יהודי קנדה – סיפור הצלחה יחסי

עמוד:129

יהודי קנדה – סיפור הצלחה יחסי מורטון ויינפלד קנדה ידועה בזכות המדיניות והרטוריקה הרב–תרבותית שלה , והיהודים הקנדיים הם רב–תרבותיים במובהק . הם נוטלים חלק בפעילות החברתית על כל רבדיה , ובהשוואה לעמיתיהם בארצות הברית הם שומרים יותר על התרבות והזהות היהודיות . קנדה לא רק מתגדרת בגיוון אתני במדיניותה וברטוריקה שלה , אלא גם אין בה הפרדה רשמית בין הדת למדינה ; שלא כבאמריקה , יכולים בתי ספר יהודיים ברוב מחוזותיה להיעזר במימון ממשלתי . וכך הקלה המחויבות הקנדית למדיניות רבתרבותית על היהודים הקנדיים את הסינתזה בין המסורת למודרניזם . הם נחלו הצלחה הן בשימור התרבות היהודית והן בהתערות נרחבת בתרבות הקנדית , והם חשים בנוח עם הסתירה בין השניים . ואכן , ניתן לטעון כי , באופן פרדוקסלי , אינטגרציה מוצלחת בחברה הקנדית מגדילה את הסיכויים להמשכיותה של התרבות היהודית . סקירה סוציו–דמוגרפית וקהילתית אף על פי שהקהילה היהודית הראשונה בקנדה נוסדה עוד במאה ה , 18– החלו מהגרים יהודיים להגיע לקנדה במספר רב רק בסוף המאה ה . 19– ההגירה ההמונית הזאת הגיעה בעיקר ממזרח אירופה , והחוויה היהודית–הקנדית לא הוטבעה בחותם הגרמני / רפורמי כדוגמת ההגירה לארצות הברית . ההגירה נמשכה גם בתקופה שלאחר , 1945 וכללה מספר רב של ניצולי שואה , של יהודים פרנקופוניים ממוצא ספרדי שהגיעו מצפון אפריקה ( בעיקר ממרוקו , ( של יוצאי רוסיה , ישראלים , דרום–אפריקנים ואחרים . במפקד התושבים של שנת 2001 אפשר לזהות כ 370 , 000– יהודים , לעומת 356 , 000 יהודים בערך במפקד . 1991 ( יהודים מוגדרים במפקדים האלה מי שדתם יהודית , וכן מי שמוצאם האתני יהודי אך אינם טוענים להשתייכות דתית כלשהי . ( בקנדה , בהשוואה לארצות הברית , יש יחסית פחות יהודים חילוניים , יותר מתגיירים ופחות לא–יהודים ממוצא אתני יהודי . כ 30 % – מהיהודים הקנדיים נולדו מחוצה לה , אחוז גבוה בהרבה מהאומדן המקביל , של , 10 % בקרב יהודי ארצות הברית . היהודים הקנדיים חשים קרבה לשורשיהם ב"המולדת הישנה . " המאפיינים הדמוגרפיים האלה מסייעים להסביר מדוע היהודים הקנדיים אתניים יותר , ויהודיים יותר , כלומר , מעורים יותר בתרבות היהודית , בקיאים יותר ביידיש ובעברית , מעורבים יותר בחיי הקהילה היהודית , אחוז נישואי התערובת בקרבם נמוך יותר והם שומרים על מצוות הדת יותר מעמיתיהם בארצות הברית . יהודים ומהגרים אחרים יצרו בכל עיר שאליה הגיעו אווירה קוסמופוליטית , שאין למצוא כמותה בערים שרוב תושביהן קנדים ממוצא בריטי או צרפתי . טורונטו ומונטריאול הן מרכזי האוכלוסייה הדומיננטיים – ובשנת 1991 היו בהן 162 , 605 ו 101 , 210– יהודים בהתאמה . אין מקבילה קנדית לניו יורק , הרוחשת יהודים . אך במובנים רבים היהודים בטורונטו ובמונטריאול הבריטית קובעים את הטון , בעסקים , במקצועות החופשיים , במוסדות להשכלה גבוהה , בתקשורת ובתרבות . יהודי קנדה מזדקנים . ב1991– היו בני 65 ומעלה יותר מ 17 . 3 % – מהאוכלוסייה היהודית בקנדה , בהשוואה ל 10 . 8 % – בלבד מהאוכלוסייה הכללית . מונטריאול 1 ויניפג היו הערים ה"זקנות" ביותר , בגלל ההגירה הניכרת של תושבים מתוכן . יהודי קנדה הם ככלל אמידים , דבר המקנה בסיס לחיים קהילתיים ותרבותיים עשירים . לא רק שההכנסה הממוצעת של יהודי קנדה גבוהה מזו של כל קבוצה אתנית או דתית אחרת , אלא שכיום מיוצגים יהודים גם באליטות הכלכליות העשירות והחזקות ביותר במדינה . ההצלחה הכלכלית של היהודים בטורונטו ובמונטריאול מתגלית לא רק במגזרים הכלכליים המרכזיים , אלא גם בכלכלת המובלעת היהודית . התמורה הכלכלית הזאת מעידה על הפתיחות הגוברת והולכת בחברה הקנדית . אך עדיין קל ליהודי קנדה לצבור הון אישי יותר מאשר לעמוד בראש תאגיד כלכלי גדול , שבו עשויים חברתי . תוכנית רדיו ושמה "מחוץ לתחום המושב" מציעה ליהודים פרוגרסיביים נקודות מבט במגוון רחב של נושאים קהילתיים וארציים . אבל בעוד רבים נהנים מתחושת השחרור שבה חדורה היהודיות הפוסט–מודרנית , תוהים אחרים אם העמידה הזאת על העיצוב העצמי לא תביא באורח בלתי נמנע לאיבודה של יציבות כלשהי בקהילה היהודית . אם אין לזהות היהודית צורך לא בקשרי משפחה , לא במוצא משותף , לא באמונה דתית ולא במורשת תרבותית כלשהי , אם כל איש ואישה יוכלו לבחור אם להיות ( או לא להיות ) יהודים , מה בסופו של דבר יגדיר אדם יהודי ? הדיון החורג מתחומי השאלה הפוסט–מודרנית האולטימטיבית מנסה לגלות הגדרה לזהות היהודית שתעקוף את הריק של היחסיות , שתמקם את התחושה היציבה של היהודיות בתוך עצם האי יציבות של הפוסט–מודרניזם .

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר