כרטיסי שנה טובה

עמוד:309

האופייניים לנוער מהגר על שפתו ומנהגיו . רק כעבור זמן הותאמה פעילות התנועות למציאות החדשה , שבה יש שפה חדשה ותרבות חדשה . כך הגיעו תנועות הנוער המזרח אירופיות ליבשת אמריקה על שני חלקיה , לאוסטרליה ולדרום אפריקה . היו ניסיונות להקים תנועות נוער גם בצפון אפריקה , אך אלה לא שרדו עם עזיבת מייסדיהן המזרח אירופיים . בגרמניה התפתחו תנועות הנוער המזרח אירופיות על בסיס תנועות הנוער שהיו קיימות בקרב יהודי גרמניה , אך הביאו לשינוי באופיין . בעיראק , למשל , הופיעו כבר בשנות ה20– הניסיונות הראשונים להקמת תנועת נוער ציונית–חלוצית בידי מורים שנשלחו מארץ–ישראל . הפעילות הזאת גברה בשנות ה , 40– ובפסח 1943 התקיימה בבגדאד ועידת היס A ד של תנועת " החלוץ . " במצרים , שבה פרחה פעילות ציונית ערה ממלחמת העולם הראשונה ועד לשנות ה , 50– קמו סניפים של כמה מתנועות הנוער הבולטות שהיו באירופה ובארץ–ישראל . הניסיונות הראשונים להקים תנועות נוער בארץ–ישראל נעשו גם הם בידי חניכי תנועות נוער שהגיעו ארצה ממזרח אירופה בשנות ה . 20– חברי קיבוצים , בוגרי תנועות הנוער ממזרח אירופה , היו הגורם האנושי המרכזי ביסוד תנועות הנוער החלוציות בארץ . כך , למשל , הוקמו " הצופה העובד , " תנועת הצופים וגם " השומר הצעיר " ובית " ר . תנועות הנוער שקמו בארץ–ישראל שימרו במידה רבה מגוון של השפעות מתרבות אירופה שיובאו בשנות ה20– וה30– וזכו להמשכיות ולהשפעה על התגבשות התרבות הארצישראלית החדשה . רצה שר ההיסטוריה שלאחר אימי השואה תנועות הנוער היהודיות ששרדו היו אלו שנשתלו בשנות ה20– וה30– הרחק מאדמת אירופה , ואלו , בקיומן , הנציחו את זכרן ואת פועלן של תנועות הנוער היהודיות שחיו במוקד היהדות העולמית – במזרח אירופה . לקריאה נוספת : אופנהיים י , ' תנועת החלוץ בפולין , 2 כרכים , ירושלים , שדה בוקר , תשמ"ב , . 1993 גורדוניה , תנועת נוער עממית חלוצית ( עורך רוטנשטרייך נ , ( ' חולדה , . 1982 ספר בית"ר ( עורך ח' בן ירוחם , ( תל–אביב , . 1975-1969 ספר דרור ( עורכים גוטספורכט ד , ' הדרי ח , ' רייכמן א , ( ' תל–אביב , . 1947 ספר השומרים , ורשה , . 1934 שריד לוי אריה , החלוץ ותנועות הנוער בפולין , 1939-1917 תלאביב , . 1979 כרטיסי שנה טובה שלום צבר מדי שנה בשנה נשלחים ברחבי העולם היהודי מאות אלפי כרטיסי ברכה לראש השנה , המכונים בארץ "שנות טובות . " הדעה הרווחת היא שמקורו של המנהג הזה בכרטיסי הברכה לראש השנה הנוצרי , שנפוצו באירופה ובארצות הברית למן המאה ה , 19– אבל למעשה מדובר במנהג יהודי בן מאות בשנים . לראשונה מוזכר המנהג בספר המנהגים של מנהיגה הרוחני של יהדות גרמניה במאה ה , 14– ר' יעקב בן משה מולין הלוי , מנהגי מהרי"ל ( שנדפס לראשונה בסביוניטה בשנת . ( 1556 על סמך המקור התלמודי הידוע , שנאמר בו "שלושה ספרים נפתחים בראש השנה" ובהם נכתב ונחתם גזר דינם של הבריות על פי מעשיהם ותכונותיהם ( ראש השנה טז , ע"ב , ( המליצו רבני גרמניה בזמנו של המהרי"ל לכל אדם לאחל במכתב לחברו בפרוס חודש אלול : "תיכתב ותיחתם לאלתר לחיים . " אבל רק מעטים במרחב האשכנזי האירופי , מחוץ לגרמניה ואוסטריה , נהגו מנהג זה – והוא לא היה ידוע כלל וכלל ליהודי ספרד ולקהילות בארצות האיסלאם עד לדורות האחרונים ממש . המנהג של משלוח כרטיסי שנה טובה קיבל את תפוצתו הרחבה רק לאחר המצאת גלוית הדואר בווינה , בשנת . 1869 המצאה זו זכתה להצלחה כבירה ובתוך שנים מספר נוספו לגלויות הפשוטות והחלקות תמונות אשר משכו קהל לצרוך יותר ויותר גלויות מצוירות שעל גבן הופיעו איורי נושאים מוכרים ואהובים . תקופת השיא של הגלויה המצוירת , המכונה בספרות המקצועית "שיגעון גלויות הדואר" , ( 1918-1898 ) היא גם תקופת הפריחה של כרטיסי הברכה היהודיים לראש השנה באירופה ובארצות הברית . בשנים האלה נדפסו הכרטיסים בצורת גלויות מצוירות בשלושה מרכזים ראשיים : גרמניה , פולין וארצות הברית ( בעיקר בניו יורק . ( האיורים על גבי הכרטיסים מגרמניה היו לעתים קרובות של נושאים מקראיים , כגון מתן תורה או עקדת יצחק , אשר היו אהובים גם בחברה הכללית . מן הצד האחר העדיפו היצרנים היהודיים בערי פולין תיאורים נוסטלגיים של ההווי הדתי של השטעטל המזרח אירופי . תצלומי הגלויות צולמו באולפן , ולרוב בוימו בתיאטרליות רבה , והדמויות שהופיעו בהם היו של שחקנים חובבים – אך בכל זאת משמרים הכרטיסים מראות ומנהגים שעברו מהעולם בשואה . עם הגירת יהודי מזרח אירופה לארצות הברית בראשית המאה ה20– קיבל המנהג של משלוח כרטיסי

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר