יהודים וספורט

עמוד:317

וההתעמלות בהונגריה , ובענף הכדורגל באוסטריה ( קבוצת " הכוח" וינה היתה אלופת המדינה ב ( 1924– ממחישה זאת . עם היווצרות תודעה יהודית פועלית נספחו יהודים גם לספורט הפועלים , ופרישת ארגון "הפועל" בארץ–ישראל מארגון " מכבי" הבורגני והופעתו במשחקי הפועלים הם דוגמה לכך . בתקופה שאפליית היהודים הגיעה לשיאה , ברייך השלישי הנאצי , נהפך הספורט לכלי של התגוננות ושל אישוש הזהות הקולקטיבית היהודית המותקפת . מספר היהודים חברי אגודות ספורט " ) מכבי" הציונית ו"המגן" הלא ציונית , ( שהיו על פי דרישות החוק הגזעני יהודיות בלבד , גדל במידה דרמתית . עד לאיסור של קיום אגודות ספורט , אחרי "ליל הבדולח , " שימש הספורט היהודי בגרמניה מכשיר של התמודדות עם האפליה ועם תזת הנחיתות של "הגזע היהודי . " באולימפיאדה בברלין ( 1936 ) לא התירה גרמניה ליהודים "מלאים , " על פי ההגדרה הגזענית , להופיע במשלחתה , כולל גרטל ברגמן , שהיתה בעלת השיא הגרמני בקפיצה לגובה , ואף המשלחת האמריקנית לא ששה להעמיד אתלטים יהודיים לתחרות ( מרוץ שליחים ) באווירת האפליה שאפיינה את שנות ה . 30– הקשר המובהק ביותר בין היהדות לבין טיפוח הגוף והפעילות הגופנית נוצר משעה שהוגדרה היהדות גם לאום . קשר זה מתבקש , מכיוון שמן המאה ה19– נוצר קשר כזה בלאומים אחרים : תנועת המתעמלים הגרמנית שנוצרה בזמן המלחמות נגד צרפת הנפוליונית היתה תנועה שמטרתה ליצור נפש בריאה בגוף לאומי בריא . היא נעשתה במהלך אותה מאה מודל לחיקוי לא רק לתנועות לאומיות אחרות ( תנועת הסוקול בלאומים הסלאביים , ( אלא גם לתנועה הלאומית היהודית . הקשר המובהק ביותר בין היהודים לתרבות הגוף נוצר עם התפתחות התנועה הלאומית . בתמונה : קבוצת "מכבי" של בית הספר התיכון היהודי בבגדאד בשנת 1920 בקירוב

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר