התנ"ך בהוויה הישראלית

עמוד:170

כטקסט דתי ותום עידן האידיאולוגיות היה קטלני למקומו של התנ " ך בהוויה הישראלית . ההתעניינות של מי שאינם דתיים בו הלכה ופחתה והוגבלה בעיקר לקבוצות גיל בוגרות , שהכירו את המקרא בטרם נאסר מחדש ברצועות של תפילין . רק מדי פעם בפעם היתה ההתעניינות הישנה שבה ומתעוררת , כמו בעקבות הופעת ספרו של מאיר שלו תנ " ך עכשיו , שתיאר גיבורי תנ " ך בשר ודם , לבושים בלבוש מודרני ומדברים עברית חדשה , באנלוגיות לפוליטיקה בת זמננו . בסוף שנות ה90– יצרה רנה ירושלמי הצגת מחול מקורית ומרשימה ושמה ויאמר וילך , שהצליחה לגעת בלבם של אלפי צופים . היא " עכשווה " את העבר על ידי שנתנה לו פרשנות מודרנית והציגה את הסיפורים המקראיים כחוויות אנושיות , החוצות גבולות של זמן ומרחב . שתי התופעות האלה בפרק זמן של כעשרים שנה אך מבליטות את הפיחות במעמדו של המקרא כגורם זהות וכמעצב תרבות . פולמוס המקרא , הארכיאולוגיה והאמת ההיסטורית הפולמוס שפרץ בשלהי 1999 סביב סוגיית "המקרא והאמת ההיסטורית נוכח הממצאים הארכיאולוגיים" עורר הדים ציבוריים נרחבים . אי אפשר להימלט מן התחושה שברקע להתפרצות הפולמוס הזה ובפרסומו המובלט שימשו לא רק מניעים מדעיים של חיפוש האמת , אלא גם מניעים חוץמדעיים . דומה שהיתה כאן השפעה של הפולמוסים שרווחו בשנות ה90– בין גישות היסטוריות שונות , ציוניות ופוסטציוניות , שנגעו בשורשי הזהות הישראלית . פולמוס המקרא התנהל בעידוד נמרץ של העיתונות , בתוך הוצאתו ממגדל השן של האקדמיה והכנסתו לעמק הבכא של הפוליטיקה . אנשי ימין חילוניים ואנשי "גוש אמונים" הגיבו בביטול על הדברים , בתוך הטלת ספק במהימנות הממצאים הארכיאולוגיים . באורח מוזר , דווקא הימין , ובייחוד הימין הדתי , נזקק לאשרור עובדתי של סיפורי המקרא , שמאז מלחמת ששת הימים היה למעין קושאן של הזכות על שטחי ארץ–ישראל . גם אוריאל סימון , חוקר מקרא שומר מצוות , מתון ביותר מבחינה פוליטית , הגדיר בפירוש את "הארכיאולוגיה החדשה" פוסט–ציונית : "הארכיאולוגיה הציונית ביקשה לחשוף את שורשינו בארץ כדי להעמיק את אחיזתנו בה , ואילו הארכיאולוגיה הפוסט–ציונית מבקשת לקצץ שורשים כדי שנוכל להמריא באין מפריע . " לעומת זאת , היו פוליטיקאים ואנשי רוח מהמרכז ומהשמאל להקת הבלט של רינה ניקובה בריקוד "יעקב ורחל" . ( 1945 ) ניכוס העבר העברי הקדמון היה לציר מרכזי בתרבות העברית החדשה הנוצרת בארץ

כתר הוצאה לאור

למדא - עמותה לתרבות יהודית מודרנית ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר