יהודים בעולם הקומוניסטי

עמוד:47

יהודים בעולם הקומוניסטי מרדכי אלטשולר במהלך ארבעת הדורות שבין 1915 ל2000– התחוללו תמורות מופלגות בהרכבה ובמאפייניה של האוכלוסייה היהודית באימפריה הרוסית ( וברית המועצות ) הן מבחינת מבנה התעסוקה , צורת המגורים ורמת ההשכלה והן מבחינת מדיניות השלטונות שהטביעה את חותמה על היחסים בין היהודים לאוכלוסייה הסובבת . מרבית התמורות לא היו בעלות אופי אבולוציוני–אטי , אלא הצטיינו במפנים חדים למדי . יש אפוא מקום לחלק את התקופה הנ"ל לשישה פרקי זמן : א . עידן מלחמת העולם הראשונה , המהפכות ומלחמת האזרחים ; ב . ימי המדיניות הכלכלית החדשה בברית המועצות ;( 1928 -1921 ) ג . תקופת התיעוש ו"הטיהורים ; " ד . מלחמת העולם השנייה , השואה והשלכותיה ; ה . העשורים האחרונים של ברית המועצות ; ו . התקופה הבתר–סובייטית . א . מלחמת העולם הראשונה , המהפכות ומלחמת האזרחים ערב מלחמת העולם הראשונה נמצאה בתחום האימפריה הרוסית כמחצית מהעם היהודי בעולם ( יותר מחמישה מיליוני נפש . ( כרבע מהם ישבו במחוזות של מלכות פולין , שבשלטון הרוסי , כ 70 % -65 % – במחוזות של " תחום המושב , " ורק 8 % -6 % באזורים שמחוצה לו . אזורי תחום המושב היו רב–אתניים ( רוסים , אוקראינים , ביילורוסים , פולנים , ליטאים ואחרים ) וביישובים רבים היו היהודים רוב מוחלט או יחסי של האוכלוסייה . הלאומים העיקריים ( האוקראינים , הביילורוסים , הליטאים ) היו בעיקר תושבי כפרים , ואילו העיר היתה רוסית ויהודית . היחסים בין המוני היהודים לאוכלוסייה הסובבת היו שטחיים והוגבלו במידה רבה לתחום המשקי–הכלכלי וכל הקשור בו . רק במהלך מלחמת העולם הראשונה נפרץ במידה משמעותית " תחום המושב " והורחב באופן ניכר המגע היומיומי של המוני יהודים עם החברה הלא יהודית . קווי החזית , שהיתה סטאטית , עברו באזורים שבהם התגוררו יהודים רבים , ולא מעטים מהם מצאו אז מקלט בפנים המדינה . נוסף על כך האשים הפיקוד הרוסי , שביקש להצדיק את מפלותיו , את היהודים בשיתוף פעולה עם האויב , ויהודי עיירות רבות גורשו מיישוביהם . כפועל יוצא של כל אלה נוצרה אוכלוסייה יהודית , שלפי אומדנים מנתה כ 500 , 000– נפש , במקומות שבהם קודם לכן כמעט לא היו יהודים . ביישובים החדשים , שבהם היו עתה היהודים מיעוט קטן , היה עליהם ללמוד במהירות את השפה הרוסית ולהיות מעורבים יותר באוכלוסייה הסובבת . כך התרחשה בקרב אותם המוני היהודים – רובם פשוטי העם – התרופפות של אורח החיים המסורתי , מצד אחד , תוך שהם נתקלים בביטויים של אנטישמיות , ששאבה מן המסורת הרוסית–הנוצרית , מצד אחר . מקורית , בשפות האלה , שחוברה למען קהל קוראים שנעשה קשוב יותר ויותר לטעם המערבי אך עדיין ביקש לקיים את המפגש בתיווך של שפתו המסורתית . השילוב בין מסורת יהודית לתרבות צרפתית–חילונית נעשה לאחד מסימני ההיכר של יהודים רבים במדינה העותמאנית . לקריאה נוספת : בוניס , דויד , קולות משאלוניקי היהודית , ירושלים ושאלוניקי , תש"ס . בנבסה , אסתר , היהדות העות'מאנית בין התמערבות לציונות , , 1920 -1908 ירושלים , תשנ"ז . בנבסה , אסתר ואהרן רודריג , יהודי ספרד בארצות הבלקן , ירושלים , תשס"א . הראל , ירון , ב'ספינות של אש' למערב : תמורות ביהדות סוריה בתקופת הרפורמות , ירושלים , תשס"ג . כהן , אמנון , יהודים בבית המשפט המוסלמי : חברה , כלכלה וארגון קהילתי בירושלים העות'מאנית , ירושלים , תשס"ג . לוי , אבנר , תולדות היהודים ברפובליקה הטורקית , ירושלים , תשנ " ב . סעדון , חיים ( עורך , ( קהילות ישראל במזרח במאות התשע–עשרה והעשרים : עיראק , ירושלים , תשס"ב . Levy , Avigdor ( ed . ) , Jews , Turks , Ottomans : A Shared Princeton 1992 . Levy , Avigdor , The Sephardim in the Ottoman Empire , History , Fifteenth through the Twentieth Century , . Cultures of the Jews : A New History ( New York 2002 ) , Fall of Ladino Literary Culture" , in David Biale , Rodrigue , Aron , "The Ottoman Diaspora : The Rise and World : The Roots of Sectarianism , Cambridge 2001 . Masters , Bruce , Christian and Jews in the Ottoman Arab Syracuse 2002 . pp . 863-885

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר