גישות איסלאמיות בנות ימינו ליהדות, יהודים וישראל

עמוד:31

בדרך כלל , לראות ביהודים בני חסות . האירוע המרכזי שחתר לשינוי גישה זו היה הוועידה הכלל–איסלאמית שיזם המופתי חאג' אמין אל–חוסייני בירושלים ב , 1936– בהשתתפות אנשי דת מרוב מדינות העולם המוסלמי . זה היה ניסיון ראשון להפוך את המאבק על ארץ–ישראל לנושא איסלאמי . עם הקמת המדינה נתפסה המלחמה הערבית בה כג'יהאד לכל דבר , ג'יהאד שקיבל את אישורם של רוב הממסדים האיסלאמיים . הגישה כלפי ישראל והיהודים מילאה מאז תפקיד מרכזי במאבקים פנימיים בתוך העולם הערבי והמוסלמי . בשנות ה50– כתבו חברי "האחים המוסלמים" כי ב1948– "נתנו המשטרים הערביים שהיו בובות בידי המערב ליהודים במתנה מחצית מפלסטין , " ולאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967 נאמר כי "יורשיהם של אותם משטרים , שהיו בובות בידי המערב או המזרח הסובייטי , נתנו ליהודים במתנה את המחצית השנייה של פלסטין . " הגורמים שהצמיחו את ארגוני הטרור של הג'יהאד העולמי בשנות ה80– טענו לא אחת כי "הדרך לשחרור ירושלים עוברת דרך שחרור קהיר ודמשק . " יחד עם זה היו גם גורמים איסלאמיים רדיקליים שהסתכלו בהערצה מוסתרת על מעמדה של היהדות במדינת ישראל , על הזיקה ההדדית בין ישראל לבין יהדות התפוצות ועל כוחן של מפלגות דתיות בישראל . הדגם של יהדות שבה קיימת זהות בין אומה לדת נראה מתאים גם לאידיאל האיסלאמי . המאבק נגד היהדות וישראל שימש גם גורם מלכד . הוא נתפס לא אחת כחלק ממאבק נגד קונספירציה עולמית , בנוסח המזכיר את "הפרוטוקולים של זקני ציון , " שנהיו מקובלים מאוד בעולם הערבי מאז שנות ה40– של המאה ה , 20– אך גם הושפע מסוגי שיח שנפוצו בעולם הערבי והמוסלמי בהשפעתם של משטרים חילוניים , לאומיים ואפילו סוציאליסטיים . לעתים נהפך "השטן" מקולוניאליסט ואימפריאליסט לאנטי–איסלאמי , אך במרכזו נותרו ישראל , היהדות והיהודים והברית בינם לבין העולם הנוצרי , שנהפך לעתים , בשיח זה , ל"צלבני . " אכן , התמקדותו של הסכסוך בטריטוריה מסוימת – ארץ–ישראל – בצד העלייה המהירה של גישות פונדמנטליסטיות איסלאמיות , חיזקה את מרכזיותה של ההיסטוריה הערבית המפוארת , וסמלים של ניצחונות היסטוריים על היהודים ( מלחמות הנביא מוחמד נגד היהודים בח'ייבר שבצפון ערב ) או בעלי בריתם ( בעת מסעי הצלב ) נהפכו ליסוד מרכזי במאמץ להשבת יוקרתה של התרבות האיסלאמית מול המערב . הדמוניזציה של האויב הציוני–צלבני , והשימוש בו כגורם לגיוס המונים , נעשו שכיחים למדי . המהפכה האיסלאמית באיראן הביאה לשיא אבסורדי את האיבה ליהודים . בתמונה : שולחן הנשיאות בוועידת מכחישי השואה שכינס נשיא איראן בטהראן בדצמבר 2006

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר