האפיפיורות והיהודים בעידן המודרניזציה והחילון

עמוד:19

מאז פרסם רולף הוכהוט את מחזהו ממלא המקום ( בשנת , ( 1963 להוקעה נרחבת בשל מעשיו , או מחדליו , בזמן השואה . השם הסנסציוני האפיפיור של היטלר שבחר ההיסטוריון ג'ון קורנוול לספר שכתב עליו ( 1999 ) או הסרט אמן של הבמאי קונסטנטין קוסטה–גברס ( 2002 ) ודאי שלא שיפרו את תדמיתו בציבור הרחב . מרבית המתקפות עליו מתרכזות סביב שתי טענות : האחת שבפעולות שעשה סייע , גם אם לא תמיד ביודעים , לעלייתו של היטלר ולביסוס שלטונו ; והאחרת שלא גינה בפומבי ובישירות את רדיפת היהודים אף על פי שקיבל ב1942– מידע מפורט על המתרחש במחנות . בין המגינים על פיוס ה12– יש הטוענים כי הוא חשש שהצהרות ישירות מצדו יביאו להחמרה נוספת במצבם של יהודים ו / או קתולים , ואחרים מכריזים כי בהוראות שנתן לכנסיות ולמנזרים הציל מאות אלפי יהודים , דבר שהיה נמנע לו פעל בפומבי . החולקים על הטענה האחרונה קובעים שפעולות ההצלה נעשו ממילא , ללא כל התערבות מצדו . יש לציין כי בתקופת השואה ובשנים שלאחריה , עד יום מותו , זכה פיוס ה12– לשבחים על פעולותיו , גם מצד נציגים יהודיים . כך , למשל , כשנפטר ב1958– ספדה לו גולדה מאיר , אז שרת החוץ , במילים חמות ( לעומת זאת , הופעה שערכה התזמורת הפילהרמונית הישראלית ברומא ב1955– והמתוארת לעתים קרובות בידי מגיני פיוס ה : 12– " הבעת תודה ישראלית רשמית לאפיפיור" היתה תפנית לא מתוכננת בסיבוב הופעות באיטליה , ונעשתה בשל דרישת המנצח , פאול קלצקי ; ייתכן שלרקע האישי שלו כיהודי שהמיר את דתו היה קשר למהלך הזה . ( אף שלעובדות האלה יש רק ערך מועט בהבנת האירועים שבזמן השואה עצמה , שכן חקר השואה ככלל היה מוגבל מאוד באותן שנים , יש להזכיר כי ייתכן שהיתה להן השפעה חיובית על היחסים שבין היהודים לכנסייה בשנים הקריטיות שקדמו לוועידת הוותיקן השנייה ( ר' להלן . ( ב1999– מונתה ועדה של היסטוריונים יהודיים וקתוליים לחקור את הנושא המורכב הזה , אך בסוף , 2001 לאחר שפרסמו דוח מקדים ב , 2000– הכריזו חברי הוועדה על הפסקת עבודתם בשל מחלוקות בעניין הגישה לחומר שבארכיוני הוותיקן . אם תשוב הוועדה הזאת לפעול ותפרסם את מסקנותיה , ייתכן שלפחות חלק מהתעלומות בעניין הטעון הזה יתבהרו . שואת יהודי אירופה הביאה למפנה ביחסי האפיפיוריות והיהודים . בתמונה : האפיפיור יוחנן פאולוס השני , שקיים "דיאלוג של אחווה" עם היהודים , בביקורו בבית כנסת ברומא בשנת 1986

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר