יהודי דרום אפריקה

עמוד:142

מרבית היהודים הסתגלו לסדר הגזעי הממוסד שהנהיגה המפלגה הלאומית , המוכר בשם אפרטהייד ( שפירושו המילולי : הפרדה . ( ואולם היו גם לא מעטים שמחו על האי–צדק שבבסיס הסדר החברתי בדרום אפריקה . מקצתם ניזונו מן החינוך היהודי המסורתי , מקצתם מאידיאלים חילוניים , ובכללם ליברליזם , סוציאליזם ומארקסיזם . רבים נאבקו למען זכויות פוליטיות לשחורים , אחרים למען סובלנות וחופש , והיו שנאבקו למען זכויות העובדים . מאמציהם התבטאו בפעילות פוליטית רדיקלית , ובתוך הזרם המרכזי – בסיוע משפטי , באקטיביזם של סטודנטים באוניברסיטאות , ביוזמות בתחומי החינוך , התרבות והטיפול הרפואי , באיגודים מקצועיים , בפעילות נדבנית , ובדה–לגיטימציה של מדינת האפרטהייד . בתוך אלה יצא להלן ס 1 זמן מוניטין ברחבי העולם כסמל של אופוזיציה ליברלית . קבוצה קטנה של יהודים חדורי דחפים אוניברסליסטיים היתה מוכנה להתעמת ישירות עם המדינה ולהרחיק לכת אל מעבר למהלכים פוליטיים חוקיים . עם 156 הפעילים שהועמדו למשפט הבגידה בשנות ה50– נמנו 23 לבנים , יותר ממחציתם יהודים . אחד מהם , ג'ו סלובו , נחשב לאחד ממנהיגי המאבק לשחרור השחורים . כל חמשת הלבנים שנאסרו ב1963– בריב 5 ניה , מחוץ ליוהנסבורג , היו יהודים ( מאסרם הוביל להגשת כתבי אישום נגד נלסון מנדלה ותשעה מחבריו . ( חרף אומץ לבם של יהודים בודדים , קולה המייצג של הקהילה – ועד הצירים היהודי של דרום אפריקה , וכן הרבנות – לא היה חד–משמעי במאבק באפרטהייד . על פי רוב הסתפקו היהודים בהבעת התנגדות לעוולות האפרטהייד באמצעות הצבעתם בקלפי . האשמות בדבר נאמנות כפולה , שנפוצו לאחר תמיכת ישראל בגוש מדינות אפריקה באו"ם ב , 1962– וכן האשמות פומביות שקישרו בין היהודים לבין ליברליזם וקומוניזם , תרמו מן הסתם לשתיקתם של היהודים . רק באמצע שנות ה80– החלו קולות יהודיים לקרוא תיגר במפורש על הסדר הגזעי , בייחוד הארגונים "יהודים למען צדק" בקייפטאון ו"יהודים למען צדק חברתי" ביוהנסבורג . מאז בואם לדרום אפריקה טיפסו היהודים בסולם החברתי : שיעור המשכילים בקרבם גבוה כיום ביחס לשיעורם באוכלוסייה , ומידת ייצוגם במגזר המסחרי ובמגזר הפיננסי מדהימה . ב1998– החזיקו 35 % מן היהודים בתואר אוניברסיטאי לפחות , ומחציתם עסקו במקצועות חופשיים וניהוליים . הקהילה היהודית רובה ככולה עירונית ומתגוררת במרכזים העירוניים הגדולים במדינה , שני שלישים ממנה ביוהנסבורג . תרומתם של היהודים ניכרת בכל תחומי החברה : הם ממלאים תפקיד חשוב ביותר בכלכלה , ותורמים רבות בשדות האמנות , המדעים , הפוליטיקה , המשפט והספורט . ואולם תרומתם זו אינה כיהודים המודעים ליהדותם , אלא כיחידים . התעשיין ואיל ההון דונלד גורדון , כלת פרס נובל לספרות נדין גורדימר , האמן ויליאם קנטרידג , ' חתני פרס נובל למדעים סר ארון קלוג וסידני ברנר , חוקר המאובנים והאנטומיה פיליפ טוביאס – כולם זכו להכרה בינלאומית . יהודים מכהנים כשופטים בבית המשפט החוקתי , שהוא בית המשפט הגבוה במדינה . יהודי עמד בראש המפלגה הדמוקרטית , מפלגת האופוזיציה הרשמית בפרלמנט . יהודים דרום–אפריקניים רבים הותירו חותם של ממש הן במישור הארצי והן במישור הבינלאומי . על אף השינוי המהותי ביחסי הכוחות מאז כינונה של הדמוקרטיה , ב , 1994– לא היו שינויים גדולים בחיי היהודים במדינה . אחדות הקהילה חזקה כשהיתה ו"החברה הפתוחה" – שהונהגה מאז – לא הביאה עמה התבוללות קיצונית . שיעור נישואי התערובת נותר נמוך , פחות מ , 10 % – והקשר עם ישראל עודנו חזק . מרבית הילדים היהודיים לומדים בבתי ספר יהודיים יומיים , הן יסודיים והן תיכוניים . סדר היום הציבורי ב"דרום אפריקה החדשה" – אשר מתקבל בברכה בקרב היהודים – מתמקד ברציונליזציה פיננסית , בענייני ביטחון ובצורך לבסס יחסים בריאים עם חלקים גדולים יותר מן האוכלוסייה . יחסיה של דרום אפריקה עם ישראל עברו בחינה מדוקדקת . כצפוי , הקונגרס הלאומי האפריקני , הכוח הפוליטי המוביל במדינה מאז , 1994 לא שכח את בעל בריתו הוותיק מעבר לים , הארגון לשחרור פלסטין , ולא את הקשרים הקרובים שהיו בין ירושלים לפרטוריה במהלך שנות האפרטהייד . בתוך הקהילה היהודית פועלת קבוצה חילונית קטנה אך קולנית של "יהודים לא–יהודים" בעיקרם , אשר מאשימה את ישראל למעשה במבוי הסתום שאליו נקלע תרומתם של יהודי דרום אפריקה ניכרת בתחומי החברה , התרבות והפוליטיקה . בתמונה משנת : 1971 פרופ' מוריס קפלן ( משמאל ) שהיה היהודי הראשון שנתמנה לתפקיד סגן הנגיד באוניברסיטת קייפטאון

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר