יהודים במרכז אירופה

עמוד:172

יהודיים אמריקניים : קרן לאודר , הליגה נגד השמצה של בני ברית ורבנים מתנועת חב " ד , הפעילים בעיקר בברטיסלבה שבסלובקיה , שהיתה מרכז חסידי חשוב לפני השואה . והסיבה העיקרית השלישית היא , בלי ספק , העובדה שהמערכות הפוליטיות בשתי המדינות חשו שיהיה נבון מבחינה פוליטית להתיר נוכחות יהודית גלויה לעין במדינות של צ ' כוסלובקיה לשעבר , כאות לחוקותיהן הדמוקרטיות . הקהילות במדינות האלה זכו לעידוד מטעם המדינה ולתמיכתה הפעילה פחות או יותר . זה החל בהשבת רכוש , בעיקר השבת בתי כנסת ובתי קברות לקהילות , אבל כלל גם סיוע בשיקום אתרים יהודיים היסטוריים . יתרה מזאת , חרף מקרים קשים של גילויי גזענות ( נגד צוענים ) ושל אנטישמיות , היחס החיובי הכללי שמבטאים מגזרים חזקים באוכלוסייה כלפי היהודים וכלפי ההיסטוריה היהודית מסייע גם הוא להתעוררות המחודשת . ההתחדשות היהודית הביאה ליצירת רבגוניות חדשה בקרב הקהילות היהודיות בשתי המדינות . הדבר בולט בעיקר בפראג . בתי הכנסת הממסדיים בעיר הם בית הכנסת האורתודוקסי המפורסם "אלטנוישול , " בית הכנסת המרכזי הניאואורתודוקסי ובית הכנסת ה"ניאולוגי" ( קונסרבטיבי ) "היובל . " הקהילה היא עדיין , מבחינה רשמית , אורתודוקסית , אך באחרונה קמו בה גם בתי כנסת ליברליים וקבוצות תפילה חדשות , ובייחוד קהילת "בית פראג , " שהוקמה בעיקרה בידי יהודים מאמריקה והיא רואה בעצמה קהילה "פתוחה , " וקהילת " בית שמחה , " הקשורה קשר הדוק יותר לאיגוד העולמי ליהדות מתקדמת . בזמן האחרון החלה גם תנועת חב"ד לפעול במרכזים העירוניים הגדולים . בצד השגשוג בעולם הדתי התרחש גם גידול עצום בפעילות התרבותית , באירועי הנצחה , בתערוכות ובקונצרטים . פעילויות אחדות הן יוזמה פנימית של הקהילה עצמה – למשל נשף צדקה מטעם קרן הקהילה היהודית בפראג – שעה שאחרות מקורן בציבור הרחב יותר או שהן מתקיימות בשיתוף פעולה עמו , כדוגמת שיפוץ בית הכנסת הספרדי של פראג , הסמוך למוזיאון היהודי . הונגריה מכל קהילות יהודי מרכז אירופה , בהונגריה קיים הפער הגדול ביותר בין מספר היהודים הרשומים כחברים בקהילות רשמיות למספר היהודים שאינם רשומים . כ 6 , 000– יהודים הם חברים רשומים בקהילות ועוד 20 , 000 קשורים קשר רופף יותר למוסדות יהודיים ; ואולם ההערכות בנוגע לסך האוכלוסייה היהודית בהונגריה נעות בין 50 , 000 ל 130 , 000– איש . הדבר הזה נובע ככל הנראה מתהליכי התבוללות שהתחוללו במהלך המאה ה , 20– אך גם מהשפעותיו של הקומוניזם ההונגרי , שמלכתחילה משך יהודים במספר גדול יחסית . נוסף על כך האוכלוסייה היהודית במדינה מזדקנת רובה . חרף כל זאת אפילו בתקופת המשטר הקומוניסטי התקיימו בהונגריה המוסדות היהודיים המפותחים ביותר בגוש המזרחי , ואחרי 1989 הם החלו לשגשג . בדרך של מסורת תמיד היתה התנועה הניאולוגית ( קונסרבטיבית ) הזרם היהודי הדתי הדומיננטי בהונגריה , ולאחריה האורתודוקסים המודרניים , האורתודוקסים האוטונומיים ותנועת "שים שלום" בעלת האוריינטציה הרפורמית . גם לתנועת חב"ד נציגות חזקה בהונגריה . הקהילה מחזיקה בתי אבות אחדים , כמה חנויות ומסעדות כשרות ובית חולים , ומספקת שירותי רווחה שונים . לאלה יש להוסיף את הסמינר התיאולוגי בבודפשט , את בית הספר להכשרת מורים , בית ספר יום , גני ילדים , תלמודי תורה , מועדונים וארגונים חילוניים . בדומה למקומות אחרים , ההתרחבות הגדולה ביותר בפעילויות היהודיות היתה בתחומי התרבות – תערוכות , הצגות תיאטרון ופסטיבלי סרטים , והקמה או שיקום של מצבות זיכרון ובתי כנסת , ובמרכזם בית הכנסת המפורסם ברחוב דוהאני במרכז בודפשט . ובדומה למדינות אחרות במרכז אירופה , גם ההתחדשות היהודית בהונגריה מקורה לא פעם ביוזמות שלפחות ראשיתן מחוץ לקהילה עצמה – גישושים מצד המדינה , לפעמים במהוסס , או יוזמות שמקורן בארצות הברית או בישראל . מסקרים שערך הסוציולוג אנדריאש קובאץ' עולה שאמנם קיימים יהודים הונגריים צעירים המנסים להתחבר מחדש לערכי היהדות המסורתית , המערכת הפוליטית הצ'כית חשה שיהיה נכון להתיר נוכחות יהודית גלויה לעין והחלה בהשבת רכוש , בעיקר בתי כנסת ובתי קברות לקהילות . בתמונה : פנים בית הכנסת הנודע בפראג , אלטנוישול

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר