תנועות נוער יהודיות באירופה

עמוד:305

לשיפור מצבו של מגזר שבו היא מתרחשת , הרי אצל יהודי מזרח אירופה היתה המודרניזציה לאפשרות לא ממומשת . שלא כבמערב אירופה , בשתי מדינות שבהן התגוררו רוב יהודי מזרח אירופה , פולין ורומניה , עברו סממני המודרניזציה רק לעתים רחוקות מן הציבור הלא יהודי אל הציבור היהודי . יחסי העוינות בין היהודים לקבוצות האתניות האחרות הקשו את זרימתם של רעיונות . בייחוד כאשר הקבוצה ששלטה על הפצת הרעיונות במזרח אירופה היתה האצולה המקומית , שכעבור זמן התגלגלה באינטליגנציה המקומית בלי לאבד את סמליה המעמדיים , כולל יחסה המסורתי ליהודים . כל אלה הקשו את תהליכי החילון והמודרניזציה בקרב היהודים והם נתרחשו אצלם ללא מגע ישיר עם מפיציהם הלא יהודים . בתמונה הכללית הזאת בלטו כמה ארצות שבהן היה המצב אחר . בצ'כוסלובקיה המתועשת לא דחה המעמד העירוני המשכיל את היהודים ואלה השתלבו בחיי הרוח והתרבות המקומיים . ביוגוסלביה ובבולגריה , ארצות אגרריות שלא היה בהן מעמד אצולה מבוסס , היו היהודים חלק חשוב מהמעמד המשכיל המקומי והשתלבו בחברה המקומית . מצבם של יהודי מזרח אירופה הוחמר בתום מלחמת העולם הראשונה . במקום האימפריות הרב–לאומיות , שבהן היו היהודים מרכיב אחד בפסיפס מגוון , קמו מדינות לאום חדשות שעסקו לא רק בבניין מדינה , אלא גם בבניין אומה . אף שהמיעוטים הלאומיים שבשטחיהן היו גדולים , הן ניסו להתכחש לקיומם , ועל הבעיה הלאומית שנוצרה עקב כך ניסו להתגבר בדרגה זו או אחרת של דיכוי . מצב היהודים במדינות החדשות שקמו על חורבות האימפריות היה חמור משהיה לפני המלחמה . במזרח אירופה התוודע הציבור היהודי לסמלי המודרניזציה בכמה אופנים : באמצעות הספרות והעיתונות , בבתי הספר ובארגונים פוליטיים ומקצועיים . היבט אחד של המודרניזציה היהודית כרוך באופייה המעמדי והרגיונאלי . כבר במאה ה19– הופיעו בעריה הגדולות של מזרח אירופה חבורות מודרניות של היהודים , אך אלו השתייכו על פי רוב לבורגנות , שנחשפה למודרניזם עקב מגעה הישיר עם המערב . המוני היהודים היו מנותקים מן החבורות הללו , עיינו אותן וראו בחבריהן בוגדים בעמם ובדתם . ההמונים המשיכו לדבוק בהנהגה היהודית המסורתית שהתנגדה למודרנה . לפיכך היתה המודרניזציה כרוכה , בקרב היהודים , גם אם לא רצו לנטוש את המסגרת היהודית , במרד בהנהגה המסורתית , ובהקמת מסגרות יהודיות שיאפשרו את קליטת ערכי המודרנה . מכאן נבעה חשיבות הארגונים הפוליטיים היהודיים . מספר חבריהן של המפלגות היהודיות , גם אלו שהיתה להן השפעה ברחוב היהודי כגון ה"בונד , " היה מצומצם וכוחן בא מארגוני חזית , ובמקרה של ה"בונד" – מהאיגודים המקצועיים . תנועות הנוער היהודיות , קבוצת חניכי בית"ר חוגגת ( 1932 ) מלאת 15 שנים להקמת הגדודים העבריים במלחמת העולם הראשונה . בית"ר היתה מאז הקמתה תנועת נוער בעלת גינונים צבאיים

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר