אותו כבעל רמה ירודה " ) זמרי ה & סטות מהתחנה המרכזית , " קראו בזלזול עד אמצע שנות ה70– לנציגיו המובהקים , ( החל לכבוש לעצמו מקום על הבימות ולחדור גם לרדיו ולטלוויזיה , בצד התפוצה הנרחבת שהיתה למוצרי הבידור ה"עולמיים" שהגיעו ארצה מארצות הברית ומאירופה . לא נערך סקר בין כוכבי הבידור הפופולריים בארץ כדי לבחון מאיזה מוצא הם ומה הרקע התרבותי שלהם . אבל הרושם המתקבל הוא שחלקם של המזרחים בתוכם עולה אף על חלקם באוכלוסייה ושחלקן של התוכניות המוקדשות לבידור "מזרחי" בטלוויזיה עולה על חלקן של אלו המוקדשות למוזיקה " מערבית , " ובוודאי לזו הקלאסית . מן הסתם לא מקרה הוא שבראשית המאה ה21– רוב הזוכים בתחרויות הטלוויזיה לגילוי כישרונות זמר חדשים הם מזרחים ושיריהם נושאים אופי מזרחי . במרוצת הזמן נוצרה מעין חלוקה : חלקם של "המערבים" גדול יותר בין צרכני "התרבות הגבוהה" – במוזיקה קלאסית , בתיאטרון , במחול האמנותי . חלקם של "המזרחים" גדול יותר בין צרכני "התרבות הפופולרית , " ה"נמוכה . " לעתים נוצרים חיכוכים על רקע זה . האופרה , למשל , נתפסת כתחום תרבותי המיועד בעיקרו לבעלי טעם "מערבי . " אחרי שנים רבות של ניסיונות לקיים בארץ אופרה קבועה שנכשלו גם מסיבות במשך הזמן נעשתה מעין חלוקה : חלקם של "המערביים" גדול יותר בתרבות "הגבוהה , " חלקם של "המזרחיים" גדול יותר בין צרכני " התרבות הפופולרית . " בתמונה : הצגת "כפר" בתיאטרון "גשר , " שנוסד בידי עולים מברית המועצות לשעבר

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר