חסידי אומות העולם בתקופת השואה

עמוד:73

זוכים , על פי חוק מיוחד של הכנסת שהתקבל רק בשנת , 1994 לפנסיה חודשית בגובה השכר הממוצע במשק . לא מעטים מהניצולים עזרו בצנעה למציליהם , בייחוד לאלה החיים בארצות מצוקה במזרח אירופה , במשלוח חבילות של בגדים ומזון . במהלך השנים נשמעה בכנסת ומחוצה לה ביקורת קשה הן על האיחור הרב בהסדרת החוק בישראל והן על מחדלים בסיוע למשפחות המצילים בעולם , ובייחוד בארצות מצוקה . מניעיהם של המצילים נערכו כמה מחקרים במניעיהם של מצילי יהודים . אחד מהם הוא של נחמה טץ , סוציולוגית בארצות הברית , שחקרה מצילים בפולין והגיעה למסקנה שמצילי יהודים הם רובם יוצאי דופן בדפוסי ההתנהגות שלהם ; הם אינם מעורים היטב בחיי החברה הסובבת , ואינם מזדהים עם הנורמות שלה . הם אינדיווידואליסטים כמעט מושבעים , שאינם מושפעים מהדעות הרווחות בחברה , ומעדיפים אבחנה עצמית של כל תופעה חברתית , על פי עקרונות שקבעו לעצמם , ולאו דווקא של החברה הסובבת אותם . מחקר אחר הוא של סמואל ופרל אולינר , סוציולוגים בארצות הברית , שכללו בו מצילים מכל רחבי אירופה , וגילו ( בניגוד לעמדת טץ ) כי אלה , לא רק שהיו מעורים היטב בחברה הסובבת , אלא ספגו את נורמות החברה בדרך אמינה יותר מאחרים , ובעוד רוב בני אדם רק שילמו מס שפתיים לנורמות אלו , ובכללן העזרה לזולת במצוקתו , המצילים הם המעטים שהפעילו אותן הלכה למעשה . וראוי להעיר שאין מדובר באנשים שקידשו את חייהם לעזרה לזולת מתוך מטרות אלטרואיסטיות , והעזרה ליהודים לא היתה תוצאה של חשיבה רציונלית מודעת בדבר התמסרות לעזרה ולהצלה על כל הסכנות הכרוכות בה . מדובר לרוב באנשים שלא ראו בעצמם מצילים כלל , ולא חשבו מראש לעשות צעד בכיוון הזה , אלא הועמדו פתאום בפני מצב שלא צפו מראש , שחייב מתן תשובה , לחיוב או לשלילה – בייחוד כאשר הניצולים , שברוב ייאושם חיפשו מפלט ברגע האחרון , ביקשו מהם לעזור להם לשרוד . המצילים הם אלה שהגיבו בחיוב כשהועמדו בפני האתגר המוסרי הזה . ואילו באותם המקרים , בעיקר במערב אירופה , שבהם אמנם קדמה החלטה קוגניטיבית למעשה ההצלה , באה זו מתוך ראיית הדברים כמצב חירום , לאחר שהמציל היה עד לאכזריות הגרמנים כלפי היהודים , דבר שחולל בו רצון לעשות משהו בנדון . לעניין חסידי אומות העולם ואופן הטיפול בהם משמעויות רבות . והרי כמה מהחשובות בהן : הכרת תודה של מדינת ישראל , בשם העם היהודי , למצילי יהודים המעטים יחסית , כחובה מוסרית אלמנטרית , וחיזוק המסר התנ"כי שהאדם נברא בצלם ; הדגשת העמדה שמעשי ההצלה מוכיחים כי על אף הסכנות היה אפשר להציל , כאשר רצו בכך ; אכן , הם היו המיעוט ; אבל כאשר בוחנים את המספרים על הרקע הנורא של התקופה הנאצית , יש בסיפוריהם של חסידי אומות העולם חשיבות וערך סגולי שמעבר למספרים היבשים . יתר על כן : יש נטייה לא מוצדקת להמעיט במשקלה הסטטיסטי של התופעה : אם כורכים יחד את 22 , 000 יהודי הולנד שירדו למסתור , עם קרוב ל 30 , 000– יהודי בלגיה ששרדו על אדמת בלגיה , ולמעלה מ 200 , 000– יהודי צרפת שניצלו , וגם קרוב ל 30 , 000– יהודי איטליה שנעזרו בידי תושביה , ועוד יהודים שניצלו בארצות אחרות , ניתן לשער שמדובר בעוד אלפים רבים , ואולי רבבות , המתאימים לקריטריונים של יד ושם בנוגע לתואר חסידי אומות העולם . לצערנו , לא נדע את שמותיהם , שכן מרבית המצילים והניצולים הלכו לעולמם ואין מי שיגלה את זהותם ואת סיפורי הצלתם ; לרבים מהניצולים קושי נפשי לספר את חוויותיהם בתקופת השואה ועקב כך אינם חושפים את כל הנפשות שנקרו בדרכם , כולל המצילים . מעשיהם של חסידי אומות העולם יכולים לשמש מודל חינוכי לדורות הבאים להתנהגות האדם בעתות מצוקה ומלחמה ושמירת העיקרון של קדושת החיים . כדברי פרימו לוי , שנעזר על ידי האיטלקי לורנזו פירונה , בהיותו אסיר במחנה אושוויץ : " לורנזו לא נתן לי לשכוח בנוכחותו , ובצורה הטבעית של התנהגותו הטובה , כי קיים עולם טוב מעבר לעולם שלנו ; משהו שהוא עדיין טהור ושלם ; לא מושחת , לא ברברי , מרוחק משנאה וטרור ... שעבורו היה כדאי להישרד ... הודות ללורנזו , עלה בידי שלא לשכוח שהנני בן אדם . " לקריאה נוספת : פלדיאל מרדכי , כל המקיים נפש אחת , ירושלים : יד ושם , . 1992 ברונובסקי אלכסנדר , הם היו מעטים , בית לוחמי הגטאות , . 1989 Paldiel Mordecai , The Path of the Righteous , Hoboken , . ---- Sheltering the Jews , Minneapolis , Minn .: Augsburg / N . J .: Ktav , 1993 s , 1993 . York : Macmillan , 1998 . Oliner Samuel & Pearl , The Altruistic Personality , New York : Oxford University , 1986 . Tec Nechama , When Light Pierced the Darkness , New Publishing , 2000 . ---- Saving the Jews , Rockville , Md .: Schreiber Fortress , 1995 . י Weidenfeld & Nicolson , 1992 . Silver Eric , The Book of the Righteous , London : Lazare Lucien , Le Livre des Justes , Paris : Latt

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר