התחלת הנצרות כהיסטוריה יהודית

עמוד:202

הדת הנוצרית , שני אלה נטו להיקשר יחד מבלי יכולת להתיר ביניהם . אך מאז בגר והגיע לפרקו המחקר החילוני של הדת , ההבחנה בין שני אלה היא המעצבת את החקר ההיסטורי של יהודים ונוצרים כאחד . מלומדים יהודיים כדוד פלוסר וגזה וורמש כתבו מחקרים נודעים על ישוע ההיסטורי בהקשרו היהודי ; ומלומדים נוצריים , בעיקר בזמן האחרון , גילו פתיחות מפתיעה לרעיון של ישוע היהודי . למעשה , ספרים פופולריים ומחקרים כאחד חוזרים היום כהד על השקפותיהם של גייגר , מונטיפיורי ופלוסר בנוגע ליהודיותו של המשיח הנוצרי . המקורות הקדומים כוללים שפע של עדויות בדבר יהודיותו של ישוע . בסיפורים הראשונים על חייו בברית החדשה אי אפשר למצוא כל סימן שישוע ראה בעצמו מישהו אחר ולא יהודי . הכתבים האלה חוברו עשרות שנים לאחר מותו של ישוע , בעת שכמה מחברי תנועתו ניסו להבדיל עצמם מבני זמנם היהודיים ; ואף על פי כן הטקסטים הללו משמרים בתוכם מסורות , המתארות את ישוע הדורש בבתי כנסת , מבקר במקדש , חוגג את הפסח , מפרש את התנ"ך היהודי , ומתווכח עם פרושים על עניינים שבהלכה . יתר על כן , ישוע דורש באמצעות משלים המזכירים בצורתם ובתוכנם את המשלים של ספרות החוכמה היהודית והמדרש הרבני . אפילו הצהרותיו המשיחיות והאפוקליפטיות הולמות היטב את מצב היהדות בזמנו , תקופה של אי ודאות וזעזועים , שבה דמויות כריזמטיות רבות הזהירו על הקץ הקרב ובא . ניתן אפילו למצוא רמזים לכך שישוע ראה בשליחותו שליחות המכוונת במיוחד ליהודים ; בספר הבשורה לפי מתי למשל , ישוע מורה לחסידיו שיטיפו רק "לצאן האובדות של ישראל . " טקס ברית המילה של ישוע , חיתוך עץ מתוך ספר שיצא בגרמניה בשנת . 1533 גישות יהודיות שונות הבחינו בין ישוע ההיסטורי , יהודי מהגליל , וכריסטוס של האמונה , שמשמעותו תלויה בעיקרי אמונה

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר