תגובות תרבותיות של יהודי אמריקה לתהליכי המודרניזציה והחילון

עמוד:115

בהשוואה לבתי התפילה והמדרש ( שהיו להם עוד שימושים רבים ) בעיקר במזרח אירופה . כיוון שיהודי אמריקה נטו הרבה פחות לפקוד בתי יראה משכניהם , נבנו בתי הכנסת בהתאם לכך . התוצאה היתה מה שההיסטוריונית רייצ'ל וישניצר כינתה " התוכנית הגמישה . " הראשון שעשה בה במתכוון שימוש נרחב היה אריך מנדלסון יליד גרמניה , שהגיע מארץ–ישראל בשנת . 1939 את בית הכנסת "בני אמונה" בסנט לואיס , שבנייתו נשלמה ב , 1946– תכנן כך , שקיבולת המושבים הוכפלה בימים הנוראים , באמצעות קירות מתקפלים שניצבו בצדי בימת התפילה , האכסדרה והאולם . קדם לו בכך בית הכנסת "ביתאל" בדטרויט , ששופץ על פי תוכניתו של אלברט = הן בשנת . 1922 ( הדמיון לאנדרטת לינקולן , שנחנכה באותה שנה , היה בולט ( . כהן השתמש בקירות מתקפלים לאזור בימת התפילה ; וכבר באותו עשור המליץ כתב העת אמריקן הי ר על שימוש בצורת אקורדיון כמענה לצורך השונה במקומות ישיבה בין שבת רגילה לימים הנוראים . בשנה שבה הושלמה בנייתו של בית הכנסת "בני אמונה , " הופיעה במאמר של פרסיוואל גודמן המלצה על "תוכנית גמישה . " אבל מנדלסון היה חלוץ שכלולו של הרעיון שהביאו לכלל שלמות , הודות לתהליך המעבר לאזורים שמחוץ לעיר , שקידם את השימוש במרחב אופקי , דבר שלא היה אפשרי בשכונות אתניות צפופות בתוך העיר . קשה שלא להבחין באירוניה : כוח החילון עשה את "התוכנית הגמישה" לקו שהוא כנראה האופייני ביותר של האדריכלות האמריקנית של בתי הכנסת . נפתחו אפשרויות בחירה חדשות המודרניזציה גם פתחה אפשרויות בחירה שלא היו קיימות בחסות המסורת , הנוגעות לזכויות שפעם התגמדו נוכח החובות , ולאידיאלים של חופש ואוטונומיה שפילסו להם דרך בתקופת הנאורות ובייחוד ברפובליקה החדשה . ג'פרסון עשה את האושר לאמת המידה ולהוכחה לקיומה של ציוויליזציה – בניגוד לפרויד , למשל , שסבר כי האושר הוא מחיר שעלינו לשלם כדי לזכות בה . ( על אף עמדתו האנטי–אמריקנית הנודעת לשמצה , שקל פרויד בשנות ה80– של המאה ה19– לעבור לארצות הברית , ועל קיר חדר עבודתו החזיק עותק של הצהרת העצמאות – אותו מסמך עצמו שבו מצהיר ג'פרסון כי החיפוש אחר האושר הוא זכות מוחלטת ( . כשני שלישים מבין 120 החוקות הראשונות שנוסחו והתקבלו במדינות ארצות הברית עד סוף המאה ה19– הכירו בזכותם של האזרחים לא רק לבקש לעצמם אדריכלות בתי הכנסת דוחה את זיה יוה של התרבות היהודית האמריקנית עם יהדות . לא-יהודים רבים נמנים עם האדריכלים שתכננו בתי כנסת בארצות הברית . בתמונה : בית הכנסת " בית-שלום " בפנסילבניה , הבנ יו בצורת אוהל , שתוכנן בידי האדריכל הנודע פרנק ל יוד ר ייט

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר