ביתא ישראל – יהודי אתיופיה

עמוד:191

חוכמתם וכישרונותיהם , ותודות לאלה הצליחו להבטיח לעצמם מקום במבנה החברתי האתיופי , אשר סיפק להם ביטחון כלכלי יחסי , למרות העדר הזכות לחזקה על הקרקע . עדת ביתא ישראל התמחתה בנפחות ובאריגה ( עבודת גברים ) ובקדרות ( עבודת נשים , ( והכפרים שבני ביתא ישראל התגוררו בהם זוהו מרחוק בשל העשן שעלה משריפת הכדים ועיצוב הברזל . מעבר לעובדה שמעמד מלאכות היד היה נמוך בחברה האתיופית , לאומנים שעסקו במלאכות הקשורות באש ייחסו מגע עם כוח מאגי . יכולתם של הנפח והקדר לשלוט באש ולעצב באמצעותה כלים , כשמהלך העבודה מלווה בטרנספורמציות מרשימות של חומרים וצורות , נתפסה כיכולת הקשורה בכוחות על–טבעיים . בחברה הכפרית והחקלאית שנזקקה לכלים חקלאיים , לסכינים ולכלי חרס היה ביקוש רב למוצרים שייצרו בני ביתא ישראל . הכוחות העל–טבעיים המיוחסים לעוסקים במלאכות העניקו למוצריהם דימוי של איכות וחוזק יוצאי דופן . מנהיגות : כוהנים , זקני העדה , נזירים את מנהיגות ביתא ישראל ניתן לחלק לזקנים ( באמהרית : שמגלאוץ , ' ביחיד : שמאגלה ) ולכוהנים ( קסוץ , ' ביחיד : קס . ( הזקנים היו אחראים לעניינים חברתיים , למשא–ומתן עם הרשויות בשם הקהילה , לשיפוט בעניינים אישיים ובענייני רכוש , ולתיווך בדיונים עם רשויות שלטוניות , כגון בעלי האדמה ופקידי ממשלה . הקסוץ' היו בעלי סמכות דתית וטקסית . לקסוץ' היו סמכויות בתחומים נרחבים – דת ומנהגים , קביעת מועדי חגים וראשי חודשים , קיום טקסי נישואין , גירושין , קבורה ואזכרה , וכן הטלת סנקציות ( עד כדי חרם ) על מי שפגע במוסכמות הדתיות והחברתיות של העדה . השפעתם על קהילותיהם היתה רבה , והם הצליחו לשמר את העדה בפני היטמעות והתבוללות , וניהלו את ענייני הקבוצה ביד חזקה , מתוך הקפדה רבה על מניעת נישואי תערובת ומעורבות יתר עם שכניהם . שיתוף פעולה התקיים בין ההנהגה הדתית לבין זו שאינה דתית , והחלטות רבות נקבעו במסגרת שבה נכחו שתי קבוצות המנהיגים . לצד אלה היה קיים בקרב ביתא ישראל מוסד של נזירות ( המלוכסה , ( שהונהג בהשפעת הנצרות . מוסד הנזירות היה קיים בקרב ביתא ישראל למן המאה ה , 15– ולפי רוב הדיווחים הוסיף להתקיים – תוך שהוא הולך ונעלם בעיקר בשל סיבות כלכליות – עד לפני שנים מועטות . כל המחקרים מאזכרים מוסד זה ומייחסים לו תפקיד מרכזי בשימור הדת , בעיצוב מנהגים חדשים ובחיבור תפילות וספרי–קודש . קודם להגירתם לישראל חיו רוב יהודי אתיופיה ביותר מ500- כפרים קטנים הפזורים על פני טריטוריה רחבת ידיים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר