תגובות דתיות ביהדות ארצות הברית

עמוד:117

אולטימטיבית שאסור למצלמה כלשהי לחללה ? מה שפורץ מזרנוקי המקלחות הוא כמובן לא גז אלא מים . בהתמקדותה בשריד כה זעיר של העם היהודי , שנחסך ממנו המוות שנגזר על ששת המיליונים , לא היתה רשימת שינדלר מסוגלת לעמוד בפני הפיתוי לשאוב מתוך הציפיות הפופולריות תקווה שניתן איכשהו לחלץ מן השואה אפילו אמירה חיובית . סמוך לסוף המאה הביעו חוקרי הקהילה היהודית את דאגתם כי השפעתם של סרטים מעין אלה מגמדת נושאים אחרים הנמצאים בסדר העדיפויות הקהילתי , ומטה את העניין מן השאלה כיצד חיו היהודים כדי למקדו בשאלה כיצד מתו . מיקוד כזה של תשומת לב אינו יכול להיות משחק סכום–אפס . החובה להתאבל , התביעה לצדק , מצוות זכ 5 ר – כל אלה חותרים לחזק את המאמץ לשמור על המתים לבל ישקעו בתהום הנשייה . אחד מייעודיהם של המשורר , התסריטאי , הבימאי , אפילו ההיסטוריון , הוא לנסות להבין איך ניתן לשוב ולדמות את פגיעותה וייסוריה הנוראים של יהדות אירופה , כיצד למ 5 ד את האבדות הענקיות שסבל העם הזה . אך אין לראות בידע כזה ובאמנות כזו שם נרדף לזיכרון יהודי , ועוד פחות מכך תחליף לתרבות היהודית עצמה . הממד ההיסטורי והנורמטיבי הזה אינו יכול להתקיים בקלות לצד החיפוש אחר האושר , המובטח לאמריקנים כזכות מוחלטת שאין לבטלה . מובן כי ההדוניזם לא היה מעולם נחלתם הבלעדית של אזרחי ארצות הברית . ( יהודי צרפתי , ז'ילבר טריגאנו , המציא את קלאב מד ( . גם החיפוש אחרי התענוגות אינו חידוש מודרני . ( במקרא מסופר כי העברים סגדו לעגל הזהב בשעת מתן תורה בהר–סיני ( . ואולם השפעתה של הזכות הג'פרסונית חוללה קרע במסורת היהודית . הדת היהודית נתפסה פעם כמערכת חובות הנמשכת כל החיים , אבל להיות יהודי בארצות הברית – זה דבר הכרוך במעט מאוד מאמץ . מאמץ דרוש רק כדי לקיים אורח חיים דתי יהודי , כמו זה שהיה נהוג ב"העולם הישן . " אתוס האושר והחיפוש הבלתי פוסק אחר סיפוקים , שאותם מעודדים המודרניזציה והחילון , מציבים בעיה בפני המבקשים לקיים אורח חיים כזה . השאלה איך ניתן ליישב את החיים בארצות הברית עם המורשת היהודית אינה שאלה שהיסטוריון מסוגל לענות עליה . אך אף כי המורשת היהודית וכמה מן האידיאלים האמריקניים אינם משוחררים לגמרי מחיכוך ביניהם , מותר להניח שמתח מעין זה עשוי להיות בריא ויצירתי . לקריאה נוספת : Century" , Jewish Social Studies , V , nos . 1-2 ( Fall "American Jewish History and Culture in the Twentieth . Kessner , Carole S ., ed ., The "Other" New York Jewish the American Century , New York : Free Press , 1997 . Antler , Joyce , The Journey Home : Jewish Women and 1998 / Winter 1999 ) Shechner , Mark , After the Revolution : Studies in the University Press , 1995 . Americanization of the Jews , New York : New York Seltzer , Robert M . and Norman J . Cohen , eds ., The 1994 . Intellectuals , New York : New York University Press , England , 1999 . Culture , Hanover , N . H .: University Press of New Whitfield , Stephen J ., In Search of American Jewish Bloomington : Indiana University Press , 1987 . Contemporary Jewish-American Imagination , תגובות דתיות ביהדות ארצות הברית שמואל היילמן התקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה היתה תקופה של תסיסה דתית רבגונית ומיוחדת במינה ביהדות אמריקה . התקופה הזאת מציינת תערובת של התפתחויות דתיות המשתרעות מהמשך הירידה בשמירת מצוות עד לחדשנות שהתגלתה בכל הזרמים ועד לכוח המפתיע שהתגלה בתחייתם של ביטויים דתיים מסורתיים יותר . בתוך שיהודי אמריקה נעשו לקהילה המורכבת מעיקרה מבני הדור השני והשלישי להגירה , היה עליהם להתמודד עם אתגרים חדשים . בעקבות המעבר אל מחוץ לתחומי הערים , שהתרחש בתקופה שאחרי מלחמת העולם השנייה , רבים מן היהודים כבר לא התגוררו בסמוך לבתי כנסת , לבתי ספר יהודיים , לאטליזים כשרים ולמוסדות דת אחרים שהיו קיימים בריכוזים יהודיים צפופים . ומשנעשו אמריקנים מלאים נכנסו יהודים רבים לאוניברסיטאות והצטרפו למעמד הבינוני ואף למעלה ממנו . הזרמים הלא–אורתודוקסיים היו הראשונים שהתאימו את עצמם לשינויים האלה . למעשה הגיב הזרם הקונסרבטיבי , ואחריו הפלג הקטן יותר של הרקונסטרוקציוניזם , תגובה ליברלית ייחודית למודרניזציה של החיים היהודיים באמריקה . אפילו הזרם הקונסרבטיבי התיר לבני הקהילה לנהוג בשבת

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר