מודרניזציה וחילון של יהודי רוסיה ואוקראינה

עמוד:180

בתהליך התמזגותם הכוללת של כל העמים , אך אחרים היו בדעה שאם כי זה עשוי להיות , בסופו של דבר , גורלם של היהודים ושל בני העממים האחרים , הרי התודעה והתרבויות האתניות ימשיכו להתקיים לפחות בעתיד הנראה לעין . מכאן שבמקום התרבות והדת היהודיות המיושנות והמזיקות , יש לבנות תרבות חילונית , סוציאליסטית וסובייטית , חדשה . וכך היתה ברית המועצות למדינה היחידה בתולדות העולם שהקימה ומימנה רשת של בתי ספר חילוניים בשפת היידיש . עד שנת 1930 כבר הוקמו 1 , 100 בתי ספר כאלה , רובם המכריע בתי ספר יסודיים . מספר תלמידיהם קפץ מ 54 , 173– ל . 130 , 000– תוכנית הלימודים התעלמה לגמרי מהקלאסיקה היהודית כגון התנ"ך והתלמוד , הגבילה את לימודי ההיסטוריה של היהודים לתחומי "המאבק המעמדי , " בייחוד בקרב יהדות מזרח אירופה , וכללה היקף ניכר של לימודים אנטי–דתיים . אף שרבע ויותר מהילדים היהודיים ברוסיה הלבנה ובאוקראינה , אזורי תחום המושב היהודי לשעבר , לא למדו בבתי ספר כלל , כמעט מחצית הילדים היהודיים שלמדו במסגרת חינוכית כלשהי נרשמו לבתי ספר ביידיש . עם זאת ברפובליקה הרוסית , שהיו בה יהודים מעטים לפני המהפכה , אך עתה היא משכה בעיקר עובדים ניידים , עובדי צווארון לבן ובעלי מקצועות חופשיים , למדו פחות מ 17 % – מן התלמידים היהודיים בבתי ספר של יידיש . זה היה סימן אחד מני רבים שיהודים סובייטיים שאפתניים היו משוכנעים שיוכלו לזנוח את התרבות היהודית ולמצוא את מקומם בחברה הרוסית הרחבה , שפתחה לפניהם עתה הזדמנויות מבטיחות ושוויוניות . עד שנת 1924 יצאו לאור רק 76 ספרים וחוברות ביידיש , ואילו עד שנת 1930 הגיע מספרם ל . 531– בין השנים 1923 ל1925– יצאו לאור 21 עיתוני יידיש , ואילו בשנת 1927 הגיע מספרם ל . 40– אין צורך לומר שכל הספרים והעיתונים האלה היו חילוניים מיליטנטיים בהשקפתם , והוקדשו לתעמולה אנטי–דתית . בין הצעדים ה"קונסטרוקטיביים" שאימצו הבולשביקים בשנות ה20– היה יישובם של היהודים על האדמה כחקלאים שיתופיים והפיכתם של רוכלים , סוחרים ו"לופטמענטשן" נטולי מקצוע – ואף בעלי מלאכה – לעובדי תעשייה . אנשי היבסקציה מצאו דרך להביא ל"פרודוקטיביזציה של ההמונים היהודיים" ויחד עם זאת לשמר את תרבותם היהודית , באמצעות הקמת מושבות חקלאיות שבהן היו אמורים להתיישב 100 , 000 יהודים בתוך שנים מספר . המושבות האלה מוקמו באוקראינה , יהודי ברית המועצות סיגלו לעצמם העדפות חדשות בתחומי הביגוד , המזון , התרבות והפנאי והחלו להיטמע בתרבות הסובייטית . בתמונה משנת 1930 בקירוב : "פיונירים" ( חברי תנועת הנוער הקומוניסטית ) יהודים מתעמלים בגדזה שבגרוזיה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר