מאפיינים של הזמן היהודי החדש

עמוד:235

לשלול את השותפות או את עצם הקיום היהודי בהסתמך על העקרונות האוניברסליים של תקופתם , פנו אל מושג הדם ותורת הגזע לשם הצדקת עמדתם . לשוויון הפוליטי היו אפוא שני מחירים עיקריים . האחד היה ויתור זהותי מרכזי . יהודי המערב המודרני נאלצו לנטוש את הנאמנות לעם או לאומה , וכאילו לגדום בהווייתם הקודמת . המחיר השני היה יצירתה של אידיאולוגיה אנטי–יהודית חדשה , קיצונית במיוחד , שהיתה משוחררת מן הממד הדתי , ואלימה בתוצאותיה יותר ממנו . התערערות התבנית האחת–ויחידה של היות יהודי אפי Q ן אחר של מצב היסוד היהודי המודרני הוא שאין עוד דגם אחד ויחיד שלפיו ניתן להיות יהודי . תהליכי החילון והרפורמה מתחרים על הזהות היהודית המשותפת עם הדת המסורתית , ועם האורתודוקסיה החדשה ( ה"חרדית ( " שקמה בתגובה להם . זה שינוי עקרוני בהשוואה לימי הביניים היהודיים , שבהם כל ניסיון של שוני וחריגה , כגון הקראות , השבתאות העיקשת , ביקורת הדת בנוסח שפינוזה , וכן הפרנקיזם , הסתיימה בהוצאה אל מחוץ למחנה , כלומר בהדרה . ואילו בעת המודרנית נוצר גיוון גדול של אופני קיום יהודיים , שרובם אינם מבטאים הוויה יהודית בלעדית או מלאה – שכן "מלאות" כזו , אם התקיימה אי פעם , היא בדיוק מה שנעשה בלתי אפשרי – אלא מציאות אנושית מורכבת , רב–צדדית , שהרכיב היהודי שלה אחוז וקשור עם מעגלי קיום אחרים , בשיעור ובאופנים נבדלים . החלוקה לקטגוריות , כגון : יהודים דתיים , חילוניים , אורתודוקסיים , מסורתיים , לאומיים , "חברתיים , " "אקזיסטנציאליים" ו"מתבוללים" ( במובנים שונים ) היא כללית בלבד , ורחוקה מלמצות את ריבוי הצירופים הקיים במציאות . האפיון המקיף את כלל התקופה המודרנית הוא הפלורליזם והמורכבות : לא רק שיש צורות חיים יהודיות שונות , אלא שהגורם היהודי בתוך כל יחיד רקום לעתים קרובות מתרכובת אישית הנובעת מצירופי חייו , שבגללה אינו דומה לאחרים , אפילו לא בתוך " קבוצתו" שלו . הבקע בין הדת היהודית ובין העם היהודי אפשר להציג זאת גם כך : לעת המודרנית היהודית אופייני בקע שאירע בין העם היהודי ובין דתו . גרמו לכך שני תהליכים מקבילים . האמנסיפציה וחלק מן הרפורמה בודדו את הדת תעמולת בחירות של מפלגת הסוציאליסטים הציוניים בבחירות מקומיות בפולין 1920 ) בקירוב . ( יהודים חזרו והצהירו על עצמם כאומה ויצרו ( בעיקר במזרח אירופה ) תנועות לאומיות יהודיות , ציוניות ואנטי-ציוניות

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר