יהודים במזרח התיכון לאחר 1945

עמוד:157

לישראל 30 , 000 מיהודי תורכיה . ב1955– היו באוכלוסייה היהודית במדינה 40 , 000 איש . לאחר מכן ירד המספר בהדרגה בשל הגירה למערב אירופה ולצפון אמריקה , אבל גם לישראל . כיום מוערך מספר היהודים בתורכיה ב . 20 , 000– גם מאיראן היתה עלייה לישראל מיד עם קום המדינה ; ב1956– היו יהודי איראן 75 , 000 נפש וב . 60 , 000 1968– המהפכה האיסלאמית בראשותו של האייתאללה ח'ומייני ב1979– הגדירה מחדש את מעמדם של היהודים , שנקבע תחת ההנהגה החילונית הקודמת . מאז עזבו את איראן יהודים רבים , במקרים רבים בחשאי . יותר מ 10 , 000– מהם הגיעו לישראל , אך רבים היגרו למרכזים אחרים כגון מילאנו באיטליה או גרייט נק בלונג איילנד ולוס אנג'לס בארצות הברית . במקרים רבים הם מקיימים קשרים עם מהגרים איראניים אחרים , ובכללם מוסלמים או ארמנים . מספרם של היהודים באיראן בראשית המאה ה21– מוערך ב . 10 , 000– באפגניסטאן השכנה התפתחה שלוחה היסטורית של יהודים דוברי יהודית–פרסית . ב1948– חיו בה כ 5 , 000– יהודים , ורובם עזבו זמן קצר לאחר מכן . בסתיו 2000 דיווחו כתבים אמריקניים כי פגשו שני גברים יהודיים שחיים בקאבול ומתחזקים בית כנסת בעיר . המפגש עם המודרניות במאה השנים שלפני ההגירות ההמוניות הללו היו יהודי המזרח התיכון חשופים להשפעות המודרניזציה והחילון . מקצת ההשפעות האלה שיקפו יוזמות של גופים יהודיים מאורגנים באירופה ובצפון אמריקה , אחרות התפתחו עם האזור עצמו . להוציא את תימן , שבה חיו יותר מ 80 % – מן האוכלוסייה היהודית מחוץ לצנעא הבירה , התגוררו היהודים בראש ובראשונה באזורים העירוניים של המזרח התיכון . במקרים מסוימים נותר מספר גדול של יהודים באזורים כפריים או בעיירות קטנות . מבין 30 , 000 יהודי טריפוליטניה שבלוב היו 8 , 000 פזורים לאורך החוף ובפנים ההררי של הארץ , בעיירות שוק קטנות שאוכלוסייתן היהודית היתה פחות מאלף נפש . בקירנאיקה , המחוז המזרחי בלוב , נמנו מרבית היהודים עם הסוחרים בעיר בנגאזי . בעיראק נותרו כמה יהודים באזורי הכורדים בצפון המדינה , אך רבים היגרו במהלך העשורים הקודמים דרומה לכיוון בגדאד , ואחרים הגיעו לארץ–ישראל ממש לפני או במהלך תקופת המנדט . ב1948– חיו 60 % מיהודי איראן בטהראן , באיספהאן ובשיראז . ההגירות הגדולות שאחרי 1948 חיסלו או צמצמו באופן דרסטי את הקהילות היהודיות הקטנות יותר . ב1968– כבר התגוררו 72 % מן היהודים באיראן בשלוש הערים המוזכרות לעיל . בתורכיה התרכזו עם הזמן 80 % מן היהודים באיסטנבול ו 10 % – מהם באיזמיר . במדינות שבהן התרחשה יציאה המונית כמעט מוחלטת של יהודיהן , נעלמו למעשה לגמרי הקהילות הקטנות מאוד . תושבים לשעבר באזורים האלה , שחשיפתם להתפתחויות הכלכליות והתרבותיות המתמערבות היתה פחותה מזו של יהודי הערים הגדולות יותר , זכו לייצוג מכריע בקרב העולים לישראל . הדבר נכון גם בנוגע ליהודים הפחות אמידים , בעלי מלאכה , סוחרים זעירים , או בעלי הכנסה נמוכה שחיו בערים . אלה שלא היגרו היו על פי רוב יהודים מן המעמד הבינוני או אפילו בעלי אמצעים , שחרף האמביוולנטיות של מעמדם במדינות שהלאומיות הערבית והרגשות האיסלאמיים תופסים בהן מקום חשוב , חשו כי עדיין יש להם עניין וסיכוי להצליח במדינות שבהן חיו . במקרים מסוימים נודעה לתמורות הפוליטיות במזרח התיכון השפעה על הקהילות היהודיות הנותרות , ועל יהודים אחרים – השפעה שכמעט לא היה אפשר לצפותה בזמן ההגירות הגדולות . אחרי שמצרים חתמה על הסכם השלום עם ישראל ב , 1978– החלו ישראלים לבקר כתיירים במדינה בתדירות גבוהה , ובקהיר הוקם מרכז אקדמי ישראלי . מספרם של היהודים שחיו במדינה היה אמנם זעום , אך תיירים יהודיים רבים מצפון אמריקה הגיעו לבקר בה כנספח לביקורם בישראל . שיתוף הפעולה הכלכלי והצבאי בין תורכיה לישראל התפתח עם הזמן , ובעקבותיו ניתנה ליהודים החיים בתורכיה תחושה גדולה יותר של ביטחון כשותפים לחברה בכללותה . הרפובליקה האיסלאמית של איראן הסתמכה על המסורת האיסלאמית והכירה ביהודים כבני אחד משלושת המיעוטים הדתיים המוגנים . הצעד הזה החזיר רשמית לבתי הדין הרבניים את סמכותם , שניטלה מהם בידי המשטר החילוני הקודם . היהודים המעטים שנותרו בתימן היו מנותקים לחלוטין מכל קשר עם ישראל , אך מאז שנות ה80– נעשו למוקד התעניינות ויעד ליוזמות מצדם של חסידי סאטמר , שמרכזם בניו יורק . הקבוצה הזאת דוגלת באידיאולוגיה אנטי–ציונית קיצונית , וממשלת תימן הרשתה לה לעסוק בפעילות חינוכית בקרב שרידי הקהילה היהודית . חלק מיהודי תימן היגרו לישראל ולמקומות אחרים בעקבות המהלכים לקראת שלום אזורי שבהם הוחל לאחר מלחמת המפרץ ב . 1991– באותה העת ניאות גם השלטון בסוריה לאפשר לרבים מן היהודים שנותרו בה לצאת ממנה כתיירים , בלי להכיר בהם כמהגרים לחוץ לארץ . בתחילת המאה ה21– נותרו כ 30 , 000– יהודים במדינות שנדונו כאן , ששלושה דורות קודם לכן חיו בהן קרוב לחצי מיליון . רבים מאוד היגרו לישראל , אך רבים אחרים הגיעו לאירופה , ליבשת אמריקה ולנקודות שונות במזרח הרחוק ובאוסטרליה . בכמה אזורים שמהם באו היהודים האלה התקיימו חיים יהודיים מאז ימי קדם . עברם הזה לא שקע בתהום הנשייה ;

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר