תגובות דתיות ביהדות ארצות הברית

עמוד:120

ויהודיות המגלים עניין בדתם יכולים כיום לשוטט בנקל במאגרי הספרות היהודית , בשפת המקור ולעתים קרובות גם בתרגום , במקומות ובדרכים שלא עמדו לרשותם בעבר . הם יכולים ללמוד אצל רבנים גברים או נשים ; הם יכולים להתעמק בתרבות היהודית ביחידות או בחוגי לימוד , באינטרנט , באמצעות קלטות או בטלפון . סתם יהודי מפשוטי–עם יכול היום להחזיק בספרייה יהודית המשתווה בהיקפה לזו שעמדה לרשות הישיבה המכובדת ביותר לפני מאה שנים . בכל הזרמים יש רבים הבוחרים בפעילות בתחומים יהודיים ומשתדלים לשלב מרכיבי מסורת וידע יהודיים באוצר המילים ובאורח החיים שלהם . הזרמים העיקריים ביהדות – רפורמים , קונסרבטיבים ואורתודוקסים – רואים כולם בבית הספר של יום , שיש בו לימודי יהדות מלאים לצד לימודים חילוניים , את הדגם האידיאלי . המכשירים העיקריים לחינוך דתי יהודי בקהילות הרפורמיות הם "האגודה הרפורמית המתקדמת ללימודים כול–יהודיים" " ) פרדס . ( " בקרב הקונסרבטיבים המכשיר החינוכי העיקרי הוא רשת לימודי הבוקר של סלומון שכטר . האורתודוקסים פועלים באמצעות רשת "תורה ומסורה" ומספר רב של בתי ספר עצמאיים . רוב צעירי האורתודוקסים לומדים בבתי ספר של יום כאלה , ואילו בתנועות האחרות קיים רק מיעוט המבקש לנצל את הערוץ החינוכי הזה , אבל גם הוא גדל והולך . שלא כישיבות , נותנים בתי ספר אלה הזדמנות לימוד שווה לשני המינים . נשים נכנסות לתחומי הדת עד הזמן האחרון הוגבל הביטוי הדתי הציבורי של היהדות לגברים בלבד . לא זו בלבד שרק הם הוסמכו לרבנות , ולשמש בעלי–תפילה ומורים להוראת הדת , אלא שהם היו מנהיגי הקהילות הדתיות , והיחידים שציפו מהם לעסוק בלימוד התורה . במהלך התקופה האחרונה נכנסות נשים רבות יותר ויותר לתחומים האלה . בבתי הספר הרבניים של הרפורמים , הקונסרבטיבים והרקונסטרוקציוניסטים מגיע שיעור הנשים ל 50 % – בקירוב . נשים הן רוב בבתי ספר להוראת חזנות של התנועות האלה ( בכמה מהם אף רוב מכריע . ( פירוש הדבר כי , למעט אצל האורתודוקסים ( שהם כ 10 % – מן היהדות האמריקנית , ( סביר להניח כי בשנים הקרובות יהיו החיים הדתיים של רוב יהודי ארצות הברית מודרכים בידי נשים . בקרב יהודים שאינם נושאים משרות דתיות מופקד בשחר המאה ה21– הביטוי הדתי הציבורי ברוב המקרים בידיהן של נשים – שאינן משמשות רק קוראות בתורה , אלא הן אף לא אחת עיקר מתפללי בתי הכנסת או לומדי השיעורים למבוגרים . אפילו בקרב האורתודוקסים המודרניים ממלאות הנשים תפקיד פעיל לאין ערוך יותר מזה של הגברים בחיי הדת הציבוריים , הן בהשתתפותן בתפילות בבתי הכנסת הרגילים והן בקבוצות התפילה המיוחדות לנשים המצויות בכל מקום . ובקבוצות ההתחדשות היהודית הליברליות ( ובאופן הבולט ביותר בארגון " פנאי , ( " שאליהן מצטרפים המחפשים חוויות רוחניות עמוקות יותר , מעבר לאלו המצויות במסורת היהודית , הנשים הן רוב ברור . ולבסוף , במחקר האינטלקטואלי של הדת משתתפות נשים לא פחות מגברים , וכבר עלה בידן לכפות הערכה יסודית מחדש של הטיות המגדר במסורת ובתיאולוגיה היהודיות . חיפוש הרוחניות נעשה לעניין שחשיבותו גדלה מאז שנות ה , 80– לפחות בקרב יהודים אמריקניים המחויבים לערכי הדת . חלק מזה הוא ללא ספק תוצר של התפתחויות דתיות כגון תנועת ה"חבורות" של שנות ה , 70– ששמו דגש בערכי השיתוף והצמיחה הדתית בלי לקבל עליהן מחויבות אורתודוקסית . תנועה זו צמחה מתוך תרבות הנגד בהשפעתן של תנועות פוליטיות פרוגרסיביות שרווחו בקרב צעירים יהודיים . היא החלה בחוף המזרחי של ארצות הברית והתפשטה ברחבי הביטוי הדתי עובר בהדרגה גם לידי נשים . בתמונה משנת : 1984 הרבה דבורה זיכר מסקרסדייל שבניו-יורק נושאת בידיה את ספר התורה לפני החזרתו לארון הקודש

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר