תמורות כלכליות בחיי היהודים במאתיים השנים האחרונות

עמוד:260

הפיאודלית ומקניית תוצרת חקלאית . במערב אירופה היה להם בונוס נוסף שנבע מקשרים כלכליים שהיו להם עם השליטים . המעבר לערים הגדולות ולמרכזי התעשייה הבולטים אילץ את היהודים להינתק מעבודתם המסורתית ולהתאים את עצמם למציאות הכלכלית–החברתית המתהווה . שלא כדימוי המקובל של היהודים כמצליחנים שהתקדמו במהירות בסולם החברתיהכלכלי , רק מיעוט קטן ביותר ובלתי מייצג הצליחו בתקופה הנדונה להסתגל למציאות החדשה , כדי ליטול חלק בפעילות הקפיטליסטית החדשה ולהתאים את עצמם לתנאי השוק החדשים . הרוב הגדול של בני העם היהודי מצאו את עצמם במציאות כלכלית קשה ובלתי נסבלת , מנסים לשרוד ולהתפרנס בפרנסות חדשות הכרוכות בעבודת כפיים קשה ומפרכת . הדימוי של היהודים כעם מצליח וסתגלן שהתאים את עצמו למציאות הכלכלית החדשה , מקורו בהשתלבות המופלאה של יהדות מערב אירופה ומרכזה במערך הכלכלי–החברתי שהתגבש בעקבות אותן תמורות . במערב אירופה קיימה הקהילה היהודית כבר בתחילה קשרים כלכליים ענפים עם השליטים . ואכן , בהשוואה ליהדות מזרח אירופה , היה מצבם של יהודי מערב אירופה טוב לאין שיעור מכל היבט שהוא , פוליטי , כלכלי או חברתי . נוצר קו מפריד ברור בין הצלחתו של הקיבוץ היהודי במערב לבין הדוחק הכלכלי של יהודי המזרח . ככל שעלתה במערב רמת חייהם של היהודים והשתלבותם בחברה הסובבת נעשתה לעובדה כמעט מוגמרת , כך ביחס הפוך הידרדר מצבה של יהדות מזרח אירופה מדחי אל דחי . היהודים שבמערב אירופה ובמרכזה היו הראשונים שנחשפו לשינויים הכלכליים שהחלו להתפתח באירופה בשליש הראשון של המאה ה . 19– תהליך התיעוש תפס תאוצה לאחר הסיום של מלחמות נפוליון . התיעוש והרעיונות הליברליים שהחלו לנשב באירופה לאחר המהפכה הצרפתית והתחיקה האמנסיפטורית , יצרו תנאים נוחים להתפתחות כלכלית ולהשתלבות חברתית . תעשיית הטקסטיל היתה גם במזרח אירופה תעשייה שחלקה הניכר היה בידי יהודים . בארצות הברית נקלט בה חלק גדול מן המהגרים היהודים שעבדו ב"סדנאות יזע" כמו זו שבתמונה משנת 1915

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר